InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Reflexen bij de baby

Reflexen bij de baby

Reflexen bij de baby Een baby kent, net als een volwassene, diverse reflexen. De belangrijkste reflexen bij de baby zijn de Moro-reflex, de assymetrische tonische nekreflex, de grijpreflex, het optrekken aan de handen, de rooting reflex, de zuigreflex en de tactiele opzetreflex en loopreflex. Deze reflexen verdwijnen doorgaans enkele maanden na de geboorte weer.

Reflexen bij baby's

Met een reflex wordt een heel snelle en onwillekeurige reactie van het menselijk lichaam op een prikkel bedoeld. Het volwassen lichaam kent diverse reflexen. Zo ontstaat er een plotstelinge rek van een spier in de knie wanneer je een tik met een speciale reflexhamer op een bepaald punt onder de knie geeft. Pasgeborenen kennen reflexen die in de loop van hun ontwikkeling weer verdwijnen. Dit komt door de rijping van de hersenen. Veel reflexen vormen als het ware een voorbereiding op 'het echte werk', zoals de grijpreflex en de loopreflex. Er zijn een aantal veelvoorkomende reflexen bij baby's te beschrijven.

Moro-reflex

Deze reflex is bij iedere pasgeborene aanwezig, en verdwijnt meestal geleidelijk aan wanneer de baby de derde levensmaand gepasseerd is. De Moro-reflex kan je opwekken door het hoofd van de baby onverwacht enkele centimeters te laten zakken, terwijl je de baby in rugligging op je handen draagt. De baby zal een soort schrikreactie laten zien, het zal de armen en vingers strekken en spreiden, waarna het de armen buigt en naar voren zwaait.

Assymetrische tonische nekreflex

Wanneer je het hoofd va de baby naar links draait, zal het de linkerarm strekken, en tegelijkertijd de rechterarm buigen, en vice versa.

De grijpreflex

Wat ouderen baby's kunnen je handen soms ferm vastpakken en vastknijpen. Dit is een gerichte actie. De eerste twee à drie maanden is er nog sprake van een grijpreflex. Deze kun je opwekken door je pink in de handjes van de baby te duwen, waarna deze de handjes stevig dicht zal knijpen. Na twee à drie maanden zal de baby meer gericht gaan grijpen.

Optrekken aan de handen

Op het moment dat je een pasgeboren baby aan de handen omhoog trekt, zal deze de armen buigen. De baby trekt zich als het ware actief aan je armen op.

Rooting reflex en zuigreflex

De rooting reflex en de zuigreflex zijn twee reflexen die nauw met elkaar verbonden zijn. Op het moment dat je de wang van een pasgeborene aanraakt met je vinger, zal de baby zijn of haar hoofd naar de vinger toedraaien, de mond openen en de lippen om de vinger heensluiten. Dit is de rooting reflex. Vervolgens zal de baby op de vinger gaan zuigen, waarbij het eveneens kauw- en slikbewegingen zal maken. Dit is de zuigreflex. Kinderen met neurologische afwijkingen of kinderen die te vroeg geboren zijn laten nogal eens een gebrek aan deze belangrijke reflexen zien.

Tactiele opzetreflex en loopreflex

Op het moment dat je de baby vasthoudt en zijn of haar voeten in verticale positie tegen de tafelrand neerzet, zal de baby de beentjes optrekken en op de tafel zetten. Wanneer je de baby vervolgens met de voetjes op de tafeloppervlakte zet, zal deze loopbewegingen gaan maken. Deze loopreflex verdwijnt na ongeveer drie maanden, maar komt enkele maanden daarna weer terug als een echte, zelf aangestuurde loopbeweging.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Verhulst, F. C. (2008). De ontwikkeling van het kind

Reageer op het artikel "Reflexen bij de baby"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 14-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!