InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?

Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?

Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid? Er zullen maar weinig mensen zijn die echt houden van de winter, behalve dan de liefhebbers van sneeuw en gezelligheid. Als de winter toeslaat is het al koude, vochtigheid en nattigheid dat de klok slaat. Dit heeft een negatieve invloed op tal van ziektes en aandoeningen, zoals reuma of het chronischevermoeidheidssyndroom (CVS). Overwinteren in een zonnig land zoals Spanje of Turkije is dan een goede manier om je gezondheid in de koude wintermaanden te beschermen, en dit zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak. Overwinteren kan de symptomen van bepaalde ziekten verlichten waardoor mensen met gezondheidsproblemen dit koude seizoen op een draaglijke manier kunnen overbruggen. Waarom is overwinteren zo goed voor de gezondheid en welke aandoeningen hebben er voordeel bij?

Overwinteren tegen winterdepressie

Heelwat mensen hebben 's winters sneller last van sombere en depressieve gevoelens. De donkere dagen, de koude, het gebrek aan zonlicht: het zijn allemaal factoren die makkelijk zorgen voor negatieve emoties. Niet voor niets schrijven dokters vaak een verblijf op een zonnige bestemming voor aan mensen die last hebben van de seizoensgebonden depressie, meer bepaald de winterdepressie. Overwinteren in een zonnig zuiders land zoals Spanje of Turkije kan klachten van depressie dan ook danig verminderen. Zowel op fysiek als mentaal vlak kan een langdurig winters verblijf in een zonnig oord nuttig zijn.

Gewrichtspijnen en reuma

Als het 's winters koud en vochtig is, dan worden bij veel mensen met reuma de gewrichtspijnen een stuk erger. Door de koude gaan de weefsels en de spieren rond de gewrichten ineenkrimpen en verzwakken, waardoor er sneller pijn onstaat. Ontstekingspijnen aan de gewrichten kan je verminderen door tijd door te brengen op een zonnige, warme bestemming, bij voorkeur een plaats waar een droog klimaat heerst. Reuma, artrose, artritis en andere aandoeningen die met pezen en gewrichten te maken hebben varen doorgaans wel bij zachte temperaturen en een lage vochtigheidsgraad.

Astma en ademhalingsproblemen

Mensen met astma en problemen met de luchtwegen zijn gebaat bij een zachte en zuivere lucht. Sommige van hen gaan dan ook naar een bestemming met een aangename, droge lucht om de winter te overbruggen. Als de winter toeslaat met erg vochtig, mistig en ongezond weer, dan is het een goed idee om naar een zonnig land te vertrekken. Door enkele maanden te overwinteren kan je zo de symptomen een heel stuk minder erg maken of zelfs volledig laten verdwijnen.

Fibromyalgie en CVS

Fibromyalgie en het chronischevermoeidheidssyndroom (CVS) zijn twee aandoeningen die vaak in verband gebracht worden. Het gaat om ziekten die een amalgaam van symptomen met zich meebrengen zoals spierpijnen, vermoeidheid en algemene zwakte. Vermits de symptomen van deze aandoeningen verergeren bij koude, vochtigheid, regen en sneeuw, zijn ook patiënten met deze ziektes gebaat met een overwintering van enkele weken of maanden in een warm land. Tal van mensen met CVS of fibromyalgie ondervinden duidelijk minder last van hun ziekte in een warm en droog klimaat.

Stress en gezondheid

Eindejaarsstress ontvluchten

In tegenstelling tot de traditionele bijklank die de eindejaarsperiode heeft - namelijk een ontspannen en gezellige familieperiode - hebben meer en meer mensen last van zogenaamde "eindejaarsstress". Cadeautjes kopen, sociale verplichtingen, de kunstmatige sfeer van blijheid: sommigen worden er niet vrolijker maar net triester van. Om hier een antwoord op te bieden kan het goed zijn om te overwinteren, zodat je jezelf niet ten prooi laat vallen aan een "eindejaarsdepressie". Overwinteren op een rustig plekje in de zon en de jaarovergang op een relaxte manier vieren kan nuttig zijn voor zowel lichaam als geest.

Vitamine D

Stress is een cruciaal begrip geworden als het gaat om het beschrijven van oorzaken van aandoeningen. Stress zorgt er vaak voor dat de symptomen van ziekten worden ontketend en dat de ziekte erger wordt. Ook 's winters willen mensen de stress ontvluchten en gekoppeld aan een warm klimaat kan een overwintering dan erg goed zijn voor de gezondheid. Door in een zonnig land te overwinteren neemt het lichaam meer vitamine D op waardoor je meer energie krijgt. Hierdoor vergroot je weerstand om met stress om te gaan en krijgt stress minder kans om symptomen van ziekten te doen ontstaan. Als je niet over de financiële middelen beschikt om lange tijd in een zonnig land te verblijven dan kan je ook extra vitamine D opnemen door middel van supplementen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid?Welke nadelen heeft ons koude klimaat voor de gezondheid?Het klimaat in Nederland en België brengt doorgaans korte zomers en lange winters met zich mee. Regen, mist, koude en he…
Wat fibromyalgie isWat fibromyalgie isMensen met fibromyalgie hebben last van chronische pijnklachten in spieren en bindweefsels. Het is een aandoening die ge…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winter: wat te doen tegen typische winterkwaaltjes?Winter: wat te doen tegen typische winterkwaaltjes?De winter is niet alleen het seizoen van de gezelligheid, maar ook van allerlei kwaaltjes en aandoeningen. Het gebrek aa…
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen objectief vast te stellen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medisc…
Bronnen en referenties
  • http://www.tenerifeonline.be/overwinteren.html
  • http://www.casalasdunas.com/hureninspanje/10_11/costa-blanca/gezondheid/
  • http://www.overwinteren.com/Landen/Spanje/Spanje.html (bronnen geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Subrubriek: Leven
Special: Overwinteren
Medische informatie…
Schrijf mee!