InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > De geneeskracht van de zon

De geneeskracht van de zon

De geneeskracht van de zon De zon staat geheel ten onrechte in kwaad daglicht. Zodra er een straaltje zonneschijn op aarde dreigt te vallen waarschuwen weermannen en -vrouwen om je goed in te smeren. Ze zeggen er niet bij dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel zonnecrèmes kankerverwekkend zijn. De zon is juist heel gezond; natuurlijk moet je niet 12 uur lang in de zee zwemmen op een zonnige dag; dan verbrand je. Maar als je de zon verstandig gebruikt kun je een gigantisch aantal ziekten indammen, voorkomen en zelfs genezen. De naam van de zon zegt het al: de zon is gezond. Je bent gezond als je hebt gezond. Maar dan zonder zonnebrandcrème!
Strand in Finland / Bron: Tumi-1983, Wikimedia Commons (Publiek domein)Strand in Finland / Bron: Tumi-1983, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Zon heeft onterecht slechte reputatie

In de tropen schijnt de zon veel intenser als in Nederland. Bovendien schijnt de zon daar gedurende het hele jaar. Als je in de tropen zonnebaadt op een bewolkte dag, verbrand je. Maar dat geldt niet voor ons zeeklimaat. De slechte reputatie van de zon is ingepeperd door cosmeticafabrikanten die de mens producten willen verkopen. Hun argumenten hoven we daarom niet serieus te nemen; ze zeggen alleen iets uit winstbelang. Een zonnebrandcrème voorkomt helemaal geen kanker; volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken veroorzaakt een deze crème juist kanker.

Zonlicht en MS

Onderzoekers van de Universiteit van Tasmanië ontdekten dat als een kind meer invloed had gehad van de zon, het op latere leeftijd een kleinere kans kreeg op multiple sclerose (MS). Ze vergeleken de gegevens van 136 MS-patiënten met 272 willekeurig gekozen gezonde mensen. Daaruit bleek dat wie twee tot drie uur buiten was geweest tussen zijn 6e en 15e, een kleinere kans had op MS. Het is belangrijker om in de winter zonlicht op te vangen dan in de zomer. Dat is logisch omdat zonlicht ´s winters minder voorradig is.

15 minuten per dag

Van zonlicht weten de meeste mensen wel dat het vitamine D aanmaakt. Vitamine D wordt daarom zonlichtvitamine genoemd. Professor Cedric Garland van de Universiteit van Californië zegt dat het belangrijk is om minstens 15 minuten per dag zonlicht op te vangen, zonder gebruik te maken van zonnebrandcrème. Dat zorgt niet alleen voor voldoende vitamine D-aanmaak maar ook voor een kleiner risico op borstkanker, darmkanker, prostaatkanker en andere kankersoorten.

Zonnebrandcrèmes veroorzaken kanker

Zonnebrandcrèmes veroorzaken kanker; daarvoor komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen. Professor Johan Moan van het Noorweegse kankerinstituut ontdekte dat tussen 1957 en 1984 het aantal huidkankergevallen onder mannen met 350% en onder vrouwen met 440% was gestegen. Dat kan niks met de ozonlaagveranderingen te maken hebben omdat in die periode deze niet optraden. Vanaf de jaren '80 is de mythe in opkomst gekomen dat je in verband met het ´gat in de ozonlaag´ veel zonnebrandcrème moest opsmeren.

De zonnebrandcrème-mythe begon in Australië

In Australië zijn de grootste gevallen van huidkanker per hoofd van de bevolking. Datzelfde land is begonnen met mensen aan te raden zonnebrandcrèmes te gebruiken. Mensen werden dringend verzocht om crèmes te gebruiken maar men kreeg juist nog vaker huidkanker. Toch is dit Australische advies overgenomen door de rest van de wereld.

Hoe zorgen zonnebrandcrèmes voor huidkanker?

Bron: Eusebius (Guillaume Piolle), Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Eusebius (Guillaume Piolle), Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Zonnebrandcrèmes worden afgebroken door het zonlicht. Daarbij komen vrije radicalen vrij die kanker kunnen veroorzaken. Een vrije radicaal gaat op zoek naar een waterstofatoom omdat het de neiging heeft zichzelf weer heel te malken. Dit waterstofatoom kan in de huid worden gevonden. Vervolgens mist het waterstofatoom in de huid opeens een elektron en het is daarmee zelf een vrije radicaal geworden. Zo ontstaat er een kettingreactie die tot kanker kan leiden. De Harvard Medical School ontdekten jaren geleden al dat psoralen de stoffen die de huid bruiner maken, door zonlicht worden omgezet in een sterke kankerverwekkende stof.

In plaats van een huidkankerverwekkende zonnebrandcrème kun je het lichaam met olijfolie insmeren; dat doen mensen in het Middellandse Zeegebied als duizenden jaren met succes.

Stel je zelf geleidelijk bloot

Het is beter om de huid geleidelijk te laten wennen aan de zon. Wanneer je elke dag een kwartier in de zon zit, kun je na twee dagen een half uur in de zon zitten. Weer twee dagen later kun je probleemloos een uur in de zon zitten en is er een zeer lage verbrandingskans. Reflectie door water vergroot de verbrandingskans aanzienlijk. Bovendien is elke huid anders. Als je een meer gevoelige of bleke huid hebt moet je er langer over doen om je lichaam te laten wennen aan de zon. Afrikanen maar ook Papua´s met een donkere huidskleur kunnen beter tegen de zon maar zelfs zij zwemmen vrijwel altijd met een T-shirt aan; dat is een verstandige handeling.

Melanoom

Huidkanker is de minst gevaarlijke kankersoort; het leidt zelden tot een sterfgeval. Toch is het goed om de vorming van eventuele melanomen in de gaten te houden. Moedervlekken kunnen soms uitgroeien tot een melanoom. Een melanoom lijkt een beetje op een moedervlek maar komt ineens opzetten, terwijl moedervlekken al heel je leven op je huid zitten. Melanomen zijn donkere verkleuringen, soms gebobbeld. Als je twijfelt of je een melanoom hebt, kan een huisarts snel uitsluitsel bieden.

Welke ziekten helpt de zon genezen?

Even terug naar de positieve uitwerkingen van de zon: de zon voorkomt kanker, zonlicht geeft iedereen een vrolijk gevoel en zonlicht kan helpen de volgende aandoeningen beter te genezen: acné, artritis, beenkramp, botbreuken, bronchitis, coeliakie, cystische fibrose, diabetes, doorligplekken, eczeem, emfyseem, epilepsie, galstenen, geelzucht, glaucoom, netelroos, eiwittekort, levercirrose, mondzweren, osteomalacie, osteoporose, psoriasis, rachitis, slapeloosheid, steenpuisten, reumatische koorts, tuberculose, zicht- en focusafwijkingen en zwangerschapskwalen. Dat heeft onder andere te maken met de positieve werking van vitamine D, wat wordt aangemaakt in de huid zodra er zon op schijnt en het niet belemmerd wordt door een synthetisch zonnebrandmiddel.
Gerelateerde artikelen
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Daylong Actinica en het voorkomen van huidkankerDaylong Actinica en het voorkomen van huidkankerMensen die veel zonnen hebben vaak vrees voor huidkanker, iets dat veroorzaakt kan worden door een overmatige blootstell…
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Violetta, Pixabay
  • Wetenschappelijk tijdschrift ´Medisch Dossier´ oktober 2008
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Tumi-1983, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Eusebius (Guillaume Piolle), Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van de zon"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-07-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!