InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Tips voor het omgaan met kanker

Tips voor het omgaan met kanker

Tips voor het omgaan met kanker Adviezen om te leven met kanker zijn vaak afkomstig van medici en andere deskundigen. Nu deze aandoening veel van haar stigma heeft verloren, gaan steeds meer kankerpatiënten zelf in alle openheid over hun ziekte communiceren. Ze wisselen ervaringen uit en geven elkaar tips. Ook zijn er steeds meer patiënten die over hun strijd tegen hun vorm van kanker bloggen. In die blogs kun je bijvoorbeeld lezen hoe een jongvolwassen kankerpatiënt tegen het leven kijkt. Neem bijvoorbeeld de jonge Amerikaanse schrijfster Suleika Jaouad die blogt over haar leven na de diagnose leukemie en over de manieren die ze heeft gevonden om tijdens haar beenmergtransplantatie en chemokuren met kanker te leven.

Een lang gekoesterde droom viel in scherven

Een van die moedige mensen die openhartig wil communiceren over haar ziekte, is de jonge Amerikaanse vrouw Suleika Jaouad.

Als 22-jarige die pas was afgestudeerd, stond ze in 2010 op het punt om als journaliste naar Tunesië te gaan, het land waar haar vader vandaan kwam. Met haar afstudeerproject had ze zich daarop al intensief voorbereid. Ze stond klaar om te vertrekken om verslag te leggen van de revolutie in Tunesië, van het begin van de zogenaamde Arabische lente.

Met een enkele klap viel die lang gekoesterde droom om naar Tunesië te reizen, in scherven toen ze ontdekte dat ze aan leukemie leed.

Nog tijdens de strijd tegen de ziekte gaan werken aan een nieuwe droom

Als 24-jarige vrouw wilde ze niet bij de pakken neerzitten. Ze besefte dat ze nog een droom had: die om schrijfster te worden. Die droom bleek wel te combineren met haar strijd tegen kanker.

Suleika Jaouad besloot te gaan bloggen over de strijd tegen haar ziekte, over de beenmergtransplantatie en over de chemotherapie. Haar blogs worden gepubliceerd in de prestigieuze New York Times in de reeks: Life Interrupted. Ze heeft ook een eigen website: http://suleikajaouad.com.

Hulp ontvangen, maar ook hulp geven

Als kankerpatiënte heeft Suleika Jaouad vanwege de ziekmakende behandelingen geregeld hulp van anderen nodig. Maar, ze wil niet alleen hulp ontvangen, ze wil het liefst ook zelf hulp geven.

Op 23 augustus 2012 heeft ze geblogd over de zes manieren die haar helpen om met haar ziekte om te gaan. Sinds ze kanker opliep, krijgt ze veel adviezen en medeleven van medepatiënten, artsen, vrienden, en zelfs vreemden. Dat heeft haar goed gedaan. Nu wil ze graag delen wat zij in die zestien maanden van haar ziekte heeft geleerd.

Zes strategieën die haar kwaliteit van leven hebben verbeterd

De zes strategieën die haar daadwerkelijk geholpen hebben om met haar kanker om te gaan zijn, luiden:

Vind je community

Eerst moest Suleika Jaouad niets hebben van de gedachte van een community of netwerk van kankerpatiënten. Was het nog niet erg genoeg dat ze kanker had? Moest ze nu bovendien haar ervaringen delen met een groep vreemden?

Toch ging ze na enkele maanden naar een zelfhulpgroep voor jongvolwassen kankerpatiënten. Die contacten hebben haar over haar gevoel van isolement heen geholpen. Ze leerde beseffen dat er een geweldige community van mensen was die in wezen hetzelfde doormaakten als zijzelf en die dezelfde angst en bezorgdheid van binnenuit kenden. Deze mensen hebben haar geholpen te begrijpen wat er aan de hand was. Ze heeft inspiratie in hun kracht en hun moed gevonden. En ze is er zich sterker door gaan voelen.

Ook op het internet vond ze actieve netwerken van kankerpatiënten, maar zelf geeft ze de voorkeur aan contacten waarbij je elkaar in werkelijkheid ontmoet en elkaar in de ogen kunt kijken en echte vrienden kunt worden.

Haar gesprekken met andere kankerpatiënten gaan lang niet altijd over de ziekte, maar in haar ogen is het van onschatbaar belang dat dit kan als er behoefte aan is.

Ruim je rommel op

Kanker brengt volgens Suleika Jaouad smerigheid met zich mee. Niet alleen in het lichaam, maar ook erbuiten. Denk bijvoorbeeld aan de rommel van alles wat met de ziekte samenhangt: van stapels wasgoed en lege bruine medicijnflesjes op je nachtkastje, tot ongeopende rekeningen, berichten op je antwoordapparaat en e-mails waarop je nog moet reageren.

Tegenwoordig probeert ze haar leven zo simpel mogelijk te houden. Ze houdt haar kamer vrij van onnodige rommel. Wat heeft ze echt nodig? Wat kan ze opbergen? Ook al wordt ze moe van opruimen, toch knapt ze ervan op. De uitstraling van haar omgeving heeft namelijk een belangrijk effect op haar gevoel van welbevinden. Dat geldt vooral als ze veel tijd in bed moet doorbrengen. Ze voelt zich graag 'licht'.

Stel prioriteiten vast als het gaat om je relaties

Suleika Jaouad vindt dat de kanker haar ook gedwongen heeft om haar sociale leven een opruimbeurt te geven. Vóór haar diagnose was ze, net als al haar vrienden, de hele dag bezig met praten en texten met haar sociale netwerk. Ze maakte toen zelfs gebruik van twee BlackBerries, een voor zakelijk en een voor persoonlijk gebruik.

Sinds het begin van de behandeling tegen haar leukemie beschikt ze over veel minder energie en dus moest ze haar leefstijl aanpassen. Nu maakt ze gebruik van een simpel mobieltje zonder mogelijkheid van e-mail of internet. Tegenwoordig gaat ze met minder mensen om dan voorheen, maar de contacten zijn minder versnipperd en de relaties zijn sterker.

Wees vriendelijk tegen jezelf

Ze wil niet boos zijn op haar lijf, omdat dit haar in de steek heeft gelaten. Dit is een punt waarmee ze nog steeds worstelt. Zo voelt ze zich nog steeds gefrustreerd als haar lichaam overmoeid is of wanneer ze last heeft van een duf hoofd (het zogenaamde chemobrein). Ze heeft er een gloeiende hekel aan als ze tot diep in de middag heeft geslapen. Of wanneer ze slechts kleine beetjes kan eten. Of als haar verzwakte spieren hun werk weigeren.

Ze is strijdlustig, zoekt haar grenzen op en wil elk gevecht winnen. Ze schrijft ook als ze kotsmisselijk van de chemo in bed ligt en zo vermoeid dat haar botten pijn doen en ze al twee hele dagen haar bed niet uit kon.
Op dergelijke dagen is het voor haar extra moeilijk om een gevoel van ziek zijn of zwakte niet gelijk te stellen met een gevoel van falen. Ze heeft dan de neiging om de vergelijking te trekken met hoe ze kort voor het ontdekken van haar leukemie was.

Maar die gedachten helpen haar niet verder. Het is het gif van de chemo dat haar, paradoxaal genoeg, moet helpen om weer gezond te worden. Ze beseft dat ze niet tegen zichzelf wil strijden, maar tegen haar ziekte. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor haar is het omgaan met kanker een zoeken naar een balans: aan de en kant zich proactief opstellen tegenover haar medische situatie en aan de andere kant tegelijkertijd te aanvaarden dat ze in elk geval voorlopig de dingen niet zo snel kan veranderen als ze graag zou willen.

Een dergelijke aanvaarding is in haar ogen heel iets anders dan de moed opgeven. Ze vergelijkt een kankerpatiënt met een gevangene in handboeien: het is zonde van zijn kostbare energie om te proberen zich daaruit te bevrijden. Ze denkt dat de beste houding in een dergelijk geval misschien die van geduld is. Maar geduld is niet eenvoudig voor wie het liefst met alle macht de strijd aanbindt.

Voor haar Suleika Jaouad is het een dagelijkse worsteling om zichzelf niet te straffen voor de dingen die ze niet kan veranderen. Ze is ervan overtuigd dat het beter is om vriendelijk te zijn tegen jezelf en ze doet haar best dit dagelijks in de praktijk te brengen.

Doe iets voor een ander

Als je ziek bent, krijg je volgens Suleika Jaouad veel aandacht van anderen, terwijl je zelf dan vooral denkt aan je eigen gezondheid en minder aan het welzijn van andere mensen. Daarom schrijft ze tegenwoordig brieven en geeft ze attenties aan andere kankerpatiënten en aan haar vrienden die een moeilijke tijd doormaken.

Dit voorkomt dat ze geplaagd wordt door zelfmedelijden en bezorgt haar het gevoel dat ook zijzelf, ondanks haar ziekte, in staat is om te helpen. Zelfs al heeft ze voor een aantal dagelijkse dingen de hulp van anderen nodig. Door waar mogelijk iets voor een ander te doen, krijgt ze het gevoel dat ze daadwerkelijk iets terug doet voor alle ondersteuning die zijzelf van andere mensen krijgt.

Stel jezelf doelen die niets met kanker te maken hebben

Kort na haar diagnose moest ze haar dromen en doelen in de ijskast zetten. Terwijl ze in een ziekenhuisbed lag of aan een infuus hing, vroeg ze zich af wat ze nog wel kon doen. Kort voordat ze ziek werd had ze concrete plannen om als journaliste naar Tunesië te gaan, naar het geboorteland van haar vader, waar een revolutie aan de gang was. Al het noodzakelijke voorbereidende werk had ze al gedaan. Ze was klaar om de grote oversteek te maken. Maar de noodzakelijke chemo stak daar een stokje voor.

Toen bedacht Suleika Jaouad dat ze altijd al een soort schrijver had willen zijn. Ze ontdekte dat ze over een andere revolutie kon gaan schrijven: over het leven met haar ziekte. Het is ook een manier om iets ‘terug’ te kunnen doen voor iedereen die haar helpt bij haar strijd om weer gezond te worden.

De New York Times gaf haar de kans een blog beginnen over haar verstoorde leven. En die kans heeft ze met beide handen gegrepen.

Als je vriend of vriendin kanker heeft

Misschien heb je iets aan tips voor als je een vriend of vriendin met kanker hebt.

Lees verder

© 2012 - 2019 An_Schrijfstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Leef langer, en houd je aan de "Europese code tegen kanker"Leef langer, en houd je aan de "Europese code tegen kanker"Als je de adviezen opvolgt van "De Europese code tegen kanker" heb je een kleinere kans op kanker. Een aantal tips zijn…
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…
Kanker: tips om het risico op kanker te verkleinenKanker: tips om het risico op kanker te verkleinenKan kanker voorkomen worden? Dat is een vraag die niet met een volmondig "ja" of "nee" kan beantwoord worden. Bij de ont…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
KWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerKWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerWat niet iedereen weet is dat een gezond leven en gezonde voeding vaak een beschermend effect heeft op het ontstaan van…
Bronnen en referenties
  • Life, Interrupted: Six Ways to Cope With Cancer; Suleika Jaouad; 23 augustus 2012; http://well.blogs.nytimes.com/2012/08/23/life-interrupted-six-ways-to-cope-with-cancer/
  • Life, Interrupted: Fighting Cancer, and Myself; Suleika Jaouad; 21 juni 2012;; http://well.blogs.nytimes.com/2012/06/21/life-interrupted-fighting-cancer-and-myself/
  • Secrets of Cancerhood; Suleika Jaouad; http://secretsofcancerhood.com/tag/suleika-jaouad/

Reageer op het artikel "Tips voor het omgaan met kanker"

Infoteur: An_Schrijfstra
Laatste update: 03-08-2015
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!