InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Persoonlijke groei: hoe uitdagingen aan te pakken

Persoonlijke groei: hoe uitdagingen aan te pakken

Persoonlijke groei: hoe uitdagingen aan te pakken Ieder mens heeft te maken met uitdagingen in zijn of haar leven. Het leven is moeilijk en steeds weer worden we geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Dat kan zijn op het gebied van werk, ziekte, geestelijk of lichamelijk lijden, rechtszaken, problemen binnen het gezin, etc. We kunnen bij de pakken gaan neerzitten en ons depressief voelen. Maar er zijn strategieën om de uitdagingen aan te pakken en ze te overwinnen om zo geestelijk sterker te worden. Yisrael Pinson, Dov Greenberg en Chana Weisberg hebben een aantal strategieën bedacht hoe om te gaan met uitdagingen.

De wereld daagt je uit

De wereld belemmert je niet. Het is een uitdaging voor jou. Het weet dat zijn diepste schatten alleen door de diepste vermogens van je ziel kunnen worden onthuld, en het tikt die krachten aan door isometrie voor de ziel te leveren.

Besef dat iedereen moeilijkheden heeft

Vaak zijn we jaloers op andere mensen bij wie het goed lijkt te gaan. Maar we zien slechts een gedeelte van hen. Vaak ondervinden ze zelf ook grote problemen en ben je blij dat je niet in hun schoenen staat.

Anderen helpen

Denk niet alleen aan je eigen problemen. Besteed ook aandacht aan andere mensen die hulp nodig hebben. Door elkaar te helpen komen we door onze moeilijkheden heen.

Zorg voor jezelf

Vaak vergeten we onze eigen gezondheid wanneer we opgeslokt worden door de uitdaging. Zorg dat je goed eet, voldoende slaapt en beweegt.

Zoek hulp

Zoek allereerst hulp bij God. Vertel God je problemen, je angsten, etc. Vraag Hem om kracht. Daarnaast kan je de hulp inschakelen van andere mensen. Schaam je er niet voor. Iedereen heeft op enig moment hulp nodig. Tot slot dien je jezelf moed in te praten.

Maak een spel plan

Zorg dat je hulp van mensen krijgt die je kan vertrouwen. Schakel desnoods een therapeut of vertrouwenspersoon in. Ook al weet je misschien niet hoe je de uitdaging moet aanpakken blijf dan toch optimistisch. Met Gods hulp is alles mogelijk.

In je spel plan moeten manieren zitten die je helpen de uitdagingen te gebruiken als katalysator voor groei om een beter en spiritueler persoon te worden. Maak van tijd tot tijd de balans op om te kijken of het plan werkt en of je veranderingen hebt ondergaan. Accepteer gelijk de uitdaging als door God gegeven uit liefde om je te laten groeien.

Ga door met je leven

Zorg ervoor dat het probleem niet je leven stop zet. Geniet ook van het leven en wees gelukkig. Zorg dat je veel lacht en je leven niet laat verpesten door de uitdaging.

Vergeven

We geven vaak de ander of onszelf de schuld van de problemen. Maar het gaat niet om schuld. De vraag is hoe je kan groeien en de uitdaging kan overwinnen. Toch kan je ook anderen verantwoordelijk houden voor hun gedrag.

Besteed slechts een bepaalde tijd aan de uitdaging

Zorg dat de uitdaging niet je hele leven gaat beheersen. Besteed er op gezette tijden aandacht aan en besteed de de rest van je tijd aan iets anders.

Richt je op wat goed gaat

De beste manier om de uitdaging aan te pakken is door je te richten op wat goed gaat. Dit zijn de zegeningen die je van God ontvangt.

Blijf rustig

Het is zaak om met geduld uitdagingen aan te gaan. Paniek helpt niet en sloopt je zowel fysiek als emotioneel en financieel. Het succes en de genezing komt van God. Het enige dat je hoeft te doen is God om hulp te vragen. Laat de rest aan Hem over.

Visie van Etsel

Volgens de Talmoed geeft God ons niet meer uitdagingen dan we aankunnen. Dus ongeacht de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden kunnen we deze aan. Doel van de uitdagingen is om geestelijk sterker te worden.

Er zijn ontelbare uitdagingen te noemen die we als voorbeeld kunnen gebruiken. We willen ingaan op het probleem van de ouderenzorg waar veel mensen mee geconfronteerd worden. De overheid bezuinigt flink op de ouderenzorg. Dit impliceert dat veel zorginstellingen hun deuren moeten sluiten. Alleen de ouderen die echt niet zonder professionele hulp kunnen mogen in zorginstellingen verblijven. Dat impliceert dat veel ouderen thuis moeten blijven wonen. Het is een uitdaging voor zowel ouderen als hun kinderen hoe met deze situatie om te gaan. Er zal veel geïmproviseerd moeten worden. Nemen de kinderen hun ouders in huis? Wordt er een groter beroep gedaan op de thuiszorg? En wat kunnen ouderen zelf nog doen? Ze zullen moeten proberen zolang mogelijk gezond te blijven om zelfstandig te kunnen functioneren. Veel geld zal dus gestoken moeten worden in gezond leven: extra voedingssupplementen, veel bewegen, etc. Ook zullen kinderen een keuze moeten maken tussen hun werk (carrière) en de zorg voor hun ouders.

Eigenlijk worden we door deze uitdaging weer met de feiten op onze neus gedrukt: het leven gaat niet om het egoïstisch streven naar een mooie carrière maar om de zorg voor elkaar. Dat is de uitdaging die voor ons ligt. En die zullen we moeten oppakken om zo geestelijk te kunnen groeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diversiteit binnen organisatiesDiversiteit vormt hedendaags een belangrijk onderdeel binnen grote organisaties. Niet alleen om de organisatie gezond te…
Vergoeding van Geestelijke VerzorgingVergoeding van Geestelijke VerzorgingOnder "geestelijk verzorging" verstaan we de professionele en ambtshalve begeleiding en hulpverlening vanuit geloof en l…
Levensuitdagingen aangaanLevensuitdagingen aangaanDe een blijft veilig in zijn/haar comfortzone en de ander zoekt de uitdagingen in het leven op. Niets is goed of fout, m…
Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby down syndroom?Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby down syndroom?Tegenwoordig is het mogelijk om met technieken te zien of de ongeboren baby in de buik van de moeder gezond zal zijn of…
Natuurlijk en geestelijk leiderschap: wat is het verschil?Natuurlijk en geestelijk leiderschap: wat is het verschil?Dr. John Oswald Sanders (1902-1992) heeft veel over leiderschap geschreven, waaronder Spiritual leadership - Principles…
Bronnen en referenties
  • Challenges - Yisrael Pinson
  • Celebrate Challenge - Dov Greenberg
  • When Challenges Cross Your Path - Chana Weisberg

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: hoe uitdagingen aan te pakken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Leven
Special: Persoonlijke groei
Medische informatie…
Schrijf mee!