InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Bewegen, ook in de feestelijke kerstmaand

Bewegen, ook in de feestelijke kerstmaand

Bewegen, ook in de feestelijke kerstmaand Kerst is bij uitstek een periode dat we de gezelligheid opzoeken, crisis of niet. Maar de kerstperiode is ook de periode dat veel mensen de nodig kilo’s aankomen. We eten meer tot veel meer dan gebruikelijk en bewegen minder. Zie daar de overvloed die er in januari weer af moet.

Waarom eten we meer?

Het zit diep geworteld dat gezelligheid ook met veel en lekker eten te maken heeft. Een overvloed die aangeeft dat het goed met ons gaat. Maar was vroeger die overvloed nog snel weg te werken door veel beweging (er werd meer lopend afgelegd), inmiddels ligt die tijd ver achter ons. De vooruitgang heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. We verplaatsen ons met de auto en krijgen per saldo gewoonweg niet genoeg beweging en ons lichaam absorbeert meer voeding dan het van binnenuit consumeert … met als gevolg het vet waar we vervolgens weer zo graag vanaf komen.

Hoe komen we dan toch zonder gewichtstoename de feestdagen door?

Het is eigenlijk eenvoudig, bewegen. Maar dat is klaarblijkelijk te gemakkelijk, anders zouden we niet iedere januari massaal gaan lijnen. Maar spelenderwijs is mogelijk wel een oplossing. Spelenderwijs kan op vele manieren en kan ook in familie (of vrienden-) verband gedaan worden. Denk hierbij aan bewegingsspelletjes op de WII (Nintendo) of de merkloze varianten van speelgoedwinkels. Je kunt zo met tegenstanders toch iets opbouwen in teamverband, waar je vervolgens ook nog meer of minder intensief mee beweegt.

Een andere manier is een flinke wandeling, bijvoorbeeld in een bijgelegen bos of langs de waterrand, maken. Verbind er bijvoorbeeld een spelelement aan tijdens het wandelingen. Zaken die iemand opmerkt die geraden moeten worden of wie het eerste dier (in het wild) ziet of een bepaalde kleurcombinatie. Ga minimaal een half uur of bij voorkeur een uur lopen. Goed voor de bloedomloop, de calorieën en de longen.

Maar bekijk ook of je de dagen rond en tijdens kerst wat meer kunt lopen. Ga je met het openbaar vervoer, omdat je een borrel wilt kunnen drinken? Op zich prima, als het maar met mate is en stap een halte eerder uit om zo wat meer beweging te krijgen. Wil je met de auto gaan, maar kan het ook lopend of met de fiets, kies hier dan voor.

Heb je een hond ga dan met de hond lopen voor of na het bezoek. Goed voor de hond en goed voor jezelf.

Na de feestmaand toch lijnen

Is het je met de kerst niet gelukt om voldoende te bewegen en ga je toch lijnen, doe dit dan niet te drastisch. Plots als een bezetene gaan sporten is niet goed voor je lichaam. Behalve spierpijn levert het niet veel op. Breng op dagbasis de nodige beweging in je programma. Enerzijds door meer te lopen, kijk bewust naar de zaken waar je normaal de auto, lift of bus voor pakt. Anderzijds wat extra bewegen door bijvoorbeeld twee maal per week te gaan hardlopen of in de fitnesszaal te gaan bewegen (vergeet de warming up en cooling down niet!). En wellicht een open deur maar niet onbelangrijk … let de weken van januari extra op je eten. Als vrouw mag je zo’n 2000 calorieën en als man zo’n 2500 calorieën. Ga je daar de hele maand iets onder zitten, val je zeker af. Niet te drastisch maar probeer zo’n 400 tot max. 500 calorieën minder binnen te krijgen. Probeer de koolhydraten ook te beperken.

... en het vervolg

Als je toch wat extra’s doet om de aangekomen kilo’s van december er weer af te krijgen, kan je ook bekijken of je je extra beweging – eventueel in beperkte mate – in je patroon kunt houden. Wat extra beweging is immers altijd goed en niet alleen om de extra kilo’s kwijt te raken. Of dit nu de spelletjes op de computer/tv zijn, een wandeling in het bos, een duurloop langs het water of de fitnessruimte om de hoek.

De km-teller op je fiets op stappenteller aan je broekriem geven een indicatie en kunnen helpen, maar laat je leven niet leiden door dit soort apparaten. Beweeg voldoende en probeer er van te genieten, je lichaam laat zeker weten hoe prettig het ervaren wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door hardlopen of wandelen: beide helpen om calorieën te verbranden, maar is het allebei even goed? Afvallen me…
Afvallen door wandelenAfvallen door wandelenAfvallen door wandelen is eigenlijk heel eenvoudig, maar ook zeer effectief. Je hoeft dus helemaal niet hard te lopen of…
Afvallen door sportenAfvallen door sportenAfvallen door sporten en bewegen is vaak veel effectiever dan gewicht verliezen door middel van minder eten. Wanneer je…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…

Reageer op het artikel "Bewegen, ook in de feestelijke kerstmaand"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-12-2009
Subrubriek: Leven
Special: Sporten
Medische informatie…
Schrijf mee!