InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Difterie

Infectieziekten bij kinderen Difterie

Stel; een kindje is erg hangerig en lusteloos. De temperatuur is al een poosje te hoog en het kind klaagt over keelpijn, vooral bij het slikken De kans is groot dat het kindje difterie heeft. Wat is dit, hoe krijg je het en wat zijn de verschijnselen?

Difterie

Difterie is een infectieziekte, veroorzaakt door een bacterie. Er zijn verschillende vormen van difterie, namelijk huid-, neus-, en keeldifterie. De ziekte komt in Nederland vrijwel niet meer voor, doordat ieder kind ingeënt wordt tegen difterie.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij Difterie zijn;
  • Hangerigheid,
  • Lusteloosheid,
  • Keelklachten en pijn bij het slikken,
  • Koorts,
  • Opgezette klieren en zwelling van de keel en hals.

Voorkomende complicaties bij difterie;
  • Ernstige benauwdheid,
  • Ontsteking van het hart.

Besmetting en gevolgen

De bacterie die difterie veroorzaakt kan alleen door langdurig contact met een besmet persoon iemand besmetten. Alleen door hoesten, niezen, kussen, zingen, etc. De besmettelijkheid duurt ongeveer 2 weken. Difterie wordt behandeld met antibiotica.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kindje met difterie wordt bijna altijd in het ziekenhuis opgenomen, er wordt overlegd met de GGD wanneer een kindje weer welkom is op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Difterie moet gemeld worden bij de GGD, deze informeert de betrokken kindercentra en houdt hen op de hoogte.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Difterie"

Infoteur: Lobke
Laatste update: 01-11-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!