InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Besnijdenis in het Engelse Koninkrijk

Besnijdenis in het Engelse Koninkrijk

Engelsen zijn de eerste christenen die besneden werden, dat gebeurde in het Mogoelrijk. De Mogoels hebben 300 jaar een rijk gehad in India. Op het hoogtepunt besloeg het rijk bijna heel het Indiase continent. De Engelsen begonnen in de 17e eeuw bedrijven in India. De Mogoel-strijders waren extreem en fundamentalistisch. Ze veroverden een Engels stuk grondgebied en gingen de Engelse mannelijke werknemers publiekelijk besnijden. Ze werden instant-mohammedaan of quasi-moslim gemaakt.

Inhoud:

Het zwaard van de Islam

Deze afgang wilden de Engelsen voortaan voorkomen. Het zwaard van de Islam mocht niet meer over de Engelsen vallen. Er is toen besloten om een bedrijfsarts in dienst te nemen die de Engelse werknemers bij aankomst in India ontdeed van de voorhuid. Zo is de eerste christelijke besnijdenis uitgevoerd.

Adel

Onder de mannelijke, Engelse adel werd het een trend om zich te laten besnijden. Een moheel, traditionele Joodse voorhuidafsnijder, werd in de arm genomen om de besnijdenis uit te voeren. De Engelse arbeiders bleven onbesneden, tot koningin Victoria de troon besteeg. Deze zeer preutse dame streed tegen masturbatie als ware het de grootste staatsvijand van het Engelse koninkrijk. Er ontstond een massale hysterie rond masturbatie. Velen durfden niet tegen de hoogste baas van het land in te gaan. Er werden boeken geschreven door belangrijke artsen met titels als: Besnijdenis als preventief middel tegen masturbatie. De besnijdenis werd vanaf eind 19e eeuw standaard uitgevoerd bij alle baby's die in Engeland werden geboren. De kolonies van de Engelsen moesten er ook aan geloven. Christenen in Nieuw-Zeeland, Australië, Canada en Zuid-Afrika werden allen besneden.

Syfilis, kanker en nog veel meer

Masturbatie voorkomen was een oneigenlijk argument om jongensbesnijdenis toe te passen. Er werden nog meer redenen verzonnen om de moslim/Joodse traditie te implementeren in de Engelse cultuur. Het zou syfilis tegen gaan en een reeks aan andere ziekten zoals ondervoeding, hart -en vaatziekten, hoofdpijn, alcoholisme, verlamming en bedplassen. Maar dat is allemaal nooit aangetoond. Ook is het als preventief middel voor kanker gepropageerd. Het zou zelfs tegen AIDS werken. Weinig mensen geloven heden ten dage in zulke sprookjes. Een condoom helpt 100% tegen AIDS en een besnijdenis helpt nauwelijks. Het medisch aantonen dat de voorhuid AIDS veroorzaakt is een moeilijke zaak. Het is immoreel om proefpersonen te onderwerpen aan deze dodelijke ziekte. Medische onderzoeken die beweren dat de voorhuid mee helpt Aids te veroorzaken dienen met een korreltje zout te worden genomen.

Australië

Als één van de kolonies van het Gemenebest erfde Australië de jongensbesnijdenis. Deze werd vlak na de geboorte uitgevoerd. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw werd besnijdenis niet meer gezien als medisch verantwoord. Natuurlijk wordt er wel besneden wanneer daartoe een medische noodzaak bestaat. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij fimosis. Dat is een vernauwde voorhuid. Dat kan lastig zijn en besnijdenis is voor mensen met fimosis soms een uitkomst.

Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika was het de gewoonte om blanke jongens te besnijden van eind 19e eeuw tot halverwege 20e eeuw. De Engelsen hebben de racistische politiek uitgevonden in Zuid-Afrika en de besnijdenis was daar een onderdeel van. Er zijn wel enkele Afrikaanse stammen die aan traditionele besnijdenis doen. Dat is een gevaarlijke bezigheid; mensen kunnen doodbloeden of HIV krijgen. Daarom is besnijdenis tegenwoordig verboden in Zuid-Afrika. In dit land wonen veel mensen met een HIV-besmetting. Geleid door Amerikaanse pro-besnijdenis lobby's doen enkele organisaties in 2006 en 2007 een beroep op Zuid-Afrika om de besnijdenis te herinvoeren met als argument: aidspreventie. Het is wel duidelijk dat de Rooms-Katholieke kerk achter deze filosofie staat. Deze kerk is tegen condoomgebruik wat een belangrijke oorzaak is voor de verspreiding van Aids. De regering in Zuid-Afrika probeert juist mensen meer condooms te laten gebruiken maar wordt door de kerk en onkundige organisaties tegen gewerkt.

Canada

Canada is als voormalige Engelse kolonie ook onderworpen geweest aan de besnijdenis-politiek. In Canada is er in het Franstalige deel altijd verzet geweest tegen besnijdenis. In andere delen werd het wel alom toegepast. Toch is het totale aantal besnedenen daarom iets lager. De Canadese gezondheidsorganisatie was pas in 1985 tegen routinematig baby's besnijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.circinfo.org/
  • http://www.circlist.com/rites/british.html
  • http://www.historyofcircumcision.net/index.php?option=content&task=view&id=77
  • http://www.norm-uk.org/circumcision_myths.html

Reageer op het artikel "Besnijdenis in het Engelse Koninkrijk"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!