InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Altijd stress? Gevolgen en behandeling van chronische stress

Altijd stress? Gevolgen en behandeling van chronische stress

Altijd stress? Gevolgen en behandeling van chronische stress Stress is een reactie van je lichaam dat op een fysieke of emotionele wijze belast wordt. Het lichaam reageert op stress door onder andere de bloeddruk en de hartslag te verhogen. Dit is een soort alarmmechanisme dat het lichaam voorbereidt op een nieuwe situatie. Als dit alarmmechanisme op lange termijn blijft voortduren, kan dit leiden tot chronische stress waardoor de kans op hartproblemen verhoogt. Om stressbestendig te worden komt het er op aan om enkele mentale vaardigheden te ontwikkelen. Ook supplementen tegen stress en een anti-stressmatras kunnen helpen om beter bestand te zijn tegen spanningen. Wat zijn de gevolgen van chronische stress en waaruit bestaat de behandeling ertegen?

Hoe ontstaat stress?

Bloeddruk

Als we op fysieke of mentale wijze worden belast, dan reageert ons lichaam met een aantal reacties. Het lichaam bereidt zich voor op een vecht-vlucht-reactie. Het lichaam gaat dan de bloeddruk en de hartslag verhogen. Ook gaat het de ademhaling aanpassen en bepaalde hormonen aanmaken. Bovendien stijgt de spierspanning van je lichaam en wordt er extra suiker en vet gemobiliseerd als extra energiebron in geval van nood.

Adrenaline

Het doel hiervan is het mobiliseren van energie zodat je lichaam zich zo goed mogelijk kan aanpassen aan de nieuwe situatie en effectief blijft functioneren. Het autonome zenuwstelsel gaat adrenaline produceren en in de hersenen gaat cortisol aangemaakt worden. Dit is een soort alarmmechanisme dat op korte termijn heel effectief is, maar op lange termijn voor een chronisch probleem kan zorgen.

Wanneer heb je chronische stress?

Voortdurende stresstoestand

Het alarmmechanisme van stress is normaal gezien van korte duur. Wanneer het gevaar geweken is, gaat het lichaam terug naar een soort rusttoestand waarin het evenwicht hersteld wordt. Wanneer dit niet gebeurt, bestaat het gevaar voor chronische stress. We spreken van chronische stress wanneer deze reacties van het lichaam bijna constant gebeuren, met andere woorden wanneer de stress blijft aanhouden.

Verhoogde adrenalinespiegel

In dat geval wordt het systeem voortdurend geprikkeld en raakt als het ware oververhit. Als je chronische stress hebt, dan heb je verhoogde adrenalinespiegels. Op het einde van de werkdag hebben chronisch gestresseerden bijvoorbeeld duidelijk een hogere adrenalinespiegel dan niet-chronisch gestresseerden. Dat is omdat het lichaam de nadelige effecten van de groeiende vermoeidheid wil tegengaan.

Stressbevorderende factoren

Er zijn enkele factoren die stress kunnen bevorderen zoals een veeleisende baan of aanhoudende gezinsproblemen. Wie bijvoorbeeld jarenlang frustraties heeft op het werk en geen steun vindt bij collega's of vrienden, kan last krijgen van chronische stress. Maar anderzijds kunnen ook werklozen chronisch gestresseerd geraken, omdat ze het gevoel van controle over hun situatie hebben verloren. In deze situaties - zowel voor de werkende als de werkzoekende persoon - ontstaan er gevoelens van angst omdat ze geen invloed meer lijken te hebben op hun eigen situatie. Dit gebrek aan controle over je eigen leven is iets waar tal van mensen in de snelle moderne maatschappij last van hebben.

Gevolgen chronische stress

Hartritmestoornissen

Als je last hebt van chronische stress, dan kan het gebeuren dat je bloeddruk permanent verhoogd is. Ook je hartfrequentie kan verhogen en de kans op hartritmestoornissen wordt groter. Bovendien vermindert de variabiliteit van de hartslag. Omdat je hartslag ontregeld is door de chronische stress, gaat hij minder nauwkeurig afgestemd zijn op de noden van de situatie, zoals inspanning en ontspanning. Hartproblemen komen veel voor bij chronisch gestresseerde mensen.

Maag-en darmproblemen

Bovendien hebben veel van deze mensen maag-en darmklachten. Chronische stress zet ook de maag- en darmactiviteiten onder druk. Verder spreken vele mensen van psychologische vermoeidheid en worden ze geplaagd door lage rugpijn. Het risico op ziektes wordt groter wanneer er nog andere risicofactoren aanwezig zijn zoals zwaarlijvigheid, diabetes, of overmatig alcohol- en tabakgebruik.

Slaapproblemen

Als je altijd stress hebt is de kans groot dat je moeilijk in slaap geraakt omdat je ligt te piekeren. Ook vaak wakker worden, zweten en niet kunnen "doorslapen" zijn mogelijke gevolgen van chronische stress. Een bezorgde, gespannen geest zal het moeilijker hebben om afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen waardoor de kwaliteit van de slaap in het gedrang komt.

Behandeling chronische stress

Loslaten

Om chronische stress te vermijden komt het erop aan om een soort weerstand te ontwikkelen tegen mogelijke problemen of tegenslagen. Belangrijk hierbij is om een aantal vaardigheden aan te leren om stressbestendig te worden. Een van die vaardigheden bestaat erin om afstand te kunnen nemen en de dingen los te laten. Als je afstand neemt van je situatie, krijg je een beter zicht op je problemen. Wat je hierbij kan helpen is het controleren van je ademhaling. Als je rustiger kan ademen kan je ook rustiger denken.

Je eigen leven beheersen

Een andere mogelijkheid om stressbestendig te worden is je te concentreren op een bepaald doel, en bij voorkeur een doel dat beheersbaar blijft. Je moet als het ware de indruk krijgen dat je je eigen leven en situatie kan beheersen. Op die manier kan je je richten op een doel dat de moeite waard is om te bereiken. Als bepaalde doelstellingen niet meer bereikbaar lijken, kan je nog altijd je houding aanpassen. Want het belangrijkste om stress te vermijden, is dat je je gedrag en levenswijze aanpast aan wat voor jou haalbaar is.

Anti-stressmatras

Beter slapen

Vermits een goede nachtrust cruciaal is om zowel geestelijk als lichamelijk sterk te zijn is slaap belangrijk. Mensen die last hebben van chronische stress lijden vaak onder een slechte slaapkwaliteit. Om dit te verhelpen is een speciale anti-stressmatras ontwikkeld. Dit soort van matras vangt de statische elektriciteit op die je lichaam overdag te verduren krijgt, denk bijvoorbeeld aan elektronische toestellen (smartphone, televisie, computer), kledij en de elektriciteit in de woon- en werkomgeving.

Spanningen weg

Al deze elektriciteit kan negatief inwerken op lichaam en geest, waardoor je je gespannen en gestresseerd voelt. De anti-stressmatras bevat carbonvezels die dit teveel aan elektriciteit absorberen en weer afgeven aan de omgeving, zodat je tijdens de nacht gevrijwaard blijft van stress en spanning. Hierdoor is een betere nachtrust mogelijk en zal je ook overdag beter bestand zijn tegen stress.

Supplementen anti-stress

Naast de mentale kant van het probleem kan stress ook op het vlak van het fysieke behandeld worden. Het hoeft niet gezegd dat een ongezond voedingspatroon negatief is voor je weerstand en onrechtstreeks je ook minder weerbaar maakt tegen stress. Een evenwichtige voeding met voldoende vitaminen en mineralen als ijzer en magnesium kunnen lichaam en geest sterker maken en beter bestand tegen stress. Eventueel kan je je weerstand tegen stress versterken door middel van anti-stress supplementen die stress behandelen en relaxerend werken.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Ortholon anti-stress
  • Valdispert Stress Moments
  • A. Vogel Passiflora

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen chronische stress bij ouderenGevolgen chronische stress bij ouderenLangdurige stress heeft effect op je gezondheid. Vooral bij ouderen zijn de gevolgen van aanhoudende stress ernstig. Dit…
Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-outStress is niet alleen vervelend maar kan met name op de langere termijn ook echt serieuze negatieve gevolgen hebben voor…
Kenmerken, tekenen en signalen van werkstressKenmerken, tekenen en signalen van werkstressSignalen van werkstress kunnen varieren van onschuldig tot levensbedreigend. Redelijk onschuldige kenmerken van werkstre…
Cortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol, is een steroïde hormoon, welke wordt vrijgegeven bij stress en een lage bloedsuikerspiegel. Terwijl sommige co…
Buikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenBuikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenStress is een verschijnsel dat in de eenentwintigste eeuw alsmaar toeneemt. Niet alleen op professioneel vlak maar ook i…
Bronnen en referenties
  • https://www.voordeelvanger.nl/anti-stress-matras-beschermer-met-carbonvezels-1-2-of-4-stuks-met-oplopende-korting.html (geraadpleegd op 27/02/2017).

Reageer op het artikel "Altijd stress? Gevolgen en behandeling van chronische stress"

Reacties

Ss, 02-09-2018 00:26 #5
Ik heb chronische stress sinds ik getrouwd ben, en nadat we bijna gingen scheiden werd de depressie erger. Nu nog steeds last van mijn buik en omgeving, elk minuut van de dag. Vooral na een stoelgang. Ik slik helaas geen pillen. En er is ook niet constant spanning in mijn leven maar het gaat echt niet over.

Domi, 29-08-2015 13:26 #4
Benjamin

ik had hetzelfde. Stress en hyperventilatie. Overtrain jezelf niet, doe dingen die jezelf tot rust brengen en dan bedoel ik echt diepe rust. Leren luisteren naar de signalen van stress, want is volgens mij voor de volle 100% daaraan te wijten (verhoogde adrenalinespiegel en symptomen van chronisch hyperventileren).

Ysbert, 14-07-2015 16:39 #3
Vorig jaar heb ik een hartaanval gehad. Het lukte me hierna niet meer om op mijn lichaam te vertrouwen, ik werd hier heel onrustig van. Ik heb hulp gezocht bij De Counsellor. Ik lees haar columns in de krant en had er een goed gevoel bij. Na 7 gesprekken ging het veel beter met me en kon ik de angst voor weer een hartaanval loslaten. Ik raad iedereen aan om hulp te zoeken en er niet te lang zelf mee rond te blijven lopen.

Elizabeth, 13-03-2014 13:25 #2
Hallo,
Ik zou je adviseren om op het moment dat je het overkomt een hartfilmpje te laten maken. Dat is bij mij de manier geweest om er na jaren achter te k omen dat ik hartritme stoornissen had, waarvoor ik al een paar keer een ablatie heb ondergaan in Eindhoven en in Gent. Daarna was het niet over, zodat ik nu al jaren medicijnen gebruik. Toen bij mij de hartritmestoornissen werden geconstateerd was het nacht en had ik al een paar uur 342 slagen p. m. Dat is heel veel, en voel je alleen nog gebibber. Alleen op het moment zelf, als je het hebt, kunnen ze er achter komen of het hartritme stoornissen zijn. Blijf hier niet mee lopen. Het hoeft niet direct levensbedreigend te zijn maar het kan wel. Bij mij zijn ze er op ca. vijfenveertig jarige leeftijd achter gekomen nadat ik het al jaren had. Ik ben inmiddels vijfenzestig nu. Succes en groetjes.

Benjamin, 11-03-2014 00:00 #1
Hallo,

Allereerst wil ik stellen dat ik nooit had verwacht om hier op dit forum te komen.
Het begon allemaal begin 2012, ik was toen 19 jaar en had een jaar een relatie met een super mooi meisje. Ze kreeg daardoor veel aandacht en ik was jaloers, terwijl het mijn eigen vriendin was. Na een jaarlang, week in week uit, schreeuwende ruzie, kreeg ik last van allerlei vage klachten. Een soort van kleine paniekaanvalletjes, maar eigenlijk nooit met specifieke klachten, behalve angst. Na extreem veel Google-research (ik ben best wel een controlfreak) kwam ik al gauw bij 50% hartklachten, 50 % hyperventilatie/angstproblemen. Ik dacht het laatste, maar tijdens inspanning, ik voetbal 4x per week, lette ik alleen nog maar op mijn hart. Dat doe ik trouwens 2 jaar later nog steeds. Elke keer als ik denk: ja nu is het zo ver, voel ik aan mijn hart, ook al heeft de tegenstander de kans om te scoren. Op een gegeven moment dacht ik het zal wel goed zijn, want ik had nooit druk op de borst of iets dergelijks. Totdat ik halverwege de zomer opeens tijdens een training, een razend snelle hartslag kreeg, maar dan ook qua gevoel 2x zo snel als bij normale inspanning. Ik liep gelijk van de training en ging naar de fysio, hij dacht aan hartritmestoornissen en ik wilde dat niet geloven. Toch een ecg laten maken en daar zag alles er pico bello uit. Relatie ging eind 2012 uit, maar het boeide me niet meer, want ik was toch alleen maar met mijzelf ' mentaal en fysiek gezond' te houden bezig de hele dag. Ik heb die mega snelle hartslag nog 2x daarna gehad tijdens inspanning, in anderhalf jaar tijd. Ik ben in die tussentijd ook nooit voor mijn gevoel verlost geweest van de stress. Heb ik nou ritmestoornissen of is het te wijten aan de stress?
Ik heb daarnaast de hele dag door last van hartkloppingen, een onwerkelijk gevoel en tijdens de aanvallen een vaag gevoel op m'n borst, koud zweet. De aanvallen duren niet langer dan 10 minuten bij mij.

Kan iemand mij helpen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Leven
Special: Omgaan met stress
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!