InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslacht

Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslacht

Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslacht Tijdens een verjaardag of feest genieten we van gezelligheid en drinken we er graag een glaasje alcohol bij. Het kan daarbij voorkomen dat we per abuis iets teveel op hebben, terwijl we nog wel naar huis moeten rijden. Hoe snel alcohol in het lichaam werkelijk afbreekt, is mede afhankelijk van het gewicht en geslacht van de alcoholdrinker. Wat is de alcoholafbraak-snelheid in het lichaam en wanneer kun je verantwoord een voertuig besturen?

Alcoholafbraak-snelheid

Een BOB of toch rijden?

Ben je met de auto naar een feest gereden dan is het altijd de vraag wie er terugrijdt. Door onder invloed te rijden ben je een gevaar op de weg, omdat de reactiesnelheid wordt beperkt en tunnelvisie het zicht vermindert. Niet drinken is altijd aan te bevelen, zodat je veilig weer thuis aankomt. Ga met de taxi of maak een afspraak omtrent wie rijdt. Ondanks de goede adviezen gebeurt het wel eens, dat we met een glaasje op achter het stuur stappen. Hoeveel kun je feitelijk drinken en wat voor invloed heeft het postuur en sekse?

Wat is de invloed van sekse?

De lichaamsbouw van vrouwen is anders als dat van mannen. Door een relatief hoog oestrogeengehalte houdt de vrouw relatief meer vet vast, waardoor het aandeel vocht minder is. De man heeft door een verhoogd testosteron aandeel meer spieren en minder vet, waardoor er gemiddeld gezien meer vocht in het lichaam aanwezig is. Over alle mannen en vrouwen gezien worden de volgende gemiddelde percentages gevonden aangaande het vochtaandeel: man = 71% en vrouw = 62%. Dit percentage is van invloed op het voorkomende alcoholpromillage en heeft invloed op de afbraaksnelheid.

Grotere lever voor versnelde afbraak

Een langer of zwaarder persoon heeft een grotere lever en dat houdt in dat er meer alcohol verwerkingscapaciteit aanwezig is. Oftewel gezette personen hebben een hogere afbraaksnelheid, waardoor je relatief meer kan drinken voordat je aangeschoten bent. De snelheid waarmee de lever alcohol afbreekt, heeft een kwadratische correlatie met het gewicht.

Hoe is de relatie in formule uitgedrukt?

In een glas alcohol zit gemiddeld gezien 10 g alcohol. Denk aan een standaard glas bier of wijntje. Uiteraard hangt dit verder af van hoe sterk de drank is en hoeveel er in een glas gaat. Hoe wordt de afbraaksnelheid van alcohol uitgedrukt?:
  • a = afbraaksnelheid = 0,002 * kg * kg * f met daarin;
  • kg = het gewicht van de persoon;
  • f = factor afhankelijk van geslacht: man = 0,71 en vrouw = 0,62.

Indien de man 56 kg weegt dan bedraagt de afbraaksnelheid: 0,002*56*56*0,71 = 4,45 g per uur. Bij een vrouw van 75 kg geldt dan 0,002*75*75*0,62 = 6,98 g per uur. Oftewel afhankelijk van gewicht en geslacht wordt de mate van afbraak bepaald.

Alcohol afbraaksnelheid

Invloed van maaginhoud

Wordt er gedronken op een lege maag dan wordt alcohol vrijwel per direct opgenomen. Normaal zal er een buffer aanwezig zijn in de vorm van nog niet verteerd voedsel. Het zorgt ervoor dat alcohol minder snel in de bloedstroom terechtkomt. Gemiddeld gezien duurt het een half uur alvorens de lever aan de slag kan gaan om alcohol om te zetten naar ethanal (acetaldehyde).

Alcoholpromillage versus alcoholafbraak

Stel je drinkt in een half uur drie glazen bier op en stapt direct in de auto, wat voor promillage heb je dan in je lichaam zitten? De relatie tussen het aantal glazen drinken en promillage wordt als volgt bepaald:
  • p = promillage = (# * 10 a * t) / (kg*f) met daarin;
  • # = het aantal glazen drank;
  • t = tijdsinvloed. Vanaf het moment dat er is gestart met drinken breekt het lichaam alcohol af met snelheid a. Het is dus de verstreken termijn tot je in de auto stapt minus een half uur.

Voor voorgaande twee personen geldt:
  • p;man (1/2 uur) = (3*10-4,45*(0,5-0,5)) / (56*0,71) = 0,75 ;
  • p;man (1 uur) = (3*10-4,45*(1,0-0,5)) / (56*0,71) = 0,70 ;
  • p;man (1,5 uur) = (3*10-4,45*(1,5-0,5)) / (56*0,71) = 0,64 ;
  • p;vrouw (1/2 uur) = (3*10-6,98*(0,5-0,5)) / (75*0,62) = 0,65 ;
  • p;vrouw (1 uur) = (3*10-6,98*(1,0-0,5)) / (75*0,62) = 0,57 ;
  • p;vrouw (1,5 uur) = (3*10-6,98*(1,5-0,5)) / (75*0,62) = 0,49 .

In dit geval zou de vrouw na 1,5 uur vanaf het eerste glas mogen rijden.

Niet drinken of laat je rijden

Ga je naar een feest spreek altijd af wie er gaat rijden, zodat de ander kan drinken. Wissel het per keer af, zodat iedereen dezelfde mate van gezelligheid kan ervaren. Stap niet achter het stuur als je alcohol hebt ingenomen. Drink je wel en moet je nog rijden, beperk het aantal glazen. Ga snel over op frisdrank, zodat de invloed van alcohol snel afneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholpercentage's en toegestane promillage'sHet is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft vo…
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
De werking van alcoholDe werking van alcoholEr wordt in de samenleving in het algemeen veel alcohol genuttigd. De vraag is of iedereen zich bewust is van de werking…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-wordt-alcohol-door-het-lichaam-afgebroken/

Reageer op het artikel "Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslacht"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 14-11-2018
Subrubriek: Leven
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!