Empathie voor de ander belangrijk volgens Joodse wijsheden

Empathie voor de ander belangrijk volgens Joodse wijsheden Veel mensen vinden het lastig zich in te leven in andere personen. Wanneer iemand depressief is lopen we daar liever voor weg. Toch is het betere de lasten te delen. Wanneer we in een menselijke wereld willen leven dan is empathie -inlevingsvermogen- erg belangrijk. Het is niet goed net te doen alsof de wereld alleen maar om u draait. Dit artikel heeft als doel uw empathisch vermogen te verbeteren zodat u meer begrip heeft voor de situatie van de ander.

Empathie: plaats uzelf in de positie van iemand anders

De eerste stap is om elkaar als echte mensen te zien en niet als objecten. Zeg niet slechts 'hallo' tegen iemand maar maak een praatje. Observeer hoe de persoon eraan toe is: verdrietig of blij, zwak of sterk, etc. Vraag uzelf af 'wat is zijn last?' Ga niet alleen op het uiterlijk af, kijk ook naar het innerlijk.

Probeer u in te beelden hoe het is om die andere persoon te zijn: oud, zwak, een ouder verloren, etc. Hoe zou u er zich onder voelen? Probeer een ouder iemand voor te stellen hoe die jong was. Probeer in zijn/haar wereld te duiken. Luister naar iemand alvorens een oordeel te geven.

Empathie: communiceer redelijk (tijdens een conflict)

Als u een conflict heeft met iemand is het zaak redelijk te blijven communiceren. Stel de ander op zijn gemak. Ook in andere gevallen van communicatie is het zaak dat er van twee kanten gecommuniceerd wordt. Probeer te achterhalen wat het bijvoorbeeld voor een leraar betekent om kennis over te brengen. U leert zo op een hele andere dimensie.

Empathie: deel de last

Probeer u voor te stellen hoe het is om bijvoorbeeld blind te zijn. U kunt dan beter met een blinde omgaan. De last wordt zo gedeeld. Help de blinde bij het oversteken: hij realiseert zich dat u met hem meevoelt.

Empathie: vermijd uw eigen ellende uit het verleden niet

Wanneer u eens ernstig ziek bent geweest en later weer kerngezond dan wilt u het liefst die zieke periode vergeten. U gaat niet meer met personen om die ziek zijn. Dit is fout. U dient juist empathie te tonen met zieke mensen omdat u zelf weet hoe het is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld honger, geweld, etc.

Empathie begint bij u thuis

Leer u thuis in te leven in andere personen. Zo zal er minder wrijving zijn binnen het gezin. Beeld u in hoe het leven van uw partner is of van uw kinderen. Kijk hoe u hen kunt helpen.

Empathie voor de mensheid

Naast empathie voor uw dierbaren is het nodig inlevingsvermogen te tonen voor andere mensen in de wereld. Beeld u in hoe het is om te lijden aan honger, ziekte, geweld, oorlog, etc. U zult hierdoor het leven meer objectief bekijken.

Empathie voor het goddelijke

Niet alleen mensen lijden, ook God lijdt. Leef met God mee hoe Zijn Schepping in verwarring raakte. Zijn Schepping was goed maar de mensen hebben veel verpest.

Empathie ook bij vreugde

Het is ook goed in vreugde te delen van anderen. Laat iemand op zijn verjaardag of trouwdag echt blij voelen. Dit maakt de vreugde compleet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is het belang van empathie en is het te leren?Wat is het belang van empathie en is het te leren?Is ‘empathisch’ een modewoord of een woord dat om de juiste redenen vaker gebezigd wordt? Empathie is zo oud als de taal…
Empathie stimuleren bij kinderenIn Japan is Meester Kanamori beroemd geworden en heeft een prijs gekregen voor de manier waarop hij omgaat met zijn klas…
Hoe te leven met een narcistische partnerHet advies aan mensen die, vaak na een hoop moeilijkheden, erachter zijn gekomen dat hun partner lijdt aan een narcistis…
Prosociaal gedragProsociaal gedragJe bent rustig aan het winkelen en plotseling valt er voor je een man op de grond neer terwijl hij naar zijn borst grijp…

Wat gebeurt er tijdens je slaap?Iedereen slaapt zo'n beetje 30% van zijn leven, of je nou wil of niet. Het is een eerste levensbehoefte. Slapen is een z…
Overgewicht: Wat kun je er zelf aan doen?Overgewicht is niet gezond. Je loopt relatief meer risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressie wanneer je medi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jax House, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Empathie voor de ander belangrijk volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-02-2020
Subrubriek: Leven
Special: Joodse wijsheden
Medische informatie…
Schrijf mee!