InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Paratyfus

Infectieziekten bij kinderen – Paratyfus

Een kindje heeft diarree, waar soms bloed- of slijmmenging bij zit. Het klaagt ook over buikpijn, heeft koorts en eigenlijk een algemeen ziektegevoel. Zou dit een ‘gewone’ griep zijn met diarree of zit hier meer achter?

Paratyfus

Paratyfus is een ernstige vorm van diarree die veroorzaakt wordt door de Salmonella Paratyphi bacterie.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij de Bof zijn;
  • Diarree, soms met bloed- of slijmbijmenging,
  • Buikpijn,
  • Koorts,
  • Algemeen ziektegevoel.

Besmetting en gevolgen

Paratyfus wordt meestal veroorzaakt door het eten van besmet voedsel. De ontlasting van het zieke kind bevat de bacterie ook, dus via handen en voorwerpen kunnen anderen ook besmet worden.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Als een kindje diarree heeft met bloedbijmenging is wering altijd noodzakelijk. Als de dyagnose Paratyfus gesteld is mag het kind niet meer in het kindercentra komen tot de ontlasting geen bacterie meer bevat. Ook broertjes en zusjes van het kind moeten thuisblijven.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Diarree hoeft alleen gemeld te worden als er sprake is van een epidemie, dus als minstens 1/3 deel van de kinderen uit een bepaalde groep binnen een week diarree heeft. Paratyfus en bloederige diarree moet sowieso gemeld worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Paratyfus"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!