InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Orgaandonor worden via Facebook

Orgaandonor worden via Facebook

Orgaandonor worden via Facebook Dat Facebook inmiddels een grote impact heeft op het leven van de gemiddelde mens, is al lang gebleken. Het bedrijf gaat echter steeds verder, en sinds kort is het zelfs mogelijk om zich via de sociale netwerksite te registreren als orgaandonor.

Orgaandonor worden

Meer en meer mensen kiezen ervoor hun organen na hun overlijden af te staan aan een medemens, die daarmee gered wordt en een beter leven tegemoet gaat.
De overheid is al jaren actief in het stimuleren van mensen om orgaandonor te worden. Het is immers een mooi gebaar en het kan vele levens redden!
In België is in feite iedereen orgaandonor, tenzij de persoon zelf of zijn familie zich hiertegen nadrukkelijk verzet. Daarom kan men zich ook registreren op de Dienst Bevolking, zodat na het overlijden geen discussie mogelijk is over de wil van de overledene om al dan niet orgaandonor te worden.

Registratie bij de Dienst Bevolking

Om zich te registreren als orgaandonor kan men een verklaring van instemming indienen bij de Dienst Bevolking van de stad of gemeente waar men gedomicilieerd is. Het instemmingsformulier kan gedownload worden via de website www.beldonor.be en wordt vervolgens geregistreerd in het bevolkingsregister. Hiervan wordt ook een ontvangstbewijs afgegeven.

De verklaring kan ook gebruikt worden wanneer men zich uitdrukkelijk wil verzetten tegen het afstaan van organen na het overlijden. De procedure verloopt dan op dezelfde manier.

Als er geen wilsbeschikking is van de overledene, kan familie in de eerste graad verzet aantekenen tegen het weghalen van organen om deze af te staan aan anderen.

Facebook-app

De overheid doet al jaren grote inspanningen om meer mensen aan te zetten zich te laten registreren als donor. Facebook draagt hieraan nu een steentje bij door de lancering van een applicatie. Via deze app kunnen Facebookgebruikers op hun tijdslijn (dit is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de gebruiker) aangeven dat ze, in geval van overlijden, hun organen willen afstaan. Op die manier maakt men zijn engagement duidelijk aan familie, vrienden en kennissen en brengt men de mogelijkheid tot registratie nog eens extra onder de aandacht.
Let wel, het engagement via Facebook is niet voldoende om effectief als orgaandonor geregistreerd te zijn! De procedure via de Dienst Bevolking moet nog steeds gevolgd worden.

Meer informatie

Meer informatie over het doneren van organen, alsook het instemmings- of weigeringsformulier, kan men terugvinden op www.beldonor.be
© 2012 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?Stamceldonatie is een therapie die bij verschillende aandoeningen toegepast wordt om de patiënt terug van gezonde cellen…
Gezichtstransplantatie en gevolgen voor de patiëntGezichtstransplantatie en gevolgen voor de patiëntIndien er een ernstig letsel is ontstaan bij een persoon aan het gezicht, kan het voorkomen dat er een gezichtstransplan…
Donor worden: ja of nee?Donor worden: ja of nee?Voor sommigen is de keuze om wel of geen donor te worden gauw gemaakt. Voor anderen is dit best een lastige keuze. Voord…
Bronnen en referenties
  • www.beldonor.be

Reageer op het artikel "Orgaandonor worden via Facebook"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 13-10-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!