InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe kan je beter slapen? Tips voor een betere nachtrust

Hoe kan je beter slapen? Tips voor een betere nachtrust

Hoe kan je beter slapen? Tips voor een betere nachtrust Slecht slapen is een alsmaar groter probleem geworden in de moderne tijd. De stress die de maatschappij oplegt zorgt bij meer en meer mensen voor slaapstoornissen. Heel wat slechte slapers zoeken hun toevlucht dan ook in geneesmiddelen die het probleem kunnen inperken, zoals slaapmiddelen en kalmeermiddelen. Maar er zijn ook natuurlijke middelen zoals voedingssupplementen met melatonine die je kunnen helpen om beter te slapen. Bovendien zijn er ook enkele adviezen om mee rekening te houden wil je makkelijk in slaap geraken. Welke tips zijn nuttig voor een betere nachtrust en hoe kan je beter slapen?

Beter slapen

Beter slapen behoort tot de mogelijkheden als je tenminste op bepaalde dingen let. Probeer je avonden zo in te delen dat er een organisatie, een structuur in komt. Ga steeds op hetzelfde tijdstip naar bed. Ga bijvoorbeeld niet twee dagen in de week om tien uur naar bed en vijf dagen om twaalf uur, maar op een vast tijdstip, bijvoorbeeld tussen halfelf en elf uur. Natuurlijk is het geen ramp om zaterdagavond wat later te gaan slapen omdat je uit bent geweest, maar dat zou de uitzondering moeten blijven die de regel bevestigt.

Nachtrust

Overdag hou je er doorgaans een goed gevuld programma op na. Je bent bezig met je werk, met sociale activiteiten of met je hobby's. Maar een goede nachtrust is nodig om je lichaam en geest goed te laten herstellen. Het is goed om die geanimeerde activiteiten op een bepaald moment af te ronden, zodat je lichaam en je geest een soort overgang kunnen maken naar de avond. Veel mensen gebruiken het avondmaal om de dag "af te ronden". Het kan heel ontspannend zijn om rustig van een lekkere maaltijd te genieten en wat bij te praten met familieleden of vrienden. Zo kan je de stress van de dag van je af laten glijden en de avond relaxed beginnen.

Slaap en sport

Sport is natuurlijk goed voor de gezondheid, maar hier kan er een addertje onder het gras zitten. Om in slaap te kunnen geraken moet het lichaam er voor kunnen zorgen dat de lichaamstemperatuur daalt. Het probleem met sport is echter dat je lichaamstemperatuur erdoor gaat stijgen. Je lichaam heeft dus meer tijd nodig om de temperatuur te laten dalen en in slaap te geraken. Je hoeft je avondje tennis of squash daarvoor niet te laten, als je tenminste drie à vier uur neemt tussen het einde van je sportieve inspanning en het slapen gaan. Op drie uur tijd kan je lichaam rustig de tijd nemen om de temperatuur te laten dalen.

Stilte en duisternis

Probeer je slaapkamer zo stil mogelijk te maken. Als je luidruchtige buren hebt of er is lawaai waar je niet veel aan kan veranderen, gebruik dan oordopjes. Ook al kun je geen volledige stilte bereiken, beter gedempt geluid dan hinderlijk geluid.
Om voor een donkere kamer te zorgen, gebruik je luiken of overgordijnen. Hoe donkerder, hoe beter. Bij een beperkte duisternis gaat je lichaam minder snel in slaap geraken.

Uren voor middernacht

Iedereen kent wel de uitspraak dat de uren voor middernacht dubbel tellen: wie voor middernacht gaat slapen zou extra uitgerust zijn. Dat is niet noodzakelijk waar: wie gewoon is om laat te gaan slapen en laat op te staan, kan 's morgens evengoed uitgerust zijn. Maar het is wel zo dat de eerste vier uren voor de slaap dienen om het lichaam te laten recupereren. Dus als je ervoor zorgt dat je de eerste vier uur van de nacht in diepe slaap geraakt, kan je evenzeer goed recupereren. Dan hoef je niet noodzakelijk voor middernacht je bed op te zoeken.

Alcohol en cafeïne

Alcohol kan een ontspannend effect hebben op lichaam en geest, wat goed is om in slaap te geraken. Maar te veel alcohol droogt het lichaam uit en zorgt voor dorst. Ook kan je geest onrustiger worden tijdens de slaap. Hier geldt dus de klassieke stelregel: genieten kan, maar met mate. In cafeïne zitten stoffen die het lichaam stimuleren en dus anti-ontspannend werken, wat de slaap kan bemoeilijken. Hier is het aan te raden om sterke koffie helemaal te vermijden.

Middagdutjes

Middagdutjes zijn alleen aan te raden als het je nachtelijke slaap niet negatief beïnvloedt. Niets houdt je tegen om eens een klein dutje te doen, als je normale nachtrust even goed blijft. Doe je middagdutjes en geraak je 's avonds moeilijk in slaap, dan is het beter om 's middags even tegen de slaap te vechten en wakker te blijven. Je nachtelijke slaap zal dan van betere kwaliteit zijn.

Maaltijden

Eet niet al te uitgebreid laat op de avond. Als je veel eet kort voordat je in bed gaat, dan is je maag nog volop aan het werken en kan je lichaam dus niet goed ontspannen. Hou rekening met een drietal uur na een warme maaltijd voordat je te bed gaat.

Matras

Kies de matras die voor jou het meest comfortabel is. Als jij beter ligt op een zachte matras, kies dan niet voor een harde matras omdat dit door anderen aangeraden wordt.

Melatonine

Melatonine is een natuurlijke stof die het lichaam aanmaakt wanneer het donker wordt en die ons het sein geeft dat we moeten gaan slapen. Die melatonine kan je ook in extra mate nemen door middel van voedingssupplementen. Voedingssupplementen met melatonine kunnen je helpen om 's avonds te ontspannen waardoor je makkelijker in slaap geraakt. Hierdoor wordt een betere nachtrust mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slecht slapen: wat kan ik eraan doen?Slecht slapen: wat kan ik eraan doen?Slecht kunnen slapen. Veel mensen hebben er last van. Maar wat kun je eraan doen? Hier een aantal praktische tips voor m…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…
Hoe sta je mooier op in de ochtend?Hoe sta je mooier op in de ochtend?We hebben het allemaal wel eens. Je staat op en loopt naar de spiegel en ziet jezelf, maar denkt bij jezelf ‘ben ik dat’…
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt…
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…

Reageer op het artikel "Hoe kan je beter slapen? Tips voor een betere nachtrust"

Reacties

Rosa, 11-03-2017 21:28 #7
Hoi,

Ik zie dat het laatste bericht al een tijdje terug is. Toch hoop ik nog op een reactie. Ik slaap de laatste tijd heel slecht. En dat is weken aan de gang. Ik ben doodmoe, maar val in de avond moeilijk in slaap. Ik lig wel wakker tot twee, soms wel drie uur. Het probleem is alleen dat ik in de ochtend niet op kan staan, het lukt niet om wakker te worden. En als ik dan wakker ben, ben ik nog altijd zo moe. Is daar een hulpmiddel of verklaring voor? Ik hoor het graag!

Groetjes Rosa Reactie infoteur, 14-03-2017
Beste Rosa,

Het komt er steeds op aan om naar de oorzaak van je slaapproblemen te kijken. Heb je last van stress? Is er iets dat je dwarszit, of een probleem in je persoonlijk leven dat je verhindert om in slaap te komen?
Eens je de oorzaak kent kan je gaan denken aan een oplossing om beter te slapen.
Ook kan je het eens proberen met de tips die in het artikel vermeld staan, waaronder bijvoorbeeld een aangepaste matras voor een betere slaaphouding. Ook kan je een supplement met melatonine innemen om beter in slaap te geraken.

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Slapeloze Jongen, 04-01-2016 23:02 #6
Hoi,
Ik ben een 14 jarig jongen en val de laatste tijd moeilijk in slaap.
Toen het zondag was vond ik het raar om weer zo vroeg te gaan slapen, omdat het dan morgen weer school is. Normaal als het vakantie is dan slaap ik om 2-3 of soms wel om 4 uur pas. Maar bij schooldagen ga ik om 10 uur naar bed. Dat is normaal geen probleem voor mij want ik val meestal in 5 min in slaap. Dus toen ik in slaap viel om 10u ging van alles door mijn hoofd, soort van verschillende rare dromen in 1 keer. Moeilijk om uit te leggen. Maar ik werd toen wakker om 12u44u terwijl ik dacht dat het al 6u was. Ik vond het zo raar. Het leek echt alsof ik lang genoeg heb geslapen en helemaal uitgeslapen ben. maar goed, ik wou niet 6uren wachten dus probeerde ik verder te slapen. maar dat lukte heel moeilijk. En uiteindelijk viel ik pas om 4u in slaap en werd ik om 6u wakker. Goed. Toen ik thuiskwam van school dacht ik weer aan gisteren. ik had echt geen zin meer om te slapen omdat ik geen zin heb om weer een slapeloze nacht te hebben. Maar ik moest wel omdat ik overdag beetje moe was. Deze keer is het nog erger… ik geraak niet eens meer in slaap. komt vast door al die stress en gedachten dat ik niet meer kan slapen. Ik weet niet waarom, maar het is echt niet fijn om te zien dat heel je familie goed zit te slapen en jij de enigste bent die nog niet zit te slapen. Maar kan het zijn omdat mijn slaapritme veranderd is, omdat ik altijd zo laat ging slapen in de vakantie. Dat ik daarom opeens om 1u wakker werd?
Sorry voor de lange tekst,
Ik apprecieer je hulp! :-) Reactie infoteur, 05-01-2016
Beste,

Het kan best zijn dat je na een schoolvakantie moeilijker in slaap komt doordat je slaapritme een tijdlang anders was. Als je in de vakantie later gaat slapen en ook later opstaat, dan kan je lichaam hieraan wennen. Daardoor wordt het moeilijker om na de vakantie opnieuw vroeger te gaan slapen en ook vroeger op te staan.
Aangeraden is om je slaapritme tijdens de vakantie niet al te veel te laten afwijken van je slaapritme tijdens de schoolperiode. Dan zal het makkelijker zijn om sneller in slaap te geraken als je weer naar school moet.
Gewoon even doorbijten de volgende dagen en je slaapritme zal wel weer goed komen, denk ik.
Veel succes!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Anonymouse, 07-09-2015 18:01 #5
Hoi,

Ik ben 11 en ik kom altijd lastig in slaap laatst pas om 3 uur! hoe kan ik dit oplossen?
Alvast bedankt

Groeten Anonymouse Reactie infoteur, 08-09-2015
Beste Anonymouse,

Als je vaak erg moeilijk in slaap geraakt kan het misschien goed zijn om op een later uur naar bed te gaan. Om in slaap te komen moet je lichaam immers moe genoeg zijn. Sommige mensen voelen zich beter wanneer ze laat gaan slapen, omdat ze anders toch maar wakker liggen en piekeren. Het is een kwestie van je juiste leef- en slaappatroon te zoeken en daarmee rekening te houden.
Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Danique, 27-12-2012 22:26 #4
Hoi

Ik kan de laatste tijd niet in slaap komen. Ik ga elke dag op 22.00 uur naar bed het duurt soms wel uren voordat ik slaap. Pas sliep ik pas om 2.00 s'nachts. Zou het door stress kunnen komen dat ik nietvin slaap val? Help me pleasee!

Groetjes Danique. Meisje van 14 Reactie infoteur, 28-12-2012
Hallo Danique,

Slaapproblemen en moeilijk in slaap geraken kan te maken hebben met stress, doordat je in gedachten nog teveel bezig bent met de dingen die je dwarszitten. Als je in bed ligt te piekeren over vanalles, dan kan dat de oorzaak zijn van je moeilijke slaap. Want om de slaap te vatten, moeten je hersenen tot rust zijn gekomen. Het is aan jou om uit te zoeken of er de laatste tijd iets is dat je stress bezorgt.
Wat ook een rol kan spelen bij het moeilijk in slaap geraken, is je bioritme. Als je zegt dat je om 22 u gaat slapen en dan nog wakker ligt tot 2 u, dan kan je je slaapgewoonten proberen te veranderen. Het kan zijn dat je lichaam en geest gewoon nog niet moe genoeg zijn om 22 u, maar wel om 23 u of 23 u 30. Probeer eventueel eens om later te gaan slapen; het kan zijn dat je dan makkelijker de slaap vat. Als je opgroeit en stilaan volwassen wordt, is het een beetje zoeken wat het beste is voor je lichaam.

Alvast veel succes,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Alexandra, 26-09-2012 22:38 #3
Hoi ik ben Alexandra en ik ben twaalf jaar. Ik kom ook zo slecht in slaap. Ik lig steeds wakker. Ik probeer elke dag om 10 naar bed te gaan, maar dan lig altijd tot 1 /2 's nachts wakker. Het is heel vervelend ik probeer me altijd te ontspannen en inspanning te voorkomen, maar toch lukt het niet… Reactie infoteur, 27-09-2012
Hallo Alexandra,

Het is erg vervelend als je moeilijk in slaap kan geraken, dat is waar! Je ligt dan maar te wachten en te wachten tot de slaap komt, en hoe langer dat duurt, hoe meer je er aan gaat denken.
Misschien is dit de oplossing voor jou: als je echt lang wakker ligt als je vroeg gaat slapen, kan je er voor kiezen om later naar bed te gaan. Al die tijd wakker liggen en wachten op de slaap heeft natuurlijk niet veel zin. Sommige mensen hebben immers een bioritme waardoor ze beter in slaap geraken als ze later op de avond naar bed gaan. Je hebt "vroegslapers" en "laatslapers". Misschien behoor jij tot die tweede groep van slapers. Andere slapers gaan dan weer liever vroeg naar bed, zoals bijvoorbeeld tien uur.
Je kan dit bijvoorbeeld uittesten door eens te kijken of je beter in slaap geraakt als je om elf uur in plaats van tien uur naar bed gaat. Op die manier kan je uitvinden wat het voor jou ideale uur is om naar bed te gaan.
Alvast veel succes en een goede nachtrust gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Vashist, 06-03-2012 21:53 #2
Ik ben vashist van (12 jaar) ik slaap niet zo snel als ik. in bed lig wat ik wel weet is dat het dus geen stress of iets zoals een volwassene zou hebben maar als ik in bed lig dan lig ik (wel 2 uur wakker zonder te slapen en daarna kan ik wel slapen maar heel moeilijk dus ik zou vriendelijk vragen als er ook daarvoor sugesties zijn met vriendelijke groet van vashist Reactie infoteur, 07-03-2012
Hallo,

Lang wakker blijven liggen vóór in te slapen kan verschillende redenen hebben. Misschien is je lichaam nog niet moe genoeg op het moment dat je gaat slapen en is het beter om wat later te gaan slapen. Het kan ook zijn dat je ligt te piekeren waardoor je gedachten je bezig houden. Ook dit kan je hoofd bezig houden en de slaap verhinderen.
Ook fysieke inspanningen doen kort voordat je gaat slapen kan de slaap tegenhouden omdat je lichaam moet afkoelen om in slaap te kunnen vallen.
Het ligt er aan wat je zelf denkt dat de oorzaak is waardoor je 2uur lang wakker blijft.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Naomi de Visser, 27-02-2012 21:06 #1
Hallo mensen dit is mijn probleen ik ben 10 jaar en ik heb eenn jonger zusje en die pest savond ik heb tegen mijn mamma gezegd maar me zus die doet steeds vervelend en ik heb alles probeerd maar gaat nie kunnen jullie mijn helpen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-02-2018
Subrubriek: Leven
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!