InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe fit en gezond blijven zonder geld uit te geven? Tips

Hoe fit en gezond blijven zonder geld uit te geven? Tips

Hoe fit en gezond blijven zonder geld uit te geven? Tips Bij een economische crisis zoeken we allemaal naar manieren om geld te besparen zodat we elke maand kunnen rondkomen. Zo kunnen sportieve mensen bijvoorbeeld hun lidmaatschap bij de fitnessclub opzeggen omdat het te duur is geworden. Maar er zijn ook manieren om fit, sterk en gezond te blijven zonder naar de fitnessclub te moeten gaan. Je hoeft dus niet noodzakelijk geld uit te geven om fit te worden en dat ook te blijven. Welke fitnessoefeningen kan je zoal thuis doen en met welke tips kan je fit en gezond blijven?

Fit en gezond blijven

De lang aanslepende economische crisis van 2008 heeft ervoor gezorgd dat maandelijks rondkomen voor veel mensen alsmaar moeilijker is geworden. Een abonnement nemen bij het fitnesscentrum kan erg duur zijn, en veel sportievelingen geven hun lidmaatschap dan ook noodgedwongen op omdat ze het zich financieel niet meer kunnen veroorloven. Op die manier kan je tientallen euro's per maand uitsparen. Maar je kan je ook fit en gezond blijven zonder geld uit te geven aan een duur fitnessabonnement.

Fit door jogging

Iedereen met een normale gezondheid kan beginnen met joggen. Het enige wat je nodig hebt is een goed paar loopschoenen. Dat hoeven niet de meest geavanceerde sportschoenen te zijn; het enige waar je moet op letten is dat je voeten er comfortabel inzitten. Ook moeten de schokken van het joggen goed kunnen opgevangen worden. Dus: in plaats van op de loopband van het fitnesscentrum te gaan rennen, kan je helemaal gratis gaan joggen in bos, park of een andere rustige omgeving.

Rekoefeningen

Door een overwegend zittend leven op kantoor, in de auto en op de bank voor tv, worden onze spieren te weinig gebruikt. Hierdoor gaan spieren verzwakken waardoor sneller krampen of verrekkingen kunnen ontstaan. Daarom is het goed om je spieren dagelijks te rekken of te stretchen, al dan niet vóórdat je gaat wandelen, joggen of fitnessen. Doe deze rekoefeningen voor de spieren van nek, schouders, rug en benen. Elke dag een beetje gymnastiek is goed voor het soepel houden van je lichaam. Je kan deze oefeningen rustig thuis doen op een eenvoudige fitnessmat.

Wandelen: altijd gezond

Wie jogging een te intensieve inspanning vindt, kan kiezen voor een stevige wandeling. Zo kan je meerdere malen per week een wandelingetje maken in je buurt. Dat is niet alleen goed voor de bloedsomloop maar ook voor het leeg maken van je hoofd. Een wandeling met de hond kan bijvoorbeeld erg ontspannend zijn en zo blijf je ook niet thuis zitten piekeren op de sofa. Wandelen is zowat de meest eenvoudige oefening in lichaamsbeweging en een activiteit die voor iedereen gezond is. Wil je een relatief kleine aankoop doen om fit te blijven dan is een hometrainer een mogelijke oplossing. Als het een beetje meezit heb je een goede hometrainer voor je hele leven zonder dat hij stuk gaat. Een degelijke hometrainer kan je dus beschouwen als een investering in je conditie en in je gezondheid.

Sit-ups

Sit-ups zijn buikspieroefeningen die je zowat altijd en overal kan oefenen. Je ligt daarbij op je rug, met je knieën gebogen en je handen rond je hoofd. Dan breng je je hoofd tot aan de knieën waardoor je telkens je buikspieren zal gebruiken. Je kan beginnen met twintig keer, en zo het aantal opdrijven tot vijftig keer per dag of meer. Je zal merken dat na enkele weken je buik er mooier en strakker zal uitzien. Ook voor deze oefeningen hoef je niet naar het fitnesscenter.

Tip: push-ups

Spieren versterken

Als je een sterker lichaam wilt krijgen, dan hoef je niet meteen met halters en gewichten te gaan sleuren in de krachthonk. Ook om je spieren te versterken kan je rustig thuis blijven. Een klassieke spieroefening die je op relatief korte termijn sterker kan maken, is de push-up, in de volksmond ook wel "pompen" of "opdrukken" genoemd. Hierbij zet je je voeten tegen een vast voorwerp (bv. de muur) en steun je met je handen op de vloer. Eventueel kan je gebruik maken van een handige push-up bar of opdruksteunen bij het uitvoeren van deze oefening.

Intensief maar effectief

Dan ga je door je armen buigen tot je neus bijna de grond raakt en daarna richt je lichaam weer op. Dit herhaal je om te beginnen tien keer. Deze oefening kan je geleidelijk opdrijven tot twintig keer per dag of meer. Opgelet: dit is een vrij intensieve oefening doordat de spieren van je armen, borst, buik en rug tegelijk getraind worden. Maar het voordeel is dan weer dat je vrij snel sterker wordt en je spiervolume relatief snel toeneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trainen met je eigen lichaamsgewicht; Push-upDe push-up is een oefening waarbij vooral de borst en de triceps wordt getraind. Het is een oefening waarbij het eigen l…
Tips om gezond te joggen: zoek je ideale tempo en hartslagTips om gezond te joggen: zoek je ideale tempo en hartslagEen van de meest effectieve manieren om je conditie aan te scherpen is jogging. Als je regelmatig gaat joggen verklein j…
30 dagen Crossfit, een schema voor thuisCrossFit verovert Nederland. Volg het 30 dagen fit schema voor beginners en ervaar het zelf. Met behulp van dit schema k…
Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Veel diëten beroven het lichaam van voedsel, maar als je kijkt naar wezens in de natuur zul je zien dat je het nodig heb…
Afslanken en seksAfslanken en seksHet hebben van seks zou goed zijn om af te slanken door het verbranden van de extra calorieën... Is dat wel zo? Of hangt…

Reageer op het artikel "Hoe fit en gezond blijven zonder geld uit te geven? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Subrubriek: Leven
Special: Fit blijven
Medische informatie…
Schrijf mee!