InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wat is de overgang

Wat is de overgang

Wat is de overgang De overgang is een natuurlijke fase in het leven van de vrouw, waarin de menstruaties onregelmatig worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Het is een natuutlijk proces, maar voor veel vrouwen toch een lastige periode. Het duurt gemiddeld vier jaar voordat de menstruatie helemaal uit blijft. Meestal vind de overgang plaats tussen de 45 en 60 jaar. De helft van de vrouwen heeft rond het vijftigste levensjaar de menopauze bereikt.

Hoe ontstaat de overgang?

Als de vrouw tussen de 45 en 60 jaar is raakt de voorraad eicellen in de eierstokken op. De aanmaak van oestradiol, een vrouwelijk hormoon, daalt als er geen eitje vrijkomt. Ook raakt de opbouw van het baarmoederslijmvlies ontregeld en worden de menstruaties onregelmatig totdat deze helemaal wegblijft.

Typische overgangsverschijnselen zijn:

Menstruatieveranderingen

Het menstruatiepatroon veranderd. Er komen langere of kortere tusssenpozen in de cyclus. De menstruatie word onregelmatig
Soms kan het bloedverlies heel hevig zijn, maar soms is er bijna geen bloedverlies. Het kan ook gebeuren dat deze klachten voor het eerst optreden als de vrouw hier eerder nooit last van had. Maar het kan ook gebeuren dat de vrouw hier altijd al last van had en nu ineens wegblijven

Opvliegers

Ook treden er in de overgang opvliegers op. Dit zijn korte, maar hevige warmte aanvallen. Plotseling wordt het gezicht, hals en borst rood en kan de vrouw hevig gaan transpireren. Deze aanvallen kunnen ook s'nachts optreden.

Vaginale klachten

Doordat het slijmvlies in de vagina dunner, kwetsbaarder en droger wordt, kan het vrijen minder prettig en branderig aanvoelen.

Al deze verschijnselen kunnen ook andere klachten geven zoals.
  • Bij veel bloedverlies kan er bloedarmoede ontstaan. Dit kan leiden tot moeiheid, duizeligheid en hoeefdpijn.
  • Door de opvliegers kunnen vrouwen zich angstig en onzeker gaan voelen, wat tot prikkelbaarheid leid.
  • de nachtelijke opvliegers en zweetaanvallen zorgen voor slaapgebrek wat tot oververmoeidheid kan leiden
  • Door de vaginale droogte en hierdoor pijn bij het vrijen kan er voor zorgen dat de vrouw geen zin meer heeft in seks.

Adiezen

Menstruatieveranderingen

Een goede lichamelijke conditie is van belang, vooral wanneer de vrouw veel bleod verliest en de menstruatie vaker en/of heftiger komt.
  • Zorg dan voor:
  • gezonde voeding.
  • Ijzerrijke voeding ( vlees, volkorenproducten, gedroogde vruchten en bladgroenten)
  • dagelijks minimaal een half uur actief bewegen, zoals fietsen, joggen, dansen of wandelen
  • Zorg dat u goed bent uitgerust, ga op tijd slapen

Opvliegers

  • Draag luchtige kleding dat goed vocht opneemt.
  • Draag meerdere lagen dunne kleding, zodat u makkelijk iets uit kan trekken
  • Maak onzekerheid bespreekbaar met vriendinnen of partner
  • Probeer voedingsmiddelen die opvliegers uitlokken te vermijden, zoals koffie, thee, alcohol en gekruid eten

Vaginale droogte

  • Maak lichamelijke veranderingen bespreekbaar met uw partner
  • Zorg voor een lang voorspel
  • Gebruik speeksel of glijmiddel
  • Heb ook af en toe seks zonder geslachtsgemeenschap

Anti conceptie

Ook in de overgang is er nog kans op een zwangerschap, ook al menstrueert de vrouw onregelmatig.
Door de pil te gebruiken, is de vrouw nog bescchermt tegen een zwangerschap. Een ander voordeel van de pilgebruik in de overgangsperiode is, is het feit dat de menstruatie kunstmatig in stand wordt gehouden. Er zullen dus geen onregelmatige bloedingen optreden. Door de vrouwelijke hormonen in de pil heeft de vrouw dus minder last van de onregelmatige en/of heftige menstruaties, opvliegers en zweetaanvallen.
Deze klachten kunnen wel in de stopweek optreden als er een week lang geen pil wordt geslikt.
Gerelateerde artikelen
Overgangsklachten, waar kan je last van hebbenOvergangsklachten, waar kan je last van hebbenVan de overgang spreek je wanneer de menstruatiecyclus onregelmatig wordt en uiteindelijk de menstruatie helemaal wegbli…
Overgang, menopauze, einde vruchtbare periodeDe overgang is een natuurlijke fase in je leven. Het is de periode rond de laatste ovulatie of eisprong. De vrouw zit da…
Overgang en menopauze: klachten en behandelingOvergang en menopauze: klachten en behandelingDe overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw vroeger of later mee te maken krijgt. Sommigen hebben er amper la…
Bloedverlies na de overgangBloedverlies na de overgangDe gemiddelde leeftijd dat een vrouw in de overgang komt ligt tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar. Op het mome…
Synapause-E3 tegen vaginale schimmel en overgangsklachtenSynapause-E3 tegen vaginale schimmel en overgangsklachtenNa de vruchtbare periode neemt het oestrogeengehalte in het lichaam van de vrouw af, waardoor de menstruatie qua intensi…

Reageer op het artikel "Wat is de overgang"

Reactie

Annemiek, 07-04-2010 14:50 #1
Hoi,

Ik ben een vrouw van 43 jaar en slik al ruim 25 jaar de pil met 3 onderbrekingen voor de zwangerschappen van mijn dochters.
Nu moest ik vorge week maandag weer "ongestreld" worden na de pilcyclus, maar werd dat niet.
De maand ervoor was ik het dondersgs pas ipv. maandags en dat was zo weinig dat het ook maar 1 dag heeft geduurd.
Kan het zijn dat ik plotseling in de overgang ben gegaan?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 29-10-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!