InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustraties

Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustraties

Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustraties Accepteer frustraties als uitdagingen. Opgeven is toegeven aan de frustratie. Op een intellectueel niveau begrijpen we dat boosheid niet productief is. We bezitten de macht om onze emoties te controleren. Een boze persoon handelt als een wild dier. Deze is blind voor de gevolgen van zijn handelingen. Mensen die opgeven winnen nooit, en winnaars geven nooit op. Wanneer u uw geduld verliest bent u iemand die opgeeft. Het beste is om de uitdaging aan te gaan en ervan te houden.

Geef niet op vanwege frustratie

Maak een lijst van dingen die u heeft opgegeven omdat ze te moeilijk leken en u gefrustreerd raakte. U kunt denken aan het leren van een taal, het bespelen van een muziek instrument, etc. Maak nu de balans op van de teleurstelling dat u de frustratie niet heeft overwonnen. Los het op door toch de uitdaging aan te gaan.

Het verliezen van zelfvertrouwen

Naast het opgeven door frustratie, is er een negatieve bijwerking: het verlies aan zelfvertrouwen. Als u aan iets begint, dient u uzelf eerst af te vragen of het u waard is. Als dat zo is, dan begint u met zelfvertrouwen. Wanneer een stem zegt dat het niet lukt, gaat u er tegen in. U gaat door net zolang tot het lukt. U bouwt hiermee zelfvertrouwen op.

Slechts vijf minuten meer

Wanneer u met een project begint dat heel lang zal duren, kunt u uzelf 'voor de gek houden'. Stel dat u een marathon gaat lopen die 3 uur duurt, dan kunt u de tijd verdelen in stukjes van 10 minuten. Het is dan 18 maal tien minuten. Dat is al een heel stuk dragelijker. Na 10 minuten zegt u nu nog eens 10 minuten, en dan de volgende 10 minuten, etc. Frustraties zijn makkelijker te hanteren wanneer het in kleine stukjes is verdeeld. Ongeacht wat de uitkomst is, zal elke stap u meer vertrouwen geven.

De frustratie van het verspillen van tijd

De grootste vorm van frustratie is het verspillen van tijd. Wanneer u een paar u op het strand ligt, begint u zich onrustig te voelen. U wilt iets ondernemen. God schiep frustratie omdat het ons motiveert iets van ons leven te maken.

Leven is een uitdaging

In het boek Spreuken staat: De rechtvaardige persoon valt zeven keer en staat op. De slechte persoon valt slechts één keer. We zien dat de persoon die groots is, is degene die het steeds weer opnieuw probeert. De zeven keer dat het tegenzit, ziet hij als stappen om groots te worden. Wanneer u dit accepteert kunt u makkelijker met frustraties omgaan.

Dingen accepteren zoals ze zijn

Accepteer dingen zoals ze zijn. Het is makkelijker te accepteren dat iemand op uw voeten trapt wanneer u de loterij hebt gewonnen. Probeer echter ook niet kwaad te worden als u de loterij niet hebt gewonnen. Het is beter voor uw gezondheid.

Geniet van frustratie

Accepteren van frustratie is één ding. Er van genieten is een andere zaak. Het leven is als een puzzel. Wanneer u een moeilijk probleem tegenkomt probeert u eerst een raamwerk op te zetten. Daarna gaat u het probleem oplossen. De meeste dingen in het leven gaan via worsteling. Het is beter om ervan te genieten. Zo lost u uw problemen sneller op.

Geloof dat u het kunt

Er zijn twee soorten problemen: problemen waarvan u weet dat u ze kunt oplossen; problemen waarvan u niet zeker weet dat u ze kunt oplossen. Probeer uw probleem altijd te verplaatsen in de problemen die u kunt oplossen. Geloof in uzelf. Stap af van het idee dat u het niet kunt. Als iemand anders het kan, dan kunt u het ook. En erin geloven is het winnen van de halve strijd.

God verschaft uitdagingen

God geeft nooit een groter probleem dan u kunt hanteren. Dit betekent dat u al uw problemen kunt oplossen. Daarom wordt in het Jodendom frustratie en boosheid gezien als een afgod. Omdat wanneer u zegt dat u iets niet kunt, u feitelijk zegt dat u niet gelooft dat God u kan helpen. Het leven kent geen problemen, alleen mogelijkheden.

Waarom is frustratie een ingrediënt van wijsheid?

  • Mensen die opgeven winnen nooit, en winners geven nooit op. Wanneer u uw geduld verliest bent u iemand die opgeeft.
  • Opgeven vanwege frustratie betekent verlies van geloofwaardigheid en zelfvertrouwen.
  • Het beste is om de uitdaging aan te gaan en ervan te houden.
  • Kijk naar de vooruitgang en het plezier op elke stap die u onderneemt.
  • Boosheid is een afgod.1
  • Het leven is moeilijk en het pad naar succes gaat gepaard met frustraties.
  • Met de hulp van God kunt u al uw problemen aan.

Voetnoot

1 We hebben er allemaal wel eens last van. Wanneer iets of iemand ons tegenzit worden we boos. Dit lijkt een logische emotie. Toch is dat het niet volgens het Jodendom. Boos worden suggereert dat Gd niet bestaat. Het is alsof we afgoden dienen als we boos worden. Volgens de Tora bestaat alleen Gd. Al het geschapene is van Hem afhankelijk. Dus alles wat gebeurt wordt bepaald door Gd, zowel het goede als het kwade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen? Wat doet zelfvertrouwen met u? Heeft zelfvertrouwen een nut? Waar is zelfvertrouwen goed voor? Le…
In iemands allergie zittenIn iemands allergie zittenWe horen het steeds vaker hij of zij zit in mijn allergie en het enige wat je dan ziet is dat iemand boos of getergd i…
Boze mensen maken betere beslissingenLange tijd werd boosheid gezien als een emotie die nadelige effecten op beslissingen en informatieverwerking heeft. Er w…
Meer zelfvertrouwenMeer zelfvertrouwenMaar liefst acht op de tien mensen zou graag meer zelfvertrouwen willen hebben. Zij verlangen naar meer zelfvertrouwen.…
5 sleutels tot rijkdom en geluk5 sleutels tot rijkdom en gelukEen leven dat een groot succes gaat worden, wie wil dat niet? Wat zijn de risico´s van het rijkdom en hoe kun je ze over…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustraties"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-12-2018
Subrubriek: Leven
Special: Joodse wijsheden
Medische informatie…
Schrijf mee!