InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderen met overgewicht

Kinderen met overgewicht

Kinderen met overgewicht Het is een feit dat de kinderen in Nederland vaak kampen met overgewicht. De kinderen van nu eten heel anders en bewegen veel minder dan vroeger. Speelden kinderen vroegen veel buiten, tegenwoordig zitten kinderen vaak voor de tv, achter de computer of spelen op en spelcomputer. Eten wordt gezien als een genotsmiddel. Voor deze kinderen is het ook moeilijk om leuke passende kleding te kopen. Mag je een kind op een dieet zetten of juist niet? De meningen lopen nogal uiteen. Zo kwam Sonja Bakker met een boek speciaal gericht op kinderen. Volgens deskundigen mag je een kind niet op een dieet zetten, maar moet je zorgen dat het eetpatroon gewijzigd wordt. Dus normaal eten, en drie gezonde tussendoortjes. Uiteraard moet een kind ook genoeg bewegen. Zorgen dat het gewicht stabiel blijft zodat het gewicht en lichaam in verhouding komen na de groei van het kind. Toch zijn er ook kinderen die wel op dieet moeten. Dit zijn de kinderen die obesitas hebben.

Wanneer is mijn kind te dik

Veel kinderen zijn tegenwoordig te dik. Sommige kinderen hebben zelfs obesitas. Daarom is er speciaal voor kinderen de kinder bmi (body-mass index) ontwikkeld. Op zich zegt een alleen gewicht niet veel. Maar als je het gewicht ten opzichte van de lengte opmeet, wordt het interessant. Om te kijken of iemand te zwaar is, wordt gebruik gemaakt van de 'body-mass index' (bmi). Deze berekening geeft de verhouding tussen het gewicht en de lengte. Deze berekening gaat als volgt:
Voor volwassenen: het lichaamsgewicht (in kilogrammen) gedeeld door het kwadraat van de lichaamslengte (in meters). Echter deze berekening geldt niet voor kinderen. Bij kinderen wordt er rekening gehouden met het geslacht en de groei.
Op de website van het Voedingscentrum kun je een leeftijds-afhankelijke BMI berekenen met de bmi-meter.

De juiste kleding vinden

Er zijn talloze winkels en webwinkels te vinden voor kinderen met een maatje meer. Het is even zoeken, maar ze zijn er wel.
Bij de H&M verkopen ze spijkerbroeken voor kinderen met een maatje meer. Ook bij C&A hebben ze een collectie voor kinderen met een maatje meer. Niet alle vestigingen hebben deze collectie. Meestal zijn het de grotere vestigingen. De kleding voor kinderen met een maatje meer kan je herkennen aan het groene kaartje. Op het internet zijn er talloze webwinkels te vinden voor kinderen met een maatje meer. Hieronder staan wat voorbeelden:

  • www.maatjegroter.nl: Deze webwinkel heeft kleding voor kinderen die extra ruimte nodig hebben.
  • www.jongeleu.nl: Deze webwinkel heeft een collectie meiden en jongensplus.
  • www.loeders-kinderkleding.nl: Deze webwinkel heeft een collectie voor voor stevige loeders.
  • www.plusmaatjes.nl: Deze webwinkel heeft een ruime keuze uit verschillende kledingstukken.
  • www.scorpionkids.nl: Deze webwinkel is gespecialiseerd in het maken van kinderkleding op maat.
  • www.ycorkinderkleding.nl: Deze webwinkel verkoopt kleding in alle maten.
  • www.xkidz.nl: Een leuke webwinkel met een ruime keuze aan kinderkleding voor kinderen met een maatje meer.
  • www.junglekids.nl: Een leuke webwinkel met kleding voor kinderen met een maatje meer.

Merken voor kinderkleding in een maatje meer

Een heel bekend en hip merk is de lijn van Claire Plus. De Claire Group, een Deens bedrijf met de merken Claire.dk voor Dames, Brubaker voor heren en Claire.dk Teens en Kids (girls), en Brubaker Teens en kids (boys) heeft in de kinderlijn in de maten 98 t/m 176 voor jongens en voor meisjes modieuze en trendy kleding. c.a. 40 stylen zijn in de hoofdcollecties opgenomen onder de naam "plusfit". Ook worden er in tussenprogramma's "plusfit" stylen aangeboden.

Lemmi is een merk dat duidelijk rekening houdt met de breedte van het kind. Bij volwassenen gaat het om de breedte die uiteindelijk de maat bepaalt. Bij kinderen gaat het om de lengte die de maat bepaalt. Kinderen die voller zijn van boven moeten dus altijd een grotere maat kopen. Lemmi heeft kleding die per lengtemaat 6 verschillende breedtes heeft. Er zit dus altijd een kledingstuk bij die perfect past.

X-girlz is een deens merk voor meiden met een maatje plus in de leeftijd van 6 tot 16 jaar. De kleding is trendy en sportief met een frisse look. x-boyz is een stoere en casual collectie die altijd voorzien is van stoere denim wassingen.

Mocht u op zoek zijn naar leuke kinderkleding in een maatje meer, kijkt u dan rustig rond op de bovengenoemde website. Er is voor ieder wat wils. Mollige kinderen moeten ook leuk en trendy gekleed door het leven gaan.
© 2009 - 2019 Angie73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verkoopt de Primark grote maten?De Primark is een megapopulaire winkelketen, die is overgewaaid uit Engeland. Je kunt er hele goedkope kleding kopen die…
Is mijn gewicht goed?Is mijn gewicht goed?Je wil graag weten of je gewicht gezond is. Daarvoor kun je je tailleomvang meten en je BMI berekenen. Hoe je je BMI uit…
Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenBetrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenEr is tegenwoordig zeer veel informatie omtrent gezonde voeding en afslanken. Het is ook niet vreemd, aangezien bijna de…
Goed gekleed met een maatje meerGoed gekleed met een maatje meerKleding maakt de man of vrouw. Het is de realiteit. Dit geldt ook voor mensen die een maatje meer hebben. Eigenlijk geld…
Confectie- en maatkledingHet zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter…

Reageer op het artikel "Kinderen met overgewicht"

Reactie

Cornelie Vogtländer, 12-11-2009 10:54 #1
Alsjeblieft geen dieet voor kinderen! Laten we met z'n allen weer leren waar eten voor bestemd is, hoe we met emoties om moeten gaan én dat die zgn. gezonde koeken helemaal niet zo gezond zijn!

Infoteur: Angie73
Gepubliceerd: 11-11-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!