InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapie

Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapie

Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapie Stress "weglachen": het is een op het eerste zicht vreemde vorm van therapie. Toch is het zo dat lachen een heel nuttige en natuurlijke manier is om stress te verminderen en om je gelukkiger te voelen. Als je lacht komen er stoffen vrij die goed zijn voor lichaam én geest. Sommige bedrijven organiseren al workshops waarbij lachen gebruikt wordt als vorm van teambuilding. Deze lachsessies zorgen voor vermindering van stress en spanning. Hoe kan deze "grappige" vorm van stresstherapie je helpen omgaan met stress?

Stress "weglachen"

In de huidige maatschappij wordt alsmaar meer verwacht van mensen: we moeten een goedbetaalde baan hebben, een leuke partner, interessante hobby's en bovenal moeten we voortdurend voor iedereen beschikbaar zijn. Sms'jes, e-mails en berichten op Facebook of Twitter moeten zo snel mogelijk beantwoord worden waardoor we ons onderworpen voelen aan een verstikkende tijdsdruk. Ook op de werkvloer wordt er meer en meer van werknemers verwacht. In de eenentwintigste eeuw is stress dan ook een ernstige factor geworden die de gezondheid van mensen erg kan beïnvloeden. Wat vaak onderschat wordt is dat lachen een belangrijke rol kan spelen om stress en spanning af te leiden en zowel lichaam als geest te ontspannen.

Lachen als stresstherapie

Als reactie op het toegenomen aantal stressgevallen op de werkvloer organiseren sommige bedrijven "lachdagen". Het gaat om een soort van teambuilding waarbij werknemers worden aangespoord om spanningen en stress weg te lachen. Deze lachsessies worden door een mental coach georganiseerd om werknemers te helpen om stoom af te laten. Prestatiedruk, hoge verwachtingen en het halen van deadlines worden op die manier beter behandelbaar. Ook is het de bedoeling om op die manier het ziekteverzuim in het bedrijf te verminderen.

Positieve effecten van lachen

Je kan je afvragen hoe het dan toch komt dat lachen zo goed is voor de gezondheid. Welnu, als we lachen dan wordt de hyothalamus gestimuleerd. Die klier maakt dat er verschillende stoffen en hormonen vrijkomen die gunstig zijn voor ons lichaam én onze geest. Het gaat om endorfine, serotonine, dopamine en anti-stoffen. Hierdoor krijgen we ook een gelukzalig gevoel en voelen we ons weer beter en opgelucht.

Lachsessie: hoe en wat?

Verbeelding

Bij een lachsessie wordt lachen uitgelokt om deze stoffen te laten vrijkomen. In een workshop gebruiken de "lachcoaches" de actieve verbeelding van de deelnemers om deze om te zetten in expressie. Samen lachen, plezier maken en luidruchtig zijn hoort daar allemaal bij.

Technieken

Dit wordt gedaan door middel van improvisatietechnieken, lachtechnieken, ademhalingstechnieken, ontspanningstechnieken en yoga. Ook beweging, muziek en dans hebben hun functie om een goede lachsessie te ontketenen. Een lachworkshop wordt ook wel beschreven als een innerlijke douche en zorgt voor zogenaamde "inner wellness".

Voordelen lachen voor de gezondheid

Lachen heeft in de eerste plaats het voordeel dat het zowel fysiek als mentaal ontspannend werkt. Dit is gunstig voor de bloedsomloop en bovendien nuttig om hoge bloeddruk tegen te gaan. Daarnaast versterkt lachen het immuunsysteem en vermindert het de kans op hartkwalen. Niet alleen kunnen sombere gevoelens worden gekanaliseerd, maar ook kan pijn als minder ernstig ervaren worden als je regelmatig lacht. Tenslotte is lachen gunstig voor je zelfvertrouwen en bezorgt het je een positieve uitstraling, wat dan weer goed is voor je charisma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.lachsessie.be/lachjegezond_1.html (geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Leven
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!