InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheid

Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheid

Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheid Wandelen is een van de meest eenvoudige, en daardoor misschien ook meest onderschatte manieren om je gezondheid te onderhouden. De voordelen van wandelen zijn talrijk: een stevige wandeling bevordert de bloedsomloop en houdt spieren en gewrichten soepel. Bovendien helpt het om je hoofd leeg te maken en stress af te leiden. Een regelmatige wandeling is goed voor hart en spijsvertering en kan zelfs een eventuele depressie vermijden. Het enige wat je nodig hebt om van de voordelen van wandelen te genieten is een flinke dosis enthousiasme en goede wandelschoenen. Wat zijn zoal de voordelen van wandelen voor je fysieke en psychische gezondheid?

Wandelen: fysieke voordelen

Bloedsomloop

Als je gaat wandelen dan zet je heel wat lichaamsdelen aan tot actie. Het hart moet bloed rondpompen naar de spieren van je benen om je te kunnen voortbewegen. Op die manier is wandelen goed voor de bloedsomloop. In de moderne maatschappij hebben veel mensen een overwegend zittend leven achter een pc en dat is op vele vlakken negatief.

Longen

Door in de frisse lucht te komen, zullen je longen verse zuurstof opnemen waardoor ze gezuiverd worden. Als je teveel binnen blijft, dan adem je teveel dezelfde ongezonde lucht in. Maak daarom regelmatig een wandeling, bij voorkeur op zuurstofrijke plaatsen, zoals in een bos of aan zee. Ook een stevige wandeling in de bergen is heel geschikt.

Hart

Precies omdat het hart bloed moet rondpompen naar de ledematen om te bewegen, ga je het goed oefenen. Door een goede oefening wordt de hartspier sterker en gezonder. Bij een gebrek aan beweging gaat het hart minder te doen hebben en daardoor wordt het zwakker. Wandelen oefent de hartspier op een gezonde manier zonder intensief te zijn.

Spieren en gewrichten

Gewrichten zijn delicate onderdelen van het lichaam waar je erg voorzichtig mee moet omgaan. Bij veel sporten worden de gewrichten zwaar belast door de schokken die ze moeten opvangen, zoals bijvoorbeeld bij joggen of tennis. Bij wandelen is dit niet zo: als je je benen in beweging zet om te gaan stappen, dan worden het kraakbeen en de weefsels rond de gewrichten geoefend zonder zware schokken. Ook de spieren worden hierdoor soepeler.

Spijsvertering

Door te gaan wandelen en de bloedsomloop te stimuleren, zet je de spijsvertering ook tot actie aan. Bloed wordt over maag en darmen verspreid zodat alles beter kan functioneren. Op die manier kan een stevige wandeling de maag helpen je eten beter te verteren én wordt de kans op constipatie kleiner. Maag- en darmproblemen kunnen voorkomen worden met wandelen.

Psychische voordelen voor de gezondheid

Helder

Het is niet voor niets dat de antieke Grieken en Romeinen al van een wandeling gebruik maakten om aan filosofie te doen. Door rustig te wandelen wordt ook de bloedtoevoer naar de hersenen gestimuleerd. Hierdoor krijg je een fris hoofd en kan je helder en alert worden. Dit is positief om denkprestaties te leveren en je te concentreren. Bovendien kan een ommetje maken positief zijn voor je humeur.

Tegen stress

Wandelen kan piekeren verhelpen en is voor veel mensen een goede manier om het hoofd leeg te maken. Zeker in dit technologisch tijdperk waarin we voortdurend geprikkeld worden door berichten en flitsende beelden is het nuttig om eens heel even aan niets te hoeven denken. Hierdoor kan je stress afleiden en ga je mentaal sterker worden. Een regelmatige wandeling kan op de lange termijn zelfs helpen om een eventuele depressie te vermijden.

Goede wandelschoenen

Om iets aan je gezondheid te doen hoef je het niet altijd ver te gaan zoeken. Een abonnement in de fitnessclub of de krachthonk is niet altijd noodzakelijk om fitter te worden. Wandelen kan je zowat altijd en overal doen en je hoeft je geen speciale uitrusting of materiaal aan te schaffen. Het enige wat je nodig hebt is een stevig paar wandelschoenen. Dit hoeven geen dure sportschoenen te zijn; zolang je voeten er maar comfortabel inzitten en makkelijk "lopen" ben je er helemaal klaar voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Wandelen is voor iedereenWandelen is voor iedereenStrikt genomen kan niet iedereen wandelen in de zin van lopen, maar ook in de rolstoel is een ‘wandeling’ een verademing…
Lopen als workout: hoe bouw je conditie op met wandelen?Lopen als workout en om je conditie op te bouwen. Het lijkt zo gemakkelijk. Maar bouw je ook daadwerkelijk conditie op m…
Wandelen in het donkerWandelen in het donkerDat wandelen goed voor de mens is, weten we wel. Wandelen is goed voor het lichaam én de geest, want je kunt je hoofd zo…
Bronnen en referenties
  • http://gezondheid.plusonline.nl/verbeter-uw-leefstijl/artikelen/5390/de-paden-op-de-lanen-in
  • http://Optimaal Sporten/sporten/wandelen-gezondheid.asp
  • http://www.happynews.nl/2012/11/08/wandelen-goed-voor-je-gezondheid/ (bronnen geraadpleegd op 09/08/2015).

Reageer op het artikel "Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheid"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-04-2018
Subrubriek: Leven
Special: Fit blijven
Medische informatie…
Schrijf mee!