InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Vind een schoon openbaar toilet met airpnp

Vind een schoon openbaar toilet met airpnp

Vind een schoon openbaar toilet met airpnp Jaarlijks wordt de hygiëne van openbare toiletten door verschillende partijen getest. Uit deze vele testen blijkt dat de openbare toiletten steeds schoner worden. Goede zaak zou je denken, maar nog steeds zijn er genoeg openbare toiletten die ondermaats presteren. Geen nood, er zijn namelijk nog alternatieven. Er is namelijk een app waarmee mensen hun toilet thuis kunnen aanbieden. Naast de inmiddels bekende airbnb is er nu airpnp, waarmee je online een schoon toilet bij iemand thuis kunt vinden.

Toilettesten

Al dertig jaar lang worden er steekproeven gehouden bij openbare toiletten. Het blijkt dat de openbare toiletten in ons land steeds schoner worden. Zo waren in 2013 nog maar 29 procent van de toiletten schoon genoeg bevonden, en zijn in 2014 al 36 procent van de toiletten schoon genoeg. Hiermee staat Nederland in de top drie van schoonste toiletten in Europa. Hieronder volgen de resultaten van een aantal testen.

Zoover

Zoover heeft internationaal testen gedaan naar hoe schoon de openbare toiletten worden gevonden. Bij dit onderzoek zijn 3000 Europese vakantiegangers uit vijftien verschillende landen ondervraagd. Uit dit onderzoek blijkt dat Frankrijk toch wel de allervieste toiletten heeft van Europa. De schoonste toiletten blijken in Portugal te zijn. Verder blijkt uit het onderzoek dat stinkende toiletruimtes tot de grootste ergernissen behoren. Ook ontbrekend wc-papier, een hurktoilet en een vieze wc-bril vonden de ondervraagden een ergerlijke zaak.

ANWB

ANWB heeft in 2008 en in 2014 openbare toiletten in tankstations langs snelwegen onderzocht. De toiletten waren getest op optische hygiëne. Daarnaast zijn er bij de test monsters genomen van de wc brillen, kranen en deurknoppen. Uit hun test blijkt dat de toiletten in 2014 schoner zijn dan in 2008. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de komst van betaalde toiletten bij tankstations. Het schoonste toilet ligt aan de A73 bij het tankstation Hondsiep. Deze was in 2008 nog een van de vuilste. Texaco Steelhoven aan de A59 haalde de laagste score. Uit het onderzoek blijkt dat vooral de kranen veel bacteriën bevatten en dat je deze maar het beste kunt dicht draaien met een papiertje. Daarnaast blijkt dat de herentoiletten viezer zijn dan de damestoiletten. In de herentoiletten werden vaker remsporen aangetroffen. Ook werden er meer bacteriën aangetroffen op de kranen en de wc-brillen.

Nationaal toiletonderzoek 2013

Uit het nationaal toiletonderzoek van 2013 blijkt dat de gezondheidszorg de meest onhygiënische toiletten heeft van alle openbare toiletten in Nederland. Openbare gebouwen, warenhuizen en de horeca scoren allemaal beter. De helft van de toiletbrillen werd als zeer slecht beoordeeld. De schoonste toiletten werden gevonden in openbare gebouwen zoals gemeentehuizen, sportclubs en tankstations. Bij het onderzoek werden honderdvijftig openbare toiletten gekeurd door monsters te nemen van de toiletbril, de spoelknop, de deurknop aan de binnenkant van de deur en ten slotte de knop van de kraan. Ook uit deze test bleek dat de wc bril en de kranen de meeste bacteriën bevatten.

Airpnp

Mijd je de openbare toiletten het liefst helemaal? Geen nood, naast airbnb kunnen mensen nu via airpnp hun toilet thuis aanbieden. Gebruikers kunnen gebruik maken van een app en hiermee een toilet in de buurt uitzoeken. Gebruikers van het toilet kunnen vervolgens het toilet een goede of een slechte beoordeling geven welke te zien is in de app. De volgende bezoeker weet hierdoor wat hem te wachten staat. Een toilet bij iemand thuis met een goede beoordeling kan dus een prima alternatief zijn voor een openbaar toilet, maar is ook handig voor als een openbaar toilet niet in de buurt te vinden is.
Gerelateerde artikelen
De leukste wc weetjesDe leukste wc weetjesDe wc heeft meerdere benamingen zoals: toilet, plee, het kleinste kamertje en schijthuis. Per persoon gaan we zo'n zes t…
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…
Schoonmaken van het toilet, hoe doe je dat?Schoonmaken van het toilet, hoe doe je dat?Het toilet wordt veel gebruikt en kan een grote hoeveelheid bacteriën herbergen. Zeker als er meerdere mensen in huis ge…
Toilet (ook wel wc)Het toilet (of wc) is een onderdeel van het sanitair dat wordt gebruikt om te ontlasten. Toilet heeft twee betekenissen:…
Chemisch toilet huren en kopenChemisch toilet huren en kopenEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lumpi, Pixabay
  • http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/openbare-toiletten-steeds-schoner-1.4633354, bezocht op 1-12-2014
  • http://weblog.zoover.nl/algemeen/frankrijk-smerigste-openbare-toiletten/, bezocht op 1-12-2014
  • www.nl.cws.com/nl-NL/download/file/fid/14226, bezocht op 1-12-2014
  • Kampioen nummer 12, december 2014

Reageer op het artikel "Vind een schoon openbaar toilet met airpnp"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 11-03-2017
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!