InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Joodse wijsheden 38: empathie - inlevingsvermogen

Joodse wijsheden 38: empathie - inlevingsvermogen

Veel mensen vinden het lastig zich in te leven in andere personen. Wanneer iemand depressief is lopen we daar liever voor weg. Toch is het betere de lasten te delen. Wanneer we in een menselijke wereld willen leven dan is empathie -inlevingsvermogen- erg belangrijk. Het is niet goed net te doen alsof de wereld alleen maar om u draait. Dit artikel heeft als doel uw empathisch vermogen te verbeteren zodat u meer begrip heeft voor de situatie van de ander. Dit artikel is gebaseerd op kennis van Joodse wijzen en tevens vindt u de visie van Etsel.

Empathie: plaats uzelf in de positie van iemand anders

De eerste stap is om elkaar als echte mensen te zien en niet als objecten. Zeg niet slechts 'hallo' tegen iemand maar maak een praatje. Observeer hoe de persoon eraan toe is: verdrietig of blij, zwak of sterk, etc. Vraag uzelf af 'wat is zijn last?' Ga niet alleen op het uiterlijk af, kijk ook naar het innerlijk.

Probeer u in te beelden hoe het is om die andere persoon te zijn: oud, zwak, een ouder verloren, etc. Hoe zou u er zich onder voelen? Probeer een ouder iemand voor te stellen hoe die jong was. Probeer in zijn/haar wereld te duiken. Luister naar iemand alvorens een oordeel te geven.

Empathie: communiceer redelijk (tijdens een conflict)

Als u een conflict heeft met iemand is het zaak redelijk te blijven communiceren. Stel de ander op zijn gemak. Ook in andere gevallen van communicatie is het zaak dat er van twee kanten gecommuniceerd wordt. Probeer te achterhalen wat het bijvoorbeeld voor een leraar betekent om kennis over te brengen. U leert zo op een hele andere dimensie.

Empathie: deel de last

Probeer u voor te stellen hoe het is om bijvoorbeeld blind te zijn. U kunt dan beter met een blinde omgaan. De last wordt zo gedeeld. Help de blinde bij het oversteken: hij realiseert zich dat u met hem meevoelt.

Empathie: vermijd uw eigen ellende uit het verleden niet

Wanneer u eens ernstig ziek bent geweest en later weer kerngezond dan wilt u het liefst die zieke periode vergeten. U gaat niet meer met personen om die ziek zijn. Dit is fout. U dient juist empathie te tonen met zieke mensen omdat u zelf weet hoe het is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld honger, geweld, etc.

Empathie begint bij u thuis

Leer u thuis in te leven in andere personen. Zo zal er minder wrijving zijn binnen het gezin. Beeld u in hoe het leven van uw partner is of van uw kinderen. Kijk hoe u hen kunt helpen.

Empathie voor de mensheid

Naast empathie voor uw dierbaren is het nodig inlevingsvermogen te tonen voor andere mensen in de wereld. Beeld u in hoe het is om te lijden aan honger, ziekte, geweld, oorlog, etc. U zult hierdoor het leven meer objectief bekijken.

Empathie voor het goddelijke

Niet alleen mensen lijden, ook God lijdt. Leef met God mee hoe Zijn Schepping in verwarring raakte. Zijn Schepping was goed maar de mensen hebben veel verpest.

Empathie ook bij vreugde

Het is ook goed in vreugde te delen van anderen. Laat iemand op zijn verjaardag of trouwdag echt blij voelen. Dit maakt de vreugde compleet.

Visie van Etsel op empathie

Empathie -inlevingsvermogen- is lastiger dan men zou denken op het eerst gezicht. Hoe kan je bijvoorbeeld ooit indenken hoe het is om honger te lijden als jezelf nog nooit honger hebt gehad. Hetzelfde geld voor oorlog en natuurrampen.

Toch is een poging daartoe alleen al een goed gebaar om de lasten te verlichten. Bij een natuurramp kunnen we misschien niet inbeelden wat het precies inhoudt (ondanks de beelden) en hoe verweest de slachtoffers zich moeten voelen. Maar door bijvoorbeeld een inzamelingsactie te houden en goederen te sturen, kunnen de lasten van de slachtoffers toch verlicht worden.

Inlevingsvermogen stimuleert anderen op hun beurt weer om zich in te leven in uw situatie wanneer u het moeilijk heeft. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Mensen hebben elkaar gewoon nodig. Zo is de wereld nu eenmaal geschapen. En dat is maar goed ook want wanneer een ieder zich op een eilandje zou terugtrekken dan zou het heel eenzaam zijn in de wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Empathie stimuleren bij kinderenIn Japan is Meester Kanamori beroemd geworden en heeft een prijs gekregen voor de manier waarop hij omgaat met zijn klas…
Hoe te leven met een narcistische partnerHet advies aan mensen die, vaak na een hoop moeilijkheden, erachter zijn gekomen dat hun partner lijdt aan een narcistis…
Prosociaal gedragProsociaal gedragJe bent rustig aan het winkelen en plotseling valt er voor je een man op de grond neer terwijl hij naar zijn borst grijp…
De invloed van de Humanisten Carl RogersEr kan veel geleerd worden door specifieke aandacht te besteden aan Rogers zijn advies over de relatie tussen therapeut…
De kunst van echt luisteren naar iemand met privé-problemenDe kunst van echt luisteren naar iemand met privé-problemenAls je van nature of vanwege je beroep, oplossingsgericht bent, is het vaak moeilijk iemand met een persoonlijk probleem…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 38: empathie - inlevingsvermogen"

Reactie

Shireen van Rosmalen, 25-03-2013 14:54 #1
Hallo,
Bij uw informatie over joodsewijsheden 38, maakt u gebruik van een pictogram met 2 'poppetjes' waarvan de ene de hand op de schouder van de andere heeft liggen.
Onze vraag is of deze afbeelding auteursrechterlijk beschermd is, wij zouden het logo namelijk graag gebruiken voor één van onze tijdelijke projecten.
Met vriendelijke groeten,
Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie
afdeling KCK, Shireen van Rosmalen

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Leven
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!