InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kind en sport: een evenwichtsoefening

Kind en sport: een evenwichtsoefening

Sportieve activiteit is essentieel voor de fysieke en mentale ontwikkeling van een kind en moet duidelijk aangespoord worden. Tegenwoordig heeft de televisie en videospelletjes het sporten als favoriete bezigheid duidelijk verdreven. Sport is echter zeer belangrijk in de opvoeding van een kind. Het kind leert op die manier inspanning en groepsgeest te waarderen. Het leert in groep iets te bereiken, samen winnen of samen verliezen. Men kweekt er ook weerstandsvermogen, coördinatievermogen en kracht, allemaal essentieel in de ontwikkeling.

Op school

Vanaf driejarige leeftijd is echte sport nog niet mogelijk, maar kunnen we gebruik maken van psychomotorische oefeningen. Spelletjes in de kleuterschool dienen daar perfect toe. Op die manier leert het kind zijn mogelijkheden kennen.

In het lager onderwijs komt er al echte sport bij kijken. Enkele uren per week is men bezig met turnen, zwemmen, atletiek, ... Buiten de schooluren hangt het af van de ontwikkeling van het kind om te beslissen wanneer je met een sport start. Je gewone bezigheden zijn ook al belangrijk voor de ontwikkeling van de zin in activiteiten. Samen een wandeling met wat waterpret kan zeer aangenaam zijn voor een kind. Zwemmen en fietsen is iets dat we sowieso moeten aanmoedigen.

Buiten de schooluren

Als uw kind een sport wil beoefenen buiten de schooluren is het belangrijk dat je hem zelf laat kiezen en niets opdringt waar hij zelf geen zin in heeft. Je kind zou niet gemotiveerd zijn en misschien ontmoedigd raken voor sport in het algemeen. Je mag er ook niet te zwaar aan tillen als je kind een paar keer van sport zou veranderen. Die nieuwsgierigheid is juist belangrijk om uiteindelijk het juiste evenwicht te vinden.

Evenwicht is trouwens zeer belangrijk in al zijn facetten. Je kan bepaalde sporten combineren zoals een zaalsport met een sport in buitenlucht of een individuele sport samen met een teamsport. Kwestie dus van een goed evenwicht te vinden.

Het belangrijkste is echter dat uw kind graag sport en dat het ten allen tijde plezierig is. Echte competitiesport op hoger niveau is misschien voor later, want je mag je kind ook niet blootstellen aan teveel inspanningen. Ook hier dus zoeken naar een goed evenwicht.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kind en sport: een evenwichtsoefening"

Reactie

Marquerita, 04-02-2008 15:27 #1
Ben helemaal eens. Ik ben nu bezig met een onderzoekje m.b.t hoebelangrijk sport is voor de ontwikkeling van het kind. Als t kan mag ik meer info. Dank je

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 01-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!