InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid?

Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid?

Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid? Het klimaat in Nederland en België brengt doorgaans korte zomers en lange winters met zich mee. Regen, mist, koude en hevige temperatuurschommelingen zijn in de lage landen heel gewoon. En net zoals de temperaturen hevig kunnen schommelen, kunnen ook gezondheidsproblemen hevig op en neer gaan. Het gebrek aan zonlicht en de daarbij horende vitamine D kan opgevangen worden door het nemen van voedingssupplementen. Hierdoor ben je beter bestand tegen die typische kwaaltjes die met het koude klimaat te maken hebben. Ook rechtstreeks de zon gaan opzoeken in een zonnig land kan erg nuttig zijn. Overwinteren is misschien prijzig maar wel heel erg goed tegen gezondheidsproblemen als reuma, artroste of astma. Wat zijn de meest opvallende nadelen van ons koude klimaat voor de gezondheid en welke ziekten ondervinden er de meeste gevolgen van?

Koude en vochtigheid

In de Belgische en Nederlandse schoolboeken spreekt men wel van een gematigd zeeklimaat, maar de algemene indruk die we hebben is er toch een van nattigheid, koude en onregelmatige temperaturen. De vochtigheidsgraad van de lucht maakt dat je bij hoge zomerse temperaturen vaak een benauwd gevoel krijgt. Voorts worden herfst en winter gekenmerkt door koude, mist, regen en sneeuw. Niet voor niets kiezen meer en meer mensen met gezondheidsklachten ervoor om te overwinteren in een warm land.

Nadelen klimaat: reuma en artrose

Artrose en reuma zijn ziekten waarbij vooral de gewrichten en de pezen ontstoken kunnen geraken. Mensen met reuma, artritis, artrose en reumatoïde artritis ondervinden vooral pijn bij koude en vochtigheid, zoals regen, mist en smeltende sneeuw. Dit komt onder meer omdat bloed bij koude minder goed gaat circuleren waardoor er samentrekkingen ontstaan in de weefsels en spieren. Hierdoor zal de patiënt meer pijn voelen van zijn ontsteking.

Vochtige lucht en astma

Astma is een aandoening van de luchtwegen waardoor de ademhaling bemoeilijkt wordt. Luchtvervuiling, vochtige lucht en kou irriteren de luchtwegen zodat de astmapatiënt moeizamer zal kunnen ademhalen. Bovendien kunnen bij plotse temperatuurschommelingen en veel wind de luchtwegen nog meer gaan samentrekken. Mensen met astma zijn daarom vaak gebaat met de zachte temperaturen van een droog klimaat, zoals bijvoorbeeld de landen rond de Middellandse zee.

Koude en fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening waar nog niet zoveel over geweten is, die regelmatig voorkomt samen met chronischevermoeidheidssyndroom of CVS. Patiënten klagen vaak over pijn aan spieren en pezen. Ook hier geldt dat koude de doorbloeding van de weefsels vermindert waardoor de ontsteking meer pijn zal gaan doen. Heelwat mensen met fibromyalgie hebben al een verbetering van hun toestand ondervonden bij een bezoek aan de infraroodsauna of een verblijf in een warm en droog land.

Rugklachten

De rug is een complex onderdeel van het menselijk lichaam die een hele resem klachten met zich mee kan brengen. Denk bijvoorbeeld aan hernia, lumbago of de ziekte van Bechterew (spondylitis ankylosans). In het algemeen hebben mensen met rugklachten meer pijn bij koude, vochtigheid en regen. Een droog, warm klimaat kan een duidelijke vermindering van klachten geven bij de meerderheid van de rugaandoeningen.

Tip: overwinteren

Al in vorige eeuwen schreven dokters een verblijf in een zuiders land voor aan mensen met last van depressieve gevoelens. Het probleem is dat het gebrek aan zonlicht in de wintermaanden kan zorgen voor een beklemmend, somber en moedeloos gevoel. Als je de winter kan overbruggen vermijd je de negatieve gevolgen van koude en vochtigheid grotendeels. Overwinteren in een zonnig land is dan ook sterk aangeraden voor mensen die het zich kunnen veroorloven. Dit kan bijvoorbeeld relatief dichtbij binnen de Europese Unie, zoals bijvoorbeeld Tenerife of de Balearen (bv. Ibiza).

Extra vitamine D

Door een verminderde hoeveelheid daglicht kunnen we minder vitamine D van de zon opnemen. Hierdoor kan een winterdipje of winterdepressie ontstaan. Voedingssupplementen met extra vitamine D nemen kan nuttig zijn om je lichaam en geest beter te wapenen tegen fysieke en psychische aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen?Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen?De stress en de dagelijkse sleur van de westerse maatschappij maakt veel mensen vatbaar voor depressie, zeker in de wint…
Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Er zullen maar weinig mensen zijn die echt houden van de winter, behalve dan de liefhebbers van sneeuw en gezelligheid.…
Waar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaatWaar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaatOverwinteren in een zonnig land is een goede manier om het sombere en koude noorden te ontvluchten. Bovendien kan je op…
Alles over overwinterenDe laatste tijd is overwinteren erg in opkomst. Heerlijk tijdens de wintermaanden in een warm land doorbrengen of een ro…
Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Het slechte weer, de sinds 2008 aanhoudende economische crisis en de toenemende stress leiden ertoe dat het voor tal van…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/astma,
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgie (bronnen geraadpleegd op 01/06/2016).

Reageer op het artikel "Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2018
Subrubriek: Leven
Special: Overwinteren
Medische informatie…
Schrijf mee!