InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tweetaligheid bij jonge kinderen

Tweetaligheid bij jonge kinderen

Vroeger beschouwde men tweetaligheid bij kinderen als negatief voor de ontwikkeling. Meer recenter onderzoek toont echter aan dat het een kostbare troef is in de intellectuele ontwikkeling. Kleine kinderen leren gemakkelijk een taal aan, dankzij de soepelheid van het brein op zeer jonge leeftijd. Een kind dat van bij de geboorte in aanraking komt met twee talen, zal beiden spontaan aanleren. Tot de leeftijd van acht jaar, want dan heeft het zenuwstelsel zich definitief gevormd en vermindert deze 'gave'.

Een kind leert een taal door iemand na te bootsen. Volwassenen proberen dat ook op die manier, maar vanaf de leeftijd van acht jaar zit de moedertaal zo verankerd in ons, dat het veel moeilijker wordt om dit aan te leren.

Taalverwerving bij een tweetalig kind kan soms iets anders verlopen dan normaal. Een tweetalig kind zal bijvoorbeeld in sommige gevallen pas later praten, omdat het natuurlijk in aanraking komt met twee talen, en dus veel meer woordenschat en grammaticale structuren. Vanaf de leeftijd van vier jaar zal deze achterstand dan wel goedgemaakt zijn.

Tot de leeftijd van drie jaar zal het tweetalig kind woorden van beide talen vaak gebruiken in één zin. Het kind zoekt woorden in zijn woordenschat en dan kan dat dus al wel eens gebeuren. Nadien zullen beide taalsystemen zich los van elkaar ontwikkelen. Tweetalige kinderen halen minstens even goede schoolresultaten als andere kinderen. Het kind heeft door zijn bilinguïsme een bredere kijk op de wereld en het spreekt voor zich dat het later op professioneel vlak ook een niet te onderschatte troef is.

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Het kind leert in zijn eerste jaar één taal en daar komt later een tweede taal bij door bijvoorbeeld verhuis naar een ander land. Het interessantste is om dat rond de leeftijd van 5 jaar te doen, want dan is het kind nog ontvankelijk voor een tweede taal en beheerst het reeds zijn moedertaal. Niettemin zal de overgang zwaar zijn en is het belangrijk dat de overgang door de ouders goed begeleid wordt. De tweede taal zal later waarschijnlijk de bovenhand nemen, omdat het kind behalve thuis altijd spreekt in de plaatselijke taal.
  • Het kind wordt vanaf de geboorte geconfronteerd met twee talen. Het kind zal dan beide talen spontaan aanleren. Natuurlijk zal hier ook uiteindelijk één taal de bovenhand nemen, omdat het praktisch gezien niet mogelijk is om twee talen telkens in dezelfde hoeveelheden te spreken. Tweetaligheid is trouwens iets dat kan verwateren als het niet in stand wordt gehouden.
© 2007 - 2018 Kurtad1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweetaligheid bij jonge kinderen"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 01-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!