InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De leespraatmethode

De leespraatmethode

De leespraatmethode is een methode die begeleiding en ondersteuning geeft aan kinderen met een verstandelijke beperking en/ of een ontwikkelingsachterstand. Ook wordt deze begeleiding gegeven aan de ouders van de kinderen. Door de leespraatmethode zal een kind op een goede manier leren praten of aangeven in steekwoorden wat hij of zij wil.

Waarom leespraat?

Hedianne Bosch is de persoon die leespraat heeft ontwikkeld voor kinderen met het syndroom van down. Doordat kinderen met een beperking en/of ontwikkelingsachterstand een belemmering hebben bij de spraakontwikkeling is leren lezen om te leren praten een uitstekende manier. Het begrijpen van deze kinderen loopt ver voor op de spraak, dit komt door problemen met het gehoor en het verwerken van deze informatie. Het zien bij deze kinderen is over het algemeen veel beter.

Leren lezen om te leren praten

Omdat het visuele over het algemeen veel beter ontwikkeld is leren de kinderen veel woorden uit hun omgeving. Ze herkennen de woorden in beeld en leren de spraak die bij het woord horen. Normaal gesproken leren kinderen eerst het spreken en geleidelijk aan het lezen. Bij leespraat is dit anders, de kinderen leren op jonge leeftijd op het moment dat zij de eerste woordjes gaan zeggen. Het is hierbij belangrijk dat er woordjes gebruikt worden die relevant zijn in het leven van het kind. Je kan denken aan woordjes als papa en mama. Door het oefenen met de woordjes zal het kind beter gaan praten, langere zinnetjes kunnen maken en vooral meer verstaanbaar gaan praten. Het kind zal uiteindelijk van een briefje af kunnen oplezen wat hij of zij gedaan heeft en zal langere zinnen kunnen maken. Wanneer het kind de klanken leert bij een woord, wordt er ook gewerkt aan de uitspraak. De methode wordt spelenderwijs aangeboden en met diverse materialen. Een leespraatconsulent heeft er heel wat studie in zitten om zover te kunnen komen. Het is dan ook belangrijk om goede begeleiding te hebben en hiermee niet zelf aan de slag te gaan. Het oefenen vergt tijd van zowel de ouders als het kind. De consulente al je dan ook vragen om elke dag wat te oefenen.

Voor wie is leespraat?

Leespraat is niet alleen voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand en/of een beperking, maar ook voor hun ouders. De ouders zijn degenen die ook bij de trainingen aanwezig zijn. Met de kennis die ze opdoen kunnen ze oefenen en mochten daar problemen of vragen bij ontstaan is de consulente de aangewezen persoon om deze het probleem of de vraag voor te leggen. De consulente zal de ouders en het kind de begeleiding geven die zij nodig hebben.
© 2011 - 2017 Delmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.praatjes-makers.nl
  • www.stichtingscope.nl

Reageer op het artikel "De leespraatmethode"

Infoteur: Delmar
Gepubliceerd: 01-06-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!