InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kindermishandeling melden

Kindermishandeling melden

Kindermishandeling melden Kindermishandeling komt over de hele wereld voor. Kindermishandeling in Nederland komt voor bij ongeveer 50.000 tot 60.000 kinderen per jaar. Hoe ontdekt u kindermishandeling en waar kunt u dit melden?

Kindermishandeling en de cijfers

Kindermishandeling komt vaker voor dan men denkt: in Nederland worden jaarlijks tussen de 50.000 en 60.000 kinderen mishandeld. Jaarlijks sterven er 50 tot 60 kinderen aan de gevolgen van kindermishandeling. Kindermishandeling komt overal ter wereld voor. In 2009 werd een vijfjarig kind gevonden dat maandenlang in een kooi zat opgesloten. Het kind zat onder de eigen uitwerpselen en was sterk ondervoed. Het kind at haar eigen huid op uit hongersnood. Dit is uiteraard een extreem geval van kindermishandeling dat gelukkig niet vaak voorkomt, maar er zijn ook heel andere gevallen van kindermishandeling.

Wat is kindermishandeling

Kindermishandeling kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn. Ouders of verzorgers behoren een kind goed op te voeden en te voorzien van alle benodigde dingen als goed eten en drinken, kleding en het bevorderen van de ontwikkeling. Ouders of verzorgers mogen hun kind geen onnodig pijn aandoen, geen geestelijk of lichamelijk geweld aandoen, zorgen voor een goede veiligheid van het kind en niet kleineren of vernederen.

Kindermishandeling wordt gepleegd door ouders, verzorgers, familieleden, vrienden en kennissen, leraren, andere vertrouwenspersonen van het kind etc. Kindermishandeling komt heel vaak voor ingeval van scheiding: het kind wordt dan de omgang met de andere ouder ontzegt als machtsstrijd tussen beiden ouders. Of de andere ouder komt het kind niet ophalen of wil geen omgangsregeling.

Kindermishandeling herkennen

Het is soms moeilijk om kindermishandeling te herkennen. Een kind dat regelmatig met blauwe plekken op school verschijnt, kan mishandeld worden. Maar het kind kan ook gewoon erg wild zijn aangelegd en vaak vallen. Kinderen doen soms ook erg vreemde uitspraken die zijn gebaseerd op hun eigen fantasie. Een kind dat vertelt dat hij 18+films mag kijken, kan dit vertellen omdat hij stoer wil doen of dit ergens anders heeft gehoord. Mensen denken dan al vaak aan kindermishandeling. Ouders die vertellen dat hun kind geen brood te eten krijgt, worden ook wel eens aangeklaagd voor kindermishandeling. Terwijl de ouders bedoelen dat het kind allergisch is voor brood en iets anders krijgt.

Kindermishandeling herkennen is dus heel moeilijk. Want hoe weet je dat je het bij het rechte eind hebt? Dit kan je niet weten, maar wel vermoeden. Een een vermoeden over kindermishandeling kan het beste gemeld worden. Dit kan bij Veilig Thuis (het advies- en meldpunt kindermishandeling).

Een kind dat mishandeld wordt, zal dit in ieder geval niet uit zichzelf vertellen. Het kind kan wel wat gesloten overkomen of blauwe plekken hebben, maar deze zij niet altijd te herleiden tot kindermishandeling. Een kind dat zomaar wegblijft van sport of school en dit komt vaker voor, kan onder druk van kindermishandeling staan. Een kind dat er erg onverzorgd of mager uitziet, kan ook onder kindermishandeling lijden. Buren die veel geschreeuw bij een gezin met kinderen horen, kunnen ook denken aan kindermishandeling, vooral wanneer men het kind hoort huilen terwijl er geschreeuw wordt. Kinderen die zonder autogordel in een auto worden gezet, worden expres aan gevaren blootgesteld, vooral wanneer er een lange reis voor de boeg is. Een kind dat vaak alleen buiten op de stoep zit en buitengesloten lijkt te zijn, kan ook mishandeld worden. ouders die drugs of veel alcohol gebruiken, zijn niet in staat hun kind goed op te voeden.

Meld kindermishandeling tijdig

Ouders hebben het beste voor met hun kind. Meestal dan. Maar soms gaat het mis. Dit kan door persoonlijke omstandigheden komen, of door een ziekte. Of door een tekort aan financiële middelen. Ouders kiezen vaak niet bewust ervoor om hun kind te mishandelen. Dit overkomt ze. Vaak hebben ze zelf niet in de gaten dat er sprake is van kindermishandeling. Veilig Thuis kan een bezoek afleggen bij deze ouders en in gesprek met ze gaan. E wordt gekeken naar de leefsituatie. Vaak hoeven de kinderen er niet eens bij aanwezig te zijn. De deskundige ziet tijdens een eerste bezoek al veel in de woning en aan de ouders.

Ouders die ten onrechte worden beschuldigd van kindermishandeling, zijn bier vaak aangeslagen door. Het kan een grote invloed hebben op de verdere opvoeding. Bedenk dus goed of je aangifte wilt doen van kindermishandeling, wanneer hier geen sprake van is. Soms nemen mensen raak op een ouder door het aan te klagen.

Wanneer er echt sprake is van kindermishandeling of verwaarlozing, kan Veilig Thuis helpen bij de eerste stap in de goede richting. Vaak is een gesprek al voldoende en kan de ouder verder stappen ondernemen. Soms ook is er meer hulp nodig. Veilig Thuis zal een kind zoveel mogelijk in de thuissituatie houden, tenzij dit niet bevorderlijk is voor het kind.
Gerelateerde artikelen
Kindermishandeling vermoeden: kan melden dan anoniem?Kindermishandeling vermoeden: kan melden dan anoniem?Als een buurkind of jongere die iemand kent toch wel erg vaak onder de blauwe plekken zit of in de winkel wordt afgetuig…
Wat is huiselijk geweld?De benaming huislijk geweld heeft geen betrekking op de plek waar het zich afspeelt, maar deze benaming heeft betrekking…
Kindermishandeling, wat (niet) te doen?Kindermishandeling, een onderwerp waar veel over gesproken wordt door ouders en dat helaas steeds vaker voorkomt in onze…
KindermishandelingMishandeling als intergenerationele problematiek. Kindermishandeling ontstaat waar ouders behandeling of ondersteuning n…
In de hele wereld worden kinderen mishandeldIn de hele wereld worden kinderen mishandeldKindermishandeling komt net als in Nederland ook vaak voor in het buitenland. Neemt het aantal gevallen van kindermishan…
Bronnen en referenties
  • http://www.amk-nederland.nl/

Reageer op het artikel "Kindermishandeling melden"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-07-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!