InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Lentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszon

Lentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszon

Lentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszon Veel mensen zijn weergevoelig. De weersomstandigheden zijn dan van invloed op de persoonlijke stemming. Ruim 1 miljoen Nederlanders hebben s'winters last van een zogenoemde winterdip, maar ook de lente kan zorgen voor een dip. Deze lentedip wordt ook wel lenteblues of SAD (Seasonal Affective Disorder) genoemt. De lentedip speelt bij veel mensen een rol na een lange, donkere winter en kan zelfs tot depressiviteit lijden.

Lentedip

Volgens het Nederlandse Fonds Psychische Gezondheid kampen er jaarlijks meer mensen na een lange en donkere winter met een lentedip. Klachten die vaak samengaan met een lentedip zijn neerslachtigheid, vermoeidheid, overmatig slapen en de neiging zich in zichzelf terug te trekken. Deze klachten kunnen zulke ernstige vormen aannemen dat ze gaan lijden tot depressiviteit. Een lente dip wordt soms wat lacherig afgedaan, maar moet zeker niet onderschat worden. De meeste zelfmoordpogingen komen juist in de lente voor.

Depressie

Depressie is één van de meest voorkomende psychische aandoeningen in Nederland. Begin 2011 leden 1 op de 15 Nederlanders tussen de 15 en 65 jaar, aan een ernstig tot zeer ernstig vorm van depressiviteit. Op jaar basis lijden per jaar zelfs ongeveer 500.000 Nederlanders aan lichtere tot hevige vorm van depressie. Het is lastig om te onderscheiden waar precies de overgang zit tussen dip en depressie. Een dip of depressieve klachten wil zeggen dat je last hebt van een paar van de signalen van depressie. Die een korte of wat langere tijd kunnen duren, maar die bij elkaar genomen nog geen echte depressie vormen. Als je niet tijdig wat aan je dip doet, kan deze overgaan in een depressie.

Zelf testen

Wanneer je zelf of je omgeving twijfelt of je (lente)dip nog wel alleen een dip is, of ondertussen toch meer een depressie is het verstandig je huisarts te raadplegen. Voor dat je dat doet kun je ook zelf eens kijken of je kunt vinden in de uitslagen van onderstaande testen, om zelf te testen of je aan een depressie lijdt.
  • www.depressieonline.nl/test
  • www.parnassia.nl
  • www.gezondheidsplein.nl

Tips tegen een lente dip

Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten, ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen

Een lente dip ontstaat wanneer de eerste zonnestraaltje weer het huis binnenglippen. Toch liggen de klachten eigenlijk meer bij de voorbije winter dan de aankomende lente. Het gebrek aan zonlicht, vitamines en lichaamsbeweging in de buitenlucht van de afgelopen maanden breekt ons op. Juist daarom is het verstandig elke dag even te bewegen in de buitenlucht. Dit zal in het begin vaak gepaard gaan met weerstand, maar zal zeker wonderen verrichten.

Eet gezond en gevarieerd met voldoende groente en fruit

Een goede weerstand is van groot belang. Vitamine C bevorderd dit, vandaar dat voldoende groente en fruit nu nog belangrijker is dan normaal.

Kies voor halvarine of margarine met extra vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol in de aanmaak van hormonen en bevindt zich normaal gesproken voldoende in ons dagelijks voedsel. In sommige gevallen is het verstandig om tot 20 microgram per persoon extra Vitamine D tot je te nemen. Dit bijvoorbeeld wanneer er weinig zonlicht opgevangen wordt. Wanneer iemand te weinig Vitamine D krijgt belemmerd dit de aanmaak van hormonen. Enkele hormonen zoals melatonine, serotonine en dopamine, hebben invloed op het bioritme van het lichaam en het gevoel van welbevinden. Dit kan dus verstoord worden door te weinig Vitamine D.

Zelfmoord

Uit onderzoeken is gebleken dat niet zoals verwacht de wintermaanden de meest depressieve maanden van het jaar zijn. Juist in de lente maanden vinden er de meeste zelfmoordpogingen plaats.
Iedereen die zelf rond loopt met gedachten over zelfmoord of iemand kent met deze gedachten kan terrecht bij het Depressie Steunpunt - Suïcide. Op de website www.depressiesteunpunt.nl worden tips en handreikingen gegeven om, om te gaan met gedachten tot zelfmoord.
Gerelateerde artikelen
Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsVoorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsBen je dat slechte weer ook zo beu? Het is vooral op het einde van de winter en het begin van de lente dat gevoelens van…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Depressie en erfelijkheidWetenschappers denken dat de kans om een depressie te krijgen meestal in de genen zit. Genen zitten in onze lichaamscell…
Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tipsVoorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tipsNiet iedereen voelt zich fitter als de lente weer in het land is. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar lusteloos,…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf, dinsdag 22 maart 2011
  • Nederlandse Fonds Psychische Gezondheid

Reageer op het artikel "Lentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszon"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 23-03-2017
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!