InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Oogontsteking

Infectieziekten bij kinderen – Oogontsteking

Als een kind rode ogen en opgezette oogleden heeft, en er komt gele of groene pus uit het oog dan heeft het naar alle waarschijnlijkheid een oogontsteking. Dit gaat vanzelf weer over, maar is het besmettelijk en wordt het kind geweerd uit de kindercentra?

Oogontsteking

Oogontsteking wordt veroorzaakt door een virus of een bacterie. In de meeste gevallen gaan de klachten vanzelf weer over.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij oogontsteking zijn;
  • Rode ogen,
  • Opgezette oogleden,
  • Gele of groene pus uit het oog.

Besmetting en gevolgen

Meestal is een oogontsteking een complicatie van een neusverkoudheid en vind besmetting plaats door druppeltjes afkomstig uit keel en neus van verkouden personen. Ook de pus uit het oog is besmettelijk. Via de handen kunnen ziektekiemen uit dit pus op anderen worden overgebracht. Bij baby’s ontstaat wel eens een oogontsteking ten gevolge van een vernauwing van het traanbuisje.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kindje met oogontsteking hoeft niet geweerd te worden.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Oogontsteking hoeft niet gemeld te worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Infectieziekten bij kinderen – Vijfde ziekteStel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaa…
Wat te doen bij een oogontsteking?Wat is een oogontsteking? Een oogontsteking is een ontstekingsreactie binnen in of rond om het oog. Een oogontsteking is…
Oogontsteking bij kinderenOogontsteking komt vrij vaak voor bij kinderen. Als ouder kun je hiervan schrikken, wat moet je doen als je kind een oog…
Infectieziekten bij kinderen – DysenterieAls een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Oogontsteking"

Reacties

Peggy, 26-04-2012 14:16 #4
Mijn dochter heeft sinds 2 dagen uit alle twee haar ogen gele pus. Ze heeft ook een neusverkoudheid. Na hoeveel tijd moet je de huisarts in schakelen?

Ton, 31-12-2008 08:13 #3
Als je de druppels al in zijn/haar ooghoek krijgt waar het traanbuisje komt er vanzelf wat in het oog. Niet de dosering die nodig is, maar beter als niets. Dat is nog altijd beter dan je kind met 2 man vasthouden.

Eer, 06-05-2008 12:33 #2
Kon ik je maar raad geven! Ik heb hetzelfde probleem bij een 4,5-jarige; zie hem maar eens in bedwang te houden. Ik denk dat het gewoon een gevecht blijft. Van nature bescherm je je ogen, denk ik. Maar mocht iemand een tip hebben, dan hoor ik die ook graag.

Saskia, 04-04-2008 12:41 #1
Weet iemand hoe je het voor elkaar krijgt om bij een 1 jarige oogdruppels in het oog te krijgen? Mijn zoon heeft oogontsteking en oogdruppels gekregen 2x per dag, in het begin ging het nog wel maar nu is het strijd ogen stijf dicht met 2 man amper open te wrikken! Zit met handen in het haar!

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!