InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Diabetes type 2 en de Nationale Traploopweek

Diabetes type 2 en de Nationale Traploopweek

Het Diabetes Fonds streeft ernaar de noodzaak tot voldoende beweging onder de aandacht te brengen. Dit, onder andere via de jaarlijkse Nationale Traploopweek. Traplopen is gezond en gemakkelijk in de dagelijkse routine op te nemen. Na een paar weken zijn al verbeteringen in je conditie merkbaar. Door voldoende beweging wordt het risico op diabetes type 2 kleiner.

Gezonde levensstijl

In Nederland neemt het aantal inwoners met overgewicht en obesitas steeds meer toe. Het risico op diabetes type 2 neemt hierdoor ook toe. Mensen met een gezonde levensstijl hebben een kleinere kans om diabetes type 2 te krijgen.

Diabetes type 2

Diabetes type 2 is een chronische stofwisselingsziekte. De hoeveelheid bloedsuiker wordt normaal gesproken door het lichaam gereguleerd, dit door het aanmaken van insuline. Bij mensen met diabetes type 2 komt deze lichaamsfunctie (grotendeels) te vervallen. Hierdoor is het lichaam niet meer in staat om de bloedsuikerspiegel zelf op pijl te houden. Diabetes type 2 (vroeger ook wel ouderdomssuiker genoemd) ontstaat in onze westerse maatschappij vaak rond het 40e levensjaar.

Symptomen diabetes type 2

Circa 1.000.000 Nederlanders zijn diabeet, daar het echter een sluimerende ziekte is, zijn circa 250.000 mensen hiervan niet op de hoogte. Dit omdat de ziekte vaak symptoomloos ontstaat.

Eventuele symptomen van de ziekte kunnen zijn:

  • Je adem ruikt naar aceton.
  • Je hebt vaker last van blaasontsteking.
  • Je hebt vaak last van een droge mond of een droge tong.
  • Je hebt een verhoogd honger gevoel.
  • Je hebt last van rode of ontstoken ogen.
  • Wonden helen slecht.
  • Veel plassen en drinken.
  • Je hebt vaker last van steenpuisten.
  • Vermoeidheid of een slaperig gevoel.
  • Je hebt vaker last van witte vloed.

Een bloedtest geeft te allen tijde uitsluitsel of er sprake is van diabetes type 2. Een gezonde bloedsuikerwaarde ligt in het algemeen tussen de 4,0 en 8,0 mmol/l. (Al naar gelang men nuchter, danwel niet nuchter geprikt wordt. Er is sprake van nuchter prikken als iemand tot 8 uur voor het prikken geen eten en drinken, behalve water, heeft genuttigd.)

Uiteindelijk kan bij diabetes schade aan de nieren, het hart en het vatensysteem ontstaan. Ook kunnen de gevoelszenuwen van handen en voeten minder gaan werken, waardoor ongevoeligheid optreedt. Dit kan in het uiterste geval leiden tot amputaties. Tevens kan diabetes type 2 leiden tot slechtziendheid. Het is daarom belangrijk, dat diabetes type 2 tijdig wordt ontdekt of wordt voorkomen.

Traploopweek

Daar de Nederlandse beroepsbevolking veel zittende beroepen kent, beweegt circa 50% van de Nederlandse beroepsbevolking te weinig. Om de noodzaak tot voldoende lichaamsbeweging duidelijk te maken, organiseert het Diabetes Fonds jaarlijks de Nationale Traploopweek. In 2006 geeft Tweede Kamer voorzitter Frans Weisglas het startsein voor de eerste Traploopdag. Inmiddels is het uitgegroeid tot de jaarlijks terugkerende Traploopweek.
Het Diabetes Fonds richt zich hierbij voornamelijk op werkgevers, om zich met hun bedrijf, aan te sluiten bij de Nationale Traploopweek. Hiermee kan de werkgever laten zien, dat hij het belangrijk vindt dat de medewerkers bewust leven en een goede gezondheid hebben.

Verbranding van calorieën

Voordelen van het traplopen is, dat het gemakkelijk in je dagelijkse routine is op te nemen. Met traplopen verbrand je per minuut 0,13x je lichaamsgewicht in calorieën. Dit is tot 5 keer meer calorieën, dan je verbrand als je de lift neemt. In ieder geval zou iedereen dagelijks, circa 30 minuten, matig tot intensief dienen te bewegen om minder gezondheidsrisico's te lopen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ilzo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Diabetes herkennenDiabetes herkennenHoe herken je diabetes? Diabetes type 1 en type 2, oftewel suikerziekte. Deze ziekte komt bij 1 op de 20 tot 25 mensen v…
Bronnen en referenties
  • Traploopweek.nl
  • Diabetesfonds.nl
  • Nl.m.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Diabetes type 2 en de Nationale Traploopweek"

Infoteur: Ilzo
Gepubliceerd: 30-09-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!