InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer?

Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer?

Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer? De meesten onder ons hebben er maanden naar uitgekeken, zeker na een lange sombere winter: de zomer is in het land. De temperaturen stijgen, de lucht wordt aangenamer en de mensen worden optimistischer. Je kan weer meer tijd in open lucht doorbrengen en je luchtiger gaan kleden. Maar soms kan het moeilijk worden om letterlijk en figuurlijk het hoofd koel te houden bij warm weer. Hitte en warmte kunnen immers ook nadelen hebben, zoals voortdurend zweten en last hebben van hoofdpijn. Om het minder warm te krijgen kunnen een airco of een ventilator nuttig zijn. Ook de klassieke tip om voldoende water (niet te koud!) te drinken is nog steeds van toepassing. Hoe kan je voor verkoeling zorgen bij warme temperaturen en welke tips zijn daarbij nuttig?

Tips bij warm weer: kleding

Als het warm is zal je lichaam vanzelf meer gaan zweten, en dit effect zal nog verhogen als je ongemakkelijke kledij draagt. Een jeans of andere dicht op het lichaam zittende kleding zal je lichaamswarmte verhogen waardoor je meer gaat zweten. Hierdoor zal je onnodig vocht verliezen. Draag daarom vooral losse, makkelijk zittende kleding waar je je comfortabel bij voelt, zoals bijvoorbeeld een korte broek, een jogging en een makkelijk t-shirt.

Hoofd koel houden

Doordat de hitte je zal doen zweten, ga je veel vocht verliezen en dus ook energie. Vocht is nodig om je hersenen te laten werken en je spieren te doen functioneren. Als je te weinig gedronken hebt, zal je dan ook moeilijker denkwerk kunnen verrichten en sneller vermoeid worden. Ook kan je dan last krijgen van hoofdpijn; drink daarom voldoende mineraalwater. Word je het drinken van mineraalwater snel beu, probeer dan een bruisend watertje. Vaak brengen deze types water ook extra verlichting voor de spijsvertering.

Koele kelder

Als je een kelder hebt, probeer daar dan zoveel mogelijk tijd door te brengen. Richt er een plaatsje in met het nodige comfort waar je naartoe kan vluchten als het in huis al te warm wordt. Zorg er ook voor dat je huis voldoende is geïsoleerd; dat is niet alleen tegen koude, maar ook tegen warmte effectief.

Lichaam verfrissen

Regelmatig een koud washandje op je voorhoofd leggen kan erg verfrissend zijn. Ook het regelmatig wassen van je gezicht, je handen en je voorarmen met ijskoud water kan erg verfrissend zijn. Door het koude water zal je bloedcirculatie weer vlotter verlopen en zal je je beter voelen. Koel regelmatig je voeten af door ze in een bak met koud water onder te dompelen.

Gekruide gerechten

Paradoxaal genoeg kan het eten van sterk gekruid voedsel effectief zijn om het hoofd koel te houden. Als je fel gepeperde gerechten eet met bijvoorbeeld pilipili, chili peper en paprika's, dan zal je lichaam gaan zweten. Door dit transpireren zal je lichaam warmte kwijtspelen waardoor je kan afkoelen. Het gaat hier dus om een voorbeeld van het adagium: "Kwaad met kwaad bestrijden". Dit is een van de redenen waarom er in warme landen over het algemeen vrij veel kruiden worden gebruikt bij het bereiden van gerechten. Vergeet je vochtverlies wel niet aan te vullen door veel mineraalwater te drinken.

Warme thee

Volgens hetzelfde principe wordt er in veel warme landen vaak thee gedronken, denk bijvoorbeeld aan landen waar je wel eens op vakantie bent geweest zoals Turkije, Egypte of Tunesië. Door de warme drank zal je lichaamstemperatuur tijdelijk verhogen, maar zal er onmiddellijk een natuurlijke reactie volgen van je lichaam om je temperatuur te verlagen. Drink daarom geen ijskoude dranken: deze kunnen een tegenovergesteld effect hebben en bovendien voor hoofdpijn en maagpijn zorgen. Een goede tip is om thee te drinken die magnesium bevat: magnesium helpt het lichaam te beschermen tegen vermoeidheid en krampen. Krampen ontstaan onder meer wanneer je bij erg warme temperaturen veel zweet en te weinig drinkt.

Airco en/of ventilator

Ventilator

Een ventilator kan wat voor afkoeling zorgen doordat hij wat lucht in je gezicht blaast. Maar op zich zorgt een ventilator alleen voor verplaatsing van de lucht, dus is dit vooral een bedrieglijk effect. Maar is dit effect voor jou voldoende en is je budget beperkt, dan is een ventilator een goede keuze om wat verkoeling in huis te brengen.

Airco

Maar wil je echt voor een degelijke, effectieve verkoeling zorgen, laat dan een goede airconditioning installeren. Een airco filtert de lucht en laat deze volledig afkoelen, waardoor de temperatuur snel zal dalen. Je kan de airco makkelijk instellen op de gewenste temperatuur, waardoor je heel de dag door kan genieten van een koele en verfrissende lucht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overleef de hitte: 10 tips om de zomer door te komenOverleef jij de volgende hittegolf? Zoals het er naar uit ziet krijgen we binnenkort met iets dergelijks te maken. Als w…
Omgaan met hitte en tropische dagen tijdens de zomerOmgaan met hitte en tropische dagen tijdens de zomerOok in Nederland kunnen we te maken krijgen met een hittegolf en extreem warm. Als het heet weer is, treft het ons allem…
Het huis koel houden in de zomerHet huis koel houden in de zomerDe zomers lijken steeds warmer te worden. Dit maakt het steeds moeilijker om het huis op een aangename temperatuur te ho…
Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteHoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteDe meesten onder ons kijken gretig uit naar de zomer omwille van het warme weer. Warme temperaturen kunnen erg aangenaam…
Warmte-uitslag door veel zweten: symptomen & behandelingWarmte-uitslag door veel zweten: symptomen & behandelingWie aan zomer denkt, denkt in de eerste plaats aan zon, zee en nippen aan verfrissende cocktail op een terrasje. De zome…
Bronnen en referenties
  • http://www.scientias.nl/tips-om-het-hoofd-koel-te-houden/12041
  • http://lifehacking.nl/algemeen/zomertips-tien-ijskoude-tips-voor-een-warme-zomer/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/reizen-vrije-tijd/24640/10-tips-om-af-te-koelen (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer?"

Reactie

Branco, 01-06-2017 20:00 #1
Bij 35 graden je kop onder een ijskoude kraan houden dat gedurende 5 min. 100% garantie dat je hoofd koel is. Heerlijk is dat. Bouw het wel op van lauw naar koud anders krijg je een bliksemslag als effect als je een gloeiend hoofd meteen onder een ijskoude kraan houdt. Want water geleidt 25x sneller de warmte af dan lucht.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-03-2018
Subrubriek: Leven
Special: Zomertips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!