InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe kan je langer leven en jong blijven? Gezonde tips

Hoe kan je langer leven en jong blijven? Gezonde tips

Hoe kan je langer leven en jong blijven? Gezonde tips Eeuwig jong blijven, kan het? Zowat iedereen wil zo lang mogelijk jong blijven, en dan liefst zonder al te veel fysieke problemen. Alles begint bij een goede gezondheid, zo wordt vaak gezegd, en daar ligt inderdaad de sleutel voor een langer leven. Een van de belangrijkste vereisten hiervoor is een goed uitgebalanceerd voedingspatroon met voldoende groenten en fruit. Daarnaast zijn ook lichaamsbeweging, het vermijden van stress en sociaal actief zijn van belang. Eventueel kan je aanvullend voedingssupplementen nemen om de niveau's aan mineralen en vitaminen in je lichaam te ondersteunen. Wat kan je zoal doen om langer te leven en gezond oud te worden, en welke tips zijn hierbij nuttig?

Eeuwig jong blijven?

Eeuwig jong blijven: het is een droom die veel mensen bezighoudt. Al van oudsher hebben mensen gezocht naar middeltjes en manieren om zo lang mogelijk te leven. Eeuwig jong blijven mag dan een mooie doelstelling zijn, iedereen die realistisch is weet dat je hoogstens het verouderingsproces van je lichaam wat kan vertragen. Wel zijn er manieren om je lichaam zo goed mogelijk te verzorgen waardoor de kans op verouderingsziekten verkleind wordt. Hier volgen enkele tips.

Gezonde voeding

Gezonde voeding blijft het beste wapen om je te beschermen tegen ziekten die te maken hebben met veroudering. Je kan niet alle ziekten of aandoeningen tegenhouden door gezond te eten, maar je kan de kans erop wel verminderen. Eet regelmatig groenten en fruit, gebruik look in je gerechten en vermijd fast food. Een bijkomende tip is om elke ochtend een theelepel honing te gebruiken in je koffie of thee.

Gewicht

Zowel teveel eten als te weinig eten kan een goede balans en stofwisseling in je lichaam verstoren. Obesitas of overgewicht kan de kans op een hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, gewrichtsproblemen en hart- en vaatziekten vergroten. Het absoluut slank willen zijn en daarin overdrijven (bv. anorexia) kan dan weer leiden tot ondergewicht. Hierdoor kan je immuunsysteem erg verzwakken.

Ontspannen

In de moderne technologische maatschappij kan je maar moeilijk ontsnappen aan sociale druk en stress. Als je geen mobiele telefoon hebt, zet je jezelf al bijna buitenspel in de samenleving. Toch is het aangeraden om heel regelmatig wat tijd voor jezelf te nemen en afstand te nemen. Verwen jezelf bijvoorbeeld nu en dan met een bezoekje aan de spa of maak een rustige wandeling in het bos of op het strand. Ontstressen is cruciaal om langer gezond te blijven.

Sociale contacten

Een sterk uitgebouwd sociaal leven is een goede basis om contact te blijven houden met de buitenwereld. Bel vrienden en familieleden die je al lang niet meer gezien hebt eens op en vraag hoe het met ze gaat. Het kan deugd doen om eens bij te praten en ervaringen uit te wisselen. Wat je absoluut moet vermijden is sociaal isolement. Gevoelens van afzondering vergroten de kans op somberheid, lusteloosheid en depressie.

Alcohol en medicijnen

Medicijnen hebben als doel iemand van een ziekte te genezen en de symptomen ervan te bestrijden. Gebruik geneesmiddelen dan ook alleen als het echt nodig is, want uiteindelijk zijn het onnatuurlijke stoffen die we in ons lichaam opnemen. Hoe meer medicijnen we nemen, hoe meer de lever en de nieren op de proef gesteld worden. Tegelijk is het aangeraden om overvloedig gebruik van alcohol te vermijden. Regelmatig een of twee glaasjes alcohol drinken is wél goed voor de gezondheid. Verder hoeft het geen betoog dat roken absoluut uit den boze is.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging en sport zijn goed voor de bloedsomloop, voor de spieren, voor het libido en voor een goed humeur. Ook regelmatig vrijen helpt om je beter te voelen en je fysieke conditie te onderhouden. Sporten en vrijen zijn activiteiten die je jeugdig en jong houden. Bovendien word je stemming er ook positiever van.

Langer leven met voedingssupplementen

Multivitaminen

Door de alsmaar snellere levenswijze in de moderne wereld wordt er te weinig tijd besteed aan het bereiden van gezonde maaltijden. Hierdoor kan een gebrekkig eetpatroon zorgen voor een onevenwichtige opname van vereiste voedingsstoffen zoals mineralen (bv. magnesium, zink) en vitaminen. Wil je dit probleem opvangen en er zeker van zijn dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dan kunnen bijkomende voedingssupplementen een goed idee zijn. Zo kan je kiezen voor een mineralencomplex of een multivitaminenpreparaat, waarbij je kan genieten van de voordelen van verschillende soorten voedingsstoffen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Mineral Max
  • Swisse Multivitaminen Complex
  • Orthica Cal Mg Zink

Glucosamine en ubiquinol

Voedingssupplementen kennen heel wat voor- en tegenstanders: voor sommigen wordt hun voordeel overschat, terwijl anderen zweren dat ze er een positieve invloed van ondervinden. Op het vlak van de relatie van voedingssupplementen tot de levensverwachting werden tal van wetenschappelijke onderzoeken gedaan. Een onderzoek in Zürich (Zwitserland) bracht in 2014 aan het licht dat glucosamine de levensverwachting van muizen en wormen kan verhogen. Dit levensverlengend effect van glucosamine heeft men bij menselijke proefpersonen echter nog niet kunnen aantonen. Toch zou dit een belangrijke indicatie kunnen zijn voor een gelijkaardig effect bij mensen. Een ander voedingssupplement gaat meer specifiek het algemene verouderingsproces van het lichaam tegen, namelijk ubiquinol.

Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen:
  • Glucosamine Compleet
  • Vogel Glucosamine
  • Vitalize Ubiquinol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antioxidanten om jong te blijven?Antioxidanten om jong te blijven?Jong van lichaam en jong van geest. Iets wat we allemaal willen blijven. Lonkend naar die eeuwige jeugd smeren we dus me…
Voor- en tegenstanders over voedingssupplementenVoor- en tegenstanders over voedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Supplementen voor een goede conditie van de hersenenSupplementen voor een goede conditie van de hersenenOm je gezond te voelen moet je goed voor jezelf zorgen. Bij een gezonde voeding krijgen we in principe voldoende voeding…
Veroudering tegengaanVeroudering tegengaanNiemand wil oud worden. Het liefst zien we er zo jong mogelijk oud. Daarom is de mens altijd op zoek naar een middel dat…
Het voedselzandloperdieet van Kris VerburghHet voedselzandloperdieet van Kris VerburghHet voedselzandloperdieet van Kris Verburgh is gebaseerd op de voedselzandloper van dezelfde persoon. Het doel is langer…
Bronnen en referenties
  • http://www.arganwinkel.nl/blog/leuke-en-natuurlijke-manieren-om-jong-te-blijven/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/27315/zo-leef-je-het-langst
  • https://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/artikel/9281/Langer-leven-met-glucosaminesuppletie
  • http://www.faqt.nl/recent/langer-leven-dankzij-voedingssupplement/.
  • http://www.ergogenics.org/glucosamine-en-chondroitinegebruikers-leven-langer.html (bronnen geraadpleegd op 13/08/2015).
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24714520 (geraadpleegd op 27/04/2017).

Reageer op het artikel "Hoe kan je langer leven en jong blijven? Gezonde tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-04-2018
Subrubriek: Leven
Special: Voedingstips
Medische informatie…
Schrijf mee!