InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wat is de wietpas en de wietpas light?

Wat is de wietpas en de wietpas light?

Wat is de wietpas en de wietpas light? De wietpas werd ingevoerd door Kabinet-Rutte en werd ingevoerd op 1 mei 2012 in het zuiden van Nederland. De pas ontving lof en kritiek, maar is inmiddels een feit. Niet elke stad houdt zich aan alle verplichtingen bij het aanvragen. Niet alleen is er een wietpas, er is ook een "light-versie".

Gedoogbeleid in Nederland

In Nederland geldt in principe een gedoogbeleid wat drugs betreft. Een gedoogbeleid houdt in dat een overtreding niet wordt vervolgd. Dit kan een bewuste keuze zijn, of komen doordat het niet mogelijk is een soort gedrag in de hand te houden. In het geval van het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs is dit een bewuste keuze, vastgelegd in de wet.

Het drugsbeleid in Nederland betekent dat de politie niet optreedt tegen handel in softdrugs zolang dit plaatsvindt in coffeeshops. Het is echter niet toegestaan voor individuen om meer dan vijf gram hasj of marihuana te bezitten. De bedoeling van het beleid is om een scheiding te houden tussen soft- en harddrugs en dat softdrugs buiten de criminaliteit wordt gehouden.

Softdrugs

Dit zijn toegelaten soorten drugs, waarmee meestal hasj of marihuana (of wiet) wordt bedoeld. Benzodiazepinen en andere slaapverwekkende en kalmerende middelen en bijvoorbeeld paddo's vallen hier echter ook onder.

Door middels van het drugsbeleid worden deze drugs onderscheiden van de harddrugs, welke worden beschouwd als erg gevaarlijk voor de gezondheid en verslavend (bijvoorbeeld speed, cocaïne, ecstasy, GHB, heroÏne en lsd).

Wietpas

De wietpas werd aangekondigd door Ivo Opstelten, minister van het VVD. Deze maatregel was bedoeld als oplossing voor problemen rondom coffeeshops. Het zou coffeeshops tot een soort privéclubs maken, waarvoor men een pas moet laten zien om binnen te komen. Dit zou dan gelden voor de drie meest zuidelijk gelegen provincies in Nederland (Limburg, Noord-Brabant en Zeeland), omdat hiernaar vooral de "drugstoeristen" trekken. Door de wietpas kunnen toeristen of incidentele bezoekers niet meer zomaar softdrugs aanschaffen. Het gedoogbeleid gaat dus niet langer voor hen op.

Men kan alleen een pas krijgen door een geldig identiteitsbewijs te tonen en een bewijs dat men ingezetene is van Nederland.

Voorwaarden

  • Meerderjarig;
  • In Nederland wonend (ingezetenencriterium).
Bovendien is er een limiet van 2.000 leden, hoewel dit bespreekbaar is met het ministerie.

Leden van coffeeshops kunnen dan per dag maximaal vijf gram kopen.

Nadelen

Volgens verschillende personen zouden de passen niet werkzaam zijn, omdat de illegale handel in wiet zou toenemen. Deze illegale handel vindt dan plaats op straat, wat leidt tot meer criminaliteit en weinig controle. Het zou ook negatieve gevolgen hebben voor toerisme, omdat een groot aantal toeristen zou komen om het gedoogbeleid in Nederland.

De nadelen worden vooral ervaren in steden als Maastricht waar de pas is ingezet om buitenlanders te weren, maar die nu ervaren dat Nederlanders zelf meer illegaal gaan handelen. In steden als Eindhoven is de pas juist ingevoerd om een greep te krijgen op de coffeeshops, omdat voor hen de drugstoeristen niet zo'n grote issue zijn.

Wietpas Light

Eindhoven ervaart bovendien minder problemen omdat zij een "light-versie" van de wietpas hebben ingevoerd. Om lid te worden hoeft men niet aan te komen met het verplichte uittreksel uit het bevolkingsregister. In Maastricht is deze versie niet ingevoerd, waardoor mensen terughoudender zijn om een pas aan te vragen en dus meer illegaal gaan handelen.
Gerelateerde artikelen
De wietpas: wat is een wietpas?De wietpas: wat is een wietpas?Het is de bedoeling om in 2012 een wietpas in Nederland in te voeren. Met de wietpas moet de overlast worden beperkt van…
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Drugsbeleid van NederlandNederland kent sinds 1919 de Opiumwet die de regelgeving voor het drugsbeleid weergeeft. Deze is meerdere malen aangepas…
mijn kijk opWietpas wekt wantrouwenDe wietpas wordt een nieuw centraal overheidsregistratiesysteem in Nederland. Het kabinet Rutte wil de wietpas zo snel m…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Softdrugs
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedoogbeleid
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wietpas
  • http://www.ed.nl/mening/commentaar/11658481/Wietpas-ter-discussie---commentaar.ece

Reageer op het artikel "Wat is de wietpas en de wietpas light?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 20-10-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!