InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Polio

Infectieziekten bij kinderen – Polio

Stel; een kindje heeft griep gehad, maar is steeds misselijker geworden en heeft ook last van spierpijn. De kans is aanwezig dat het kind Polio heeft. In Nederland komt deze ziekte bijna niet voor, omdat kinderen er tegen ingeënt zijn. Maar in tropische landen zie je de zieke nog wel.

Polio

Polio is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Het tast de zenuwen aan, waardoor verlamming kan ontstaan. Als iemand de ziekte eenmaal gehad heeft kan hij de ziekte niet weer krijgen.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij Polio is deze tijd ongeveer 1 tot 2 weken.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij Polio zijn;
  • In het begin lijkt het op griep met hoofd- en spierpijn,
  • Misselijkheid en diarree,
  • Bij minder dan 1% van de kinderen kunnen verlammingsverschijnselen optreden van armen, benen of ademhalingsspieren. Deze verschijnselen zijn blijvend..

Besmetting en gevolgen

Het virus dat Polio veroorzaakt verspreidt zich via kleine, in de lucht zwevende druppeltjes afkomstig uit de mond en neus van het zieke kind. Ook in de ontlasting zit het virus. Besmetting kan dus plaats vinden via handen, ontlasting of besmet voedsel/water. Baby’s zijn de eerste 6 maanden beschermd, mits hun moeder ingeënt is.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Bij Polio moet altijd overlegd worden met de GGD of wering zinvol is. Eventueel worden dan ook broertjes en zusjes van het zieke kindje geweerd.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Polio moet onmiddellijk gemeld worden bij de GGD, door arts en kindercentrum. De GGD overlegd dan ook met het kindercentrum hoe hier mee om te gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Polio"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!