InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe kun je nuchter blijven bij alcoholinname?

Hoe kun je nuchter blijven bij alcoholinname?

Hoe kun je nuchter blijven bij alcoholinname? Even een gezellige borrel met de collega’s of na een gewonnen wedstrijd meedrinken is wel zo sociaal en gezellig. Het kan de onderlinge verhoudingen aanzienlijk verbeteren en heeft dus een gunstig effect op collegialiteit met betrokkenheid. Vaak moet je daarna nog naar huis rijden en dus mag je niet teveel op hebben. Enerzijds is een boete hoog mogelijk met rij-ontzegging en anderzijds vormt het een gevaar voor jou en andere weggebruikers. Hoe kun je nuchter blijven terwijl je wel gezellig meedrinkt?

Nuchter blijven bij alcoholinname

Invloed van het lichaamsformaat

Des te groter een persoon is des te meer vloeistof het lichaam bevat. Het alcoholpercentage wordt namelijk bepaald door hoeveel glazen men drinkt in combinatie met de beschikbare vochthoeveelheid en de mate van drankinname. Ook de mate van alcoholafbraak speelt hierbij een rol. Een groter lichaam heeft een grotere lever en kan daarmee veel meer alcohol aan. Gemiddeld mag men niet meer dan drie glazen alcohol nuttigen en mag er anderhalf uur na het eerste glas een voertuig worden bestuurd. Je kunt de “alcohol afbraaksnelheid” handig zelf berekenen om nuchter te blijven.

Een bodem als uitgangspunt

Vaak volgt een borrel na werktijd of na een wedstrijd en dus zal de maag leeg zijn. Neem je dan alcohol in dan wordt het veel eerder door het lichaam opgenomen, waardoor je sneller de effecten ervan merkt. Indien je van tevoren weet dat er een borrel zit aan te komen, dan is het van belang om een bodem te leggen. Op die manier voorkom je dat het in hoog tempo door de darmwand wordt opgenomen. Des te meer voedsel (vettig eten) in de maag zit des te langer zal het duren alvorens de alcohol in de darm wordt vrijgelaten. Zeker een stevige maaltijd voordat je uitgaat zal zeker helpen om de invloed ervan te beperken.

Voldoende vochtinname

Omdat alcohol het ADH-hormoon uitschakelt, verliezen de nieren tijdelijk de vloeistofrecycle functie. Oftewel er wordt steeds meer vocht aan het lichaam onttrokken, waardoor de drinkende persoon vaker naar het toilet moet. Het vochtgehalte daalt en het alcoholpercentage kan sneller toenemen. Voldoende frisdrank of water naast alcohol drinken is een handige manier om er wel van te genieten en het vochtpercentage hoog te houden. Op die manier vul je handig je vloeistof aan, waardoor je minder snel de effecten merkt. Ook wordt de menging van de alcohol minder, waardoor je minder snel negatieve effecten ervaart. Het houdt in dat je relatief minder drinkt echter toch van het moment kunt genieten.

Voortijdig stoppen en nuchter blijven

Even dat laatste glas wegwerken en direct achter het stuur gaan, ja dat vraagt om problemen. Het houdt in dat de lever die hoeveelheid nog lang niet kan verwerken en dus neemt het tijd voordat het is afgebroken. In dat geval heb je meestal teveel gedronken en ben je dus een gevaar op de weg. Duurt de borrel anderhalf uur zorg er dan voor dat je na circa vijftig minuten overstapt op frisdrank. Het zorgt ervoor dat de alcoholafbraak volop aan de gang is, terwijl je geen extra alcohol toevoegt. Daarmee kun je een gunstige alcoholbalans bereiken.

Is het veilig om auto te rijden?

Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Door de inname van alcohol wordt je reactievermogen aangetast, waarnaast ook je gezichtsveld kleiner wordt. Oftewel je ziet de dingen minder goed. Ondanks dat je voorgaande adviezen in acht neemt - waardoor je volgens de wet niet verkeerd bezig bent - is het de vraag of je er goed aan doet. Heb je iets gedronken en veroorzaak je een verkeersongeval dan ben jij de schuldige. Het is dus de vraag of het verstandig is dat je met alcohol op gaat rijden. Aanvullend probleem is eveneens dat je je tijdens een borrel moet weten te beheersen en niet laat verleiden om toch meer te drinken. Nuchter blijven doe je het beste door niet te drinken of het op een gepaste manier in te nemen.

De BOB

De meest veilige manier waarop je wel kunt drinken, is dat je met een collega of mede sporter afspraken maakt. Deze week bestuur ik de auto en mag jij drinken, waarna het de volgende week andersom is. Op die manier kan iedereen er met evenveel plezier van genieten terwijl je wel veilig thuis aankomt.

Voor het slapen gaan

Ben je veilig thuis aangekomen dan wil je uiteraard goed slapen en fris wakker worden. Drink een groot glas water voor het slapen gaan om aanvullende uitdroging te voorkomen. Omdat je lever hard werkt om de alcohol af te breken, verbruikt het veel suikers. Daartoe wordt glucose overal aan het lichaam onttrokken. Neem dus een snoepje of doe een suikerklontje in het water, voordat je het opdrinkt. Het kan een eventueel tekort goed aanvullen, zodat je die vervelende kater kunt voorkomen. Word je toch wakker met een brak gevoel drink dan enkele glazen cola om het suikergehalte aan te vullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?Een operatie is voor de meeste mensen een heftige gebeurtenis. Daarbij komt ook nog dat u in principe nuchter moet zijn…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Borstverkleining: voorbereiding op de operatieEen borstverkleining is een ingreep die onder narcose plaatsvindt. Het is dus een operatie waar je je op voor moet berei…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Sportdranken tijdens sportenBij intensieve inspanning die langer dan 60 minuten duurt is het wenselijk om elk kwartier 150 tot 250 milliliter isoton…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://www.alcoholinfo.nl/

Reageer op het artikel "Hoe kun je nuchter blijven bij alcoholinname?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Leven
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!