InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Prentenboeken die helpen bij rouwverwerking bij kinderen

Prentenboeken die helpen bij rouwverwerking bij kinderen

Prentenboeken die helpen bij rouwverwerking bij kinderen Veel peuters en kleuters krijgen op een bepaald moment in hun leven te maken met het overlijden van een naaste. Dit kan een hond of kat zijn, maar ook een opa of oma, vader of moeder of een broertje, zusje, neefje of nichtje. En soms van een vriendje of vriendinnetje. Als er in het leven van het jonge kind zo'n ingrijpende gebeurtenis plaats vindt, kan een prentenboek een fijne uitkomst bieden.

Rouw bij jonge kinderen

Rouw is het gevolg van gevoelens en gedrag dat ontstaat wanneer er sprake is van een groot intens verlies. Als er wordt gesproken over rouwen, dan gaat het vaak om de dood van een dierbare. Een persoon dicht om je heen. Je kunt echter ook rouwen nadat je verhuisde naar een andere plaats of nadat een lief huisdier is doodgegaan.

Jarenlang dacht men dat peuters en kleuters niet konden rouwen. Nu blijkt echter dat ook jonge kinderen al te maken hebben met rouwgevoelens. Bijvoorbeeld na het verlies van een dierbare. Ze merken dat dingen anders gaan, dat mama verdriet heeft, ze vangen flarden van gesprekken op en voelen de spanning die er is. Maar ze hebben het nodig dat er aan hen uitgelegd wordt wat er aan de hand is. Het zal het verdriet van het jonge kind niet helemaal laten verdwijnen. De kans dat het kind angsten gaat ontwikkelen wordt wel aanzienlijk verminderd. De onderstaande boeken kunnen een handig hulpmiddel zijn om het onderwerp, de dood, bespreekbaarder te maken.

Literatuurlijst:

Merijntje Muis neemt afscheid (vanaf circa 2 jaar)

Dit boekje is geen prentenboekje, maar een kleurboek. Het bevat een begeleidend voorleesgedichtje . Dit gaat over Merijntje Muis die afscheid neemt van lieve Muis.

Lieve oma Pluis - Dick Bruna (vanaf circa 2 jaar)

Om het onderwerp de dood bespreekbaarder te maken is "Lieve Oma Pluis" een geschikt boekje. Het gaat over Nijntje.
Oma Pluis is dood. Het was net of ze sliep, alleen ademde ze niet meer. Op een mooi plekje in het bos gaan Nijntje en haar familie oma begraven.
Mercis Publishing, ISBN: 9056471716

Kikker en het vogeltje - Max Velthuijs (vanaf circa 5 jaar)

Dit boek is een echtte aanrader. Kikker is bij kinderen vaak al een geliefd figuur. Een personage dat zij al langer kennen. Het grote voordeel hiervan is dat Kikker al een onderdeel is van de belevingswereld van kinderen. Tijdens het rouwproces van een kind staat de wereld vaak volledig op zijn kop.

Kikker vindt een vogeltje en toont het aan Varkentje. "Kijk", zei hij, "kapot. Hij doet het niet meer" Ook Eend en Haas komen erbij. Diep onder de indruk begraven ze het vogeltje. Daarna spelen ze tikkertje.
Leopold BV, ISBN: 9789025847548

Derk Das Blijft altijd bij ons - Susan Varley (vanaf circa 5 jaar)

Derk Das wordt ernstig ziek en gaat dood. Alle dieren in het bos leven met hem mee. De dieren in het bos missen Derk Das na zijn overlijden heel erg. Als ze over hem praten lijkt hij toch heel dicht bij hen.
Lemniscaat, ISBN: 9789060695524

Sterrenkind - Patrik Somers (vanaf 6 jaar)

Na de schoolvakantie gaat Tineke naar een andere klas. Hier krijgt ze ook een andere leerkracht. Tijdens het kringgesprek vertellen de kinderen over hun belevenissen van de vakantie. Tineke vertelt dat ze heel verdrietig is omdat haar broertje tijdens de zomervakantie is overleden. Hij was al heel lang ziek. De kinderen zijn erg onder de indruk van het verhaal van Tineke. Samen met de leerkracht praten de kinderen over wat er heeft plaatsgevonden.
Christofoor, ISBN: 9789062386642

Dit zijn een aantal prentenboeken met het thema: de dood. Er zijn in de loop der jaren meer titels verschenen.
Gerelateerde artikelen
Een prentenboek presenteren is meer dan alleen voorlezenEen prentenboek presenteren is meer dan alleen voorlezenPrentenboeken zijn uitermate geschikt om voor te lezen. Vooral jonge kinderen zullen hiervan erg genieten. Daarnaast vor…
Leuke websites voor baby's, peuters en kleutersJonge kinderen, zoals baby's, peuters en kleuters, vinden de computer (of laptop) vaak al erg interessant. Toch zijn de…
Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een gr…
Spelen met prentenboeken; maak een verteltafelSpelen met prentenboeken; maak een verteltafelHet voorlezen van prentenboeken is van groot belang voor peuters en kleuters. Het voorlezen van prentenboeken heeft voor…
Rouwverwerking in bijzondere situatiesRouwverwerking in bijzondere situatiesBij rouwen denken we aan verdriet om het verlies van een dierbare, en verlies wat je met anderen kunt delen. In sommige…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Prentenboeken die helpen bij rouwverwerking bij kinderen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!