InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Alcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinken

Alcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinken

Alcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinken Stappen, uitgaan en gezelligheid gaan voor velen samen met de inname van enkele tot vele glazen alcohol. Het is een bedwelmende stof, waardoor we anders dan normaal reageren. Dit kan in het verkeer grote problemen veroorzaken. Daarom is gesteld dat er een maximum bestaat aan hoeveel promillage we mogen drinken. Hoe snel wordt de stof in het lichaam afgebroken en hoe reken je het bloedalcoholgehalte na zoveel glazen alcohol uit?

Alcoholpromillage uitrekenen

Vochtpercentages en lichaamsgewicht

Hoeveel een persoon kan drinken hangt voor een groot deel af van het lichaamsformaat. Er bestaat namelijk een kwadratische verhouding tussen gewicht en afbraaksnelheid. Daarnaast is met met meer gewicht eveneens meer vocht beschikbaar en daarmee zul je meer alcohol aankunnen c.q. is de spoeling dunner. Mannen en vrouwen hebben een andere lichaamsbouw. Omdat vrouwen meer oestrogeen hebben wordt er meer vet vastgehouden, waardoor het aandeel vocht relatief lager is. Er bestaat dus een duidelijk verschil qua percentage puur vocht in het lichaam. Voor vrouwen is dat gemiddeld 61% en voor mannen is dat 72%. Let wel dat als je dikker bent, dan neemt het aandeel vet relatief toe en neemt het aandeel vocht af. Uitzondering geldt uiteraard voor diegene die vocht vasthouden door bijvoorbeeld traag stromend bloed. In dat geval kunnen de percentages afwijken. Het is dus per persoon afhankelijk, en dus zijn de aangegeven waarden gemiddelden.

Invloed van voeding en medicatie

Drinken op een lege maag zorgt ervoor dat het lichaam versneld alcohol opneemt, waardoor bedwelmende effecten versneld optreden. Ook medicatie in combinatie met drinken kan grote gevolgen met zich meebrengen. Lees altijd de bijsluiter in hoeverre jij het tezamen met alcohol mag innemen.

Afbraaksnelheid

Afhankelijk van de grootte van de lever is er een zekere capaciteit per uur om alcohol te verwerken. Worden meer glazen ingenomen dan zal het alcoholpercentage stijgen. Ben je bijvoorbeeld 85 kg dan kun je als man een gemiddeld glas van 10 mg alcohol binnen een uur afbreken. Dit wordt namelijk in de relatie 0,002*kg^2*f bepaald. Als man moet je √(10 / (0,002*0,72)) = 83,3 kg wegen om dat glas te verwerken. Ieder extra ingenomen glas binnen dat uur betekent een extra uur verwerking. Weeg je echter 60 kg dan duurt de afbraak 10 / (0,002*60*0,72) = 1 uur en 55 min. Oftewel weeg je minder dan duurt het veel langer om alcohol te verwerken. Maar hoeveel promillage heb je in je bloed na enkele glazen alcoholnuttiging?

Manieren van uitrekenen

Het percentage kan rechtlijnig worden berekend, indien het geslacht en gewicht van de persoon bekend is:
Alcohol promillage = [# * 10 mg a* t] / ( kg * f) met daarin;
  • # = het aantal glazen dat er wordt ingenomen;
  • a = factor voor afbraak afhankelijk van gewicht en geslacht = 0,002*kg^2*f;
  • t = de tijd waar binnen het wordt ingenomen minus een half uur, voordat het werkelijk wordt opgenomen (voedselbuffer en dergelijke);
  • kg = lichaamsgewicht;
  • f = factor afhankelijk van geslacht: gemiddeld voor man 72% en vrouw 61%.

Een voorbeeld berekening

Stel je voor er wordt na werktijd 2,5 uur geborreld, voordat je in de auto stapt. Ieder half uur wordt er een glas alcohol ingenomen (laatste glas snel opgedronken (2,5*60/30+1= 6 glazen)). Je bent een man en weegt 78 kg, je vrouwelijke college (60 kg) laat het bij 3 glazen. Hoe reken je het uit?:
  • afbraaksnelheid man = 0,002 * 78^2 * 0,72 = 8,76 mg/uur;
  • afbraaksnelheid vrouw = 0,002 * 60^2 * 0,61 = 4,39 mg/uur.

Dit laat zien dat de afbraaksnelheid van een zwaar persoon veel sneller verloopt (kwadratische vergrotingstrap), omdat de lever groter is. Wat is het promillage na 2,5 uur borrelen?:
  • alcoholgehalte man = [6 * 10 8,76 * (2,5-0,5)] / [78 * 0,72] = 42,48 mg / 56,16 kg = 0,756 ;
  • alcoholgehalte vrouw = [3 * 10 4,39 * (2,5-0,5)] / [60 * 0,61] = 21,22 / 36,6 kg = 0,579 ;
Beide personen hebben teveel op.

Hoe lang duurt het nog?

Strikt genomen duurt het nog een tijd voordat het alcoholpromillage tot voldoende lage waarden is gedaald. In voorgaande geval zal bij de man na (0,756-0,5)*78/8,76 = 2 uur en 17 min rust het bloedalcoholgehalte zijn gedaald tot rond de 0,5 . Voor de vrouw is dat reeds na (0,579-0,50)*60/4,39 = 1 uur en 5 min. Het is dan nog steeds de vraag of je een auto kan en/ of mag besturen. Let dus altijd op en neem voldoende tijd om te rusten na inname van veel alcohol.

Hoeveel zou je kunnen innemen?

Voorgaande bepaald eveneens hoeveel je strikt genomen zou kunnen innemen voordat je de weg opgaat. Die relatie wordt als volgt vastgelegd:
  • # = (p*kg*f+a*t)/10 met daarin;
  • p = promillage ≤ 0,5 echter leg deze grens bijvoorbeeld op 0,45 of 0,4 (ervaren bestuurder).

Op basis hiervan kun je een inschatting doen hoeveel glazen je zou kunnen drinken binnen zoveel uur aanwezigheid. Stel je bent een man van 67 kg en je wilt twee uur bij een verjaardag zijn dan geldt het volgende:
  • a = 0,002*67^2*0,72 = 6,46 mg/uur afbraaksnelheid;
  • t = 2 uur;
  • p = 0,4 (ga voor lage waarde);
  • # = (0,4*67*0,72+6,46*2)/10 = 3,2 glazen.

Je mag niet meer dan 3 glazen gewone alcohol zoals bier binnen 2 uur innemen. Ga dan over op frisdrank.
Ben je een vrouw van 80 kg dan geldt binnen hetzelfde tijdsbestek:
  • a = 0,002*80^2*0,61 = 7,80 mg/uur;
  • # = (0,4*80*0,61+7,80*2)/10 = 3,5 glazen. Voor een even zware man is dat (0,4*80*0,72+0,002*80^2*0,72)/10 = 4,1 glazen binnen 2 uur.

Hieruit blijkt dat je iets meer kan drinken bij meer gewicht. Zorg er altijd voor dat je met mate drinkt en dat het leuk blijft. Je moet namelijk nog op een veilige manier naar huis rijden. Let wel dat iedereen anders op alcohol reageert, wees verstandig en neem het niet in als je nog moet rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Hoge boete of rij-ontzegging

Rijden onder invloed kan een hoge boete opleveren of de invordering van je rijbewijs betekenen. Je dient het met mate of niet in te nemen, indien je de weg nog op wilt gaan. Wil je drinken doe het dan bij voorkeur thuis, zodat je anderen niet in gevaar brengt. Daarnaast is het ongunstig voor de gezondheid. Voorgaande berekeningsmethode geeft aan dat er een hoog promillage aanwezig kan zijn bij beperkte inname van alcohol. Je doet er altijd verstandig aan om een BOB aan te wijzen of dat je de inname tot een minimum beperkt. Het alcoholpercentage mag niet meer dan 0,5 zijn en voor beginnende bestuurders bedraagt dit 0,2 (ook na 1 glas kun je reeds teveel op hebben).

Let wel dat voorgaande beschouwing gemiddelde waarden betreft. Het ene drankje bevat uiteraard meer alcohol dan het andere. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor rijden onder invloed, pas dus met klem op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtAlcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtTijdens een verjaardag of feest genieten we van gezelligheid en drinken we er graag een glaasje alcohol bij. Het kan daa…
Alcoholpercentage's en toegestane promillage'sHet is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft vo…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
De werking van alcoholDe werking van alcoholEr wordt in de samenleving in het algemeen veel alcohol genuttigd. De vraag is of iedereen zich bewust is van de werking…
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Bronnen en referenties
  • http://www.boetes.nl/alcohol_en_drugs.php
  • http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/alcohol/alcohol-gebruik/wanneer-is-alcohol-uit-het-bloed-verdwenen/
  • http://noxa.net/forum/31614

Reageer op het artikel "Alcoholpromillage uitrekenen na zoveel glazen drinken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 29-05-2016
Subrubriek: Leven
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!