InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Krentenbaard

Infectieziekten bij kinderen – Krentenbaard

Stel; een kindje heeft erge uitslag op het gezicht, voornamelijk rond neus en mond. Het is begonnen met vele blaasjes die nu opengebarsten zijn en waar korstjes op komen. De kans is groot dat het kind Krentenbaard heeft. Wat is dit, hoe kun je dit voorkomen en wordt een kind met Krentenbaard geweerd van het kinderdagverblijf?

Krentenbaard

Krentenbaard is een infectie van de huid die veroorzaakt wordt door bacteriën. De infectie zit meestal in het gezicht, maar kan ook voorkomen op andere plaatsen. Bij baby’s zie je dit bijvoorbeeld vaak bij de billen. Dit heet luieruitslag. Krentenbaard begint met een blaasje dat openbarst en waarop een honinggele korst ontstaat. De plekken breiden zich uit, zodat het lijkt alsof een kindje een baard van krenten heeft. Krentenbaard komt voornamelijk voor bij vochtig en warm weer.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. De incubatietijd bij Krentenbaard duurt totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Het vocht in de blaasjes is namelijk zeer besmettelijk. Als de Krentenbaard behandeld wordt met antibiotica duurt de incubatietijd nog tot 48 uur na het begin van deze behandeling.

Verschijnselen

Het enige verschijnselen bij Krentenbaard zijn de jeukende blaasjes in het gezicht of op andere plekken.

Besmetting en gevolgen

Het vocht in het blaasje bij Krentenbaard is erg besmettelijk. Het kind kan zichzelf herinfecteren door aan de blaasjes te krabben en het vocht zo over te brengen naar andere plekken.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Als de plekjes bedekt of ingedroogd zijn wordt een kind niet geweerd van kindercentra. Ook als de behandeling met antibiotica is gestart is een kind met Krentenbaard gewoon welkom.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Krentenbaard hoeft alleen gemeld te worden als binnen 2 weken tijd 2 of meer gevallen van Krentenbaard in een groep zijn.
Gerelateerde artikelen
Krentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard valt onder Impetigo, een huidinfectie. Het komt het meest voor bij kinderen. Volwassenen en zwangere vrouwe…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Wat te doen bij krentenbaardBlaasjes op het gezicht, vaak rond de mond, de ogen en de neus. Meestal komen ze voor bij kinderen, maar het kan ook voo…
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Krentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard of impetigo is een zeer besmettelijke infectie van de huid, veroorzaakt door bacteriën. Bij kinderen komt h…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Krentenbaard"

Reacties

Esmee, 29-08-2011 16:19 #2
Ik ben 14 en heb krentenbaard. Ik heb het vroeger ook wel eens gehad. hopelijk is dit mijn laaste keer want ik baal er echt van. Ik heb het op mijn kin en op mijn handen. Ik heb van de dokter Fucidin crème gekregen, ik hoop dat dit een wonderzalf is en dat ik als de vakantie voorbij is weer zelfverzekerd door de school kan lopen.
Wel handige info.

Peter de Winter, 18-11-2008 11:18 #1
Het verhaal bij incubatietijd klopt niet. Besmettelijk ben je door de blaasjes tot ze ingedroogd zijn. Ik weet nu nog steeds de echte incubatie tijd niet. Onze baby loop de kans op krentebaard omdat haar nichtje dit had bij de visite. hoe lang duurt het nu voodat de eerste syntomen zichtbaar worden? (incubatietijd)
verder lees ik dat luier uitslag = krentenbaard dit is naar mijn weten niet het zelfde. Luieruitslag ontstaat door de ontlasting op de huid. Krentenbaard door een bacterie.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!