InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Kwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruik

Kwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruik

Kwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruik In Nederland zijn veel mensen die nog amalgaamvullingen in de kiezen hebben. Tandartsen vulden vroeger gaatjes met amalgaam. En gaatjes kwamen veel voor want het gebruik van een tandenborstel is in 1938 als eerste in Amerika geïntroduceerd voordat het in Nederland een algemeen gebruik werd. Flosdraad en tandenstokers werden pas in het midden van de 20ste eeuw een hulpmiddel om tanden en kiezen te reinigen. De zichtbare gevolgen zijn een gebit met lelijke donkerkleurige amalgaamvullingen bij veel oudere Nederlanders. Niet alleen lelijk maar ook nog eens zwaar giftig.

Wat zijn amalgaamvullingen?

Het zijn de zilverkleurige vullingen in een gebit die door tandartsen gebruikt worden om gaatjes in kiezen en tanden te vullen. Een amalgaamvulling is samengesteld uit de volgende zware metalen:
  • kwik (ruim 50%);
  • zilver (22-32%);
  • tin (14%);
  • en soms koper (8%).

Waarom amalgaam

Amalgaam bestaat voor de grootste helft uit kwik. Dit metaal heeft de eigenschap dat het bij kamertemperatuur de andere metalen in zich op neemt en zo te bewerken valt tot een pasta. Wanneer de pasta de kies of tand heeft opgevuld, verdampt het kwik (kwikdamp) en maakt er de harde grijze vulling van. Voorstanders van amalgaam hebben lang volgehouden dat er geen kwikdampen vrij komen bij het uitharden. Aan het welles-nietes spel over de schadelijkheid van amalgaamvullingen is eind twintigste eeuw een eind gekomen. Het onderwijzen in het leggen van amalgaamvullingen tijdens de opleiding tot tandarts, werd gewoon gestopt. Dit omdat de meeste mensen geen amalgaamvullingen meer wilden.

Wat doet het kwik in een amalgaamvulling?

Geen enkel metaal hoort in een menselijk lichaam. Door opstapeling in organen, weefsel en cellen kunnen ze veel gezondheidsschade geven. Kwik, waar een amalgaamvulling soms voor meer dan helft uit bestaat is met grote voorsprong de gevaarlijkste. Volgens sommige toxicologen is kwik, op radioactief uranium na, de meest giftige stof op aarde, giftiger dan arsenicum. De kwikvergiftiging kan ontstaan na het jarenlang vrijkomen van kleine hoeveelheden kwikdampen in een lichaam.

Kwik en kwikzilver is toxisch

Veelvuldig onderzoek toont aan dat alleen al een kleine dosis kwik de werking van hersenen, hart, longen, lever, nieren, schildklier, bijnieren, bloedcellen, enzymen en hormonen kan beschadigen en het afweersysteem kan onderdrukken. Het lichaam zelf heeft een aantal organen om op natuurlijke wijze te ontgiften van schadelijke stoffen. De lever, nieren, huid, het lymfatische stelsel en het maagdarmstelsel, spelen een rol in de verwerking van afvalstoffen. Een volwassene kan gemiddeld 75 microgram (mcg) per dag elimineren. Dit kan sterk variëren van persoon tot persoon (van 20 tot 150 mcg/dag). Maar bij een teveel aan schadelijke stoffen, stapelen de stoffen zich op en kan een lichaam dit niet meer kwijt.

Waar zit nog meer kwik in

Niet alleen ‘lekkende’ amalgaamvullingen geven een opstapeling van kwik, maar ook:
  • Voedsel. In vis, schaal- en schelpdieren bijvoorbeeld en in bewerkte voedingsmiddelen (zoals glucose-fructosesiroop, een chemische vervanging voor suiker);
  • Medicijnen. Onder ander in tetanusinjecties, testosteron-injecties en de jaarlijkse griepprik;
  • Het milieu. Door de uitstoot van elektriciteitscentrales die steenkool verbranden, tijdens de productie van cement, natriumhydroxide (een basis ingrediënt voor het maken van zeep), gietijzer en staal. Bij afvalverwerkingsbedrijven, bij crematoria en bij de natuurlijke uitstoot tijdens vulkaanuitbarstingen;
  • Chemische laboratoria, ziekenhuizen en tandklinieken.
  • Spaarlampen en tl-buizen bevatten kwik in het witte poeder aan de binnenkant van het glas. Als ze warm zijn, dan komen er ook kwikdampen vrij;
  • Een ouderwetse koortsthermometer of buitenthermometer. Wanneer de thermometer breekt, komt het kwik er uit. Als dit binnen ligt, duurt het weken tot maanden voordat er geen damp meer af komt.

Tandkundige reparaties en elektromagnetische velden (EMV)

Behalve blootstelling aan lagere frequentie golven (LF), een onderdeel van elektromagnetische velden (EMV) die vrijkomen bij o.a. hoogspanningskabels, elektrische apparaten, het lichtnet en magnetische velden, blijken ook interacties van de hogere frequentiegolven (magnetrons, draadloos internet, mobiele telefoons en alle zendmasten hiervoor nodig) invloed te hebben op de metalen in het gebit. Elektromagnetische velden (EMV) die bijdragen aan de mogelijkheid om elektrogevoelig te worden. Personen die sterk belast zijn met zware metalen (o.a. amalgaamvullingen, kronen, bruggen, frames en overige tandmetalen) blijken duizend keer gevoeliger op elektromagnetische straling te reageren dan onbelaste personen. Naast de vele andere oorzaken die voor verschil in elektrogevoeligheid zorgen zijn vooral de oudere mensen de personen met nog amalgaamvullingen en last hebben van een toxische belasting.

Metalen in het gebit

Niet alleen de amalgaamvullingen geven een zware metalenbelasting. Ook worden er bij tandkundige reparaties, zoals bruggen en kronen, gebruik gemaakt van verschillende metalen, zoals:
  • Chroom;
  • kobalt;
  • Titanium;
  • Goud;
  • Amalgaam (Op dit moment (maart 2015) zijn er nog steeds tandartsen die amalgaamvullingen in hun praktijk gebruiken. De jongere tandartsen doen dit niet meer, omdat dit aan de universiteit niet meer geleerd wordt).

Galvanische- en elektromagnetische belasting in de mond

De verschillende metalen bij gebitsrestauraties gedragen zich als antennes. Verschillende metalen bij elkaar veroorzaken een elektrochemische stroombron: de galvanische reactie. Het geeft een gevoel alsof er even een elektrisch stroompje in je mond plaats vindt. Iedereen met een of meerdere amalgaanvulling(en) weet dit, vooral wanneer er per ongeluk tussen het eten een stukje zilverpapier zit. De elektromagnetische belasting wordt veroorzaakt door de tandmetalen die de frequentiegolven aantrekken. Frequentiegolven (straling) van draadloze technieken zoals de smartphone, tablet, Wifi, DECT telefoon, slimme meter, magnetron en alle zendmasten.

Hoe de giftigheid van zware metalen de potentie geeft om elektrogevoelig te worden

Volgens een onderzoek van Dr. Yoshiaki Omura is het zo dat, hoe meer je lichaam besmet is met zware metalen uit amalgaamvullingen, hoe vaker je verontreinigde vis eet en hoe groter de milieubelasting is, hoe sterker je lichaam een echte antenne wordt, die de straling naar zich toe trekt. En op die manier de mogelijkheid ontwikkelt, om klachten te krijgen en elektrogevoelig te worden. Of zoals Theresa Dale, Ph.D., CCN, ND verwoordt: “Zware metalen kunnen ons elektromagnetische veld verzwakken door de aard van hun frequentie-uitgangen. Daarmee verandert onze lichaamseigen frequentie, wat leidt tot een verzwakking van ons eigen veld. Als gevolg hiervan ontstaan ongezonde biochemische veranderingen. Als je giftig metalen in je hersenen hebt opgeslagen, en omdat je hersenen als een antenne werken, ontvang je in feite meer GSM-straling, wat er vervolgens leidt dat de microben in je systeem overreageren en nog meer krachtige myotoxinen gaan produceren”.

Weetje

Bij NASA is als regel gesteld dat degenen die in sterke elektrische velden werkzaam zijn, geen metalen in de mond mogen hebben. Dit zou leiden tot elektrohypersensitiviteit (EHS of elektrogevoeligheid), met als gevolg (neuro-) vegetatieve storingen zoals verzwakking, slapeloosheid en duizeligheid, concentratiestoringen, moeheid, hoofdpijnen, maag-darmstoringen. Kortom bij de NASA is bekend dat EMV meer dan alleen een thermisch effect geven.
© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verkleurde tandenVerkleurde tandenVerkleurde tanden kunnen diverse oorzaken hebben. Het is verstandig de oorzaak van de verkleurde tand of kies te kennen,…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Pas op voor Electrosmog in en om uw huisPas op voor Electrosmog in en om uw huisElectrosmog of elektrosmog, wat we niet zien lijkt ons ook niet te deren, maar het tegendeel is waar. Elektromagnetische…
Spaarlampen onder vuurSpaarlampen liggen al een tijd onder vuur. Met de afschaffing van de gloeilamp krijgen de tegenstanders van de spaarlamp…
Amalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachtenAmalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachtenDe gaatjes in tanden van mensen worden al meer dan honderdvijftig jaar gevuld met amalgaam, een legering van onder ander…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vanessafrazao, Pixabay
  • http://www.amalgaam.be/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Galvanisch_element
  • http://www.robkalmeijer.nl/medisch/diversen/amalgaam_elektrosmog.html
  • http://www.patrikpeters.amalgaam.be/symptomen_kwikvergiftiging.htm#1.
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18819554?dopt=AbstractPlus
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/2871/kwik_uit_amalgaamvullingen_en_mobiel_bellen?printen=1
  • http://www.fonteine.com/kwik_amalgaam.html
  • http://www.mymobichip.nl/actueel-nieuws/vullingen_en_implantaten_verhogen_risico_van_elektromagnetische_gevoeligheid/

Reageer op het artikel "Kwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruik"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 11-08-2019
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!