InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Redenen om flesvoeding te geven

Redenen om flesvoeding te geven

Redenen om flesvoeding te geven Om allerlei redenen kan men besluiten flesvoeding in plaats van borstvoeding te geven. Misschien is men hiertoe niet in staat of wil men spoedig weer gaan werken, of is er een ander persoonlijke reden

Flesvoeding ipv borstvoeding

Hoewel geen enkele zuigelingenmelk moedermelk kan evenaren, zijn er enkele bijzonder goede merken die de baby het eerste levensjaar alles geven wat hij nodig heeft. Vraag de dokter advies welk product voor uw baby het meest geschikt is.

Koemelk

Het is onverstandig de baby het eerste jaar al koemelk te geven. Koemelk is slechter verteerbaar, het hogere eiwitgehalte belast de nieren van de baby en zij bevat te veel zout en te weinig van enkele andere mineralen en vitamines.
Voor zowel borst- als flessenkinderen is het beter pas in de loop van het tweede levensjaar voor het eerst koemelk te drinken.

Allergie

Niet alle baby’s verdragen elke kunstvoeding even goed. Merkt u dat uw baby veel last heeft van darmwinden, darmkrampjes of zijn er andere tekenen die erop wijzen dat de voeding niet optimaal is, dan moet u dat met de arts bespreken, die een ander product kan adviseren. In zeldzame gevallen is de baby overgevoelig voor melkeiwitten en moet hij worden gevoed met speciale babymelk van sojabonen.

Lichamelijk contact

Ook als men de fles gaat geven kan men naar behoefte voeden en het lichamelijk contact bevorderen door de baby stevig tegen zich aan te houden. Een flessenkind mag dan geen moedermelk drinken, hij hoeft natuurlijk niet minder aandacht en verzorging te krijgen. Moeders die de fles geven houden net zoveel van hun kind als moeders die zelf voeden. Hoewel de deskundigen op het ogenblik niet direct flesvoeding zullen aanbevelen, behoeft geen enkele moeder zich schuldig te voelen als zij daarvoor kiest, want haar moederliefde is er beslist niet minder om.
© 2007 - 2018 Modelb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Redenen om flesvoeding te geven"

Infoteur: Modelb
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!