InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoeveel stress kunt u aan?

Hoeveel stress kunt u aan?

Hoeveel stress kunt u aan? Stress, stress, stress. Stress hoeft niet slecht te zijn. Te veel en te langdurig stress is wel slecht. De mate waarin iemand stress ervaart, is ook nog eens vaak zeer persoonsgebonden. De ene persoon kan eenmaal beter met stress omgaan dan de ander. Hiernaar is veel onderzoek gedaan. Een aardig beeld geeft de schaal van Holmes en Hahe. Iedereen heeft wel eens last van stress en zo'n dertig procent heeft er regelmatig mee te maken. Stress door de relatie, de werkgever, een verhuizing, in het verkeer. Van te veel stress kunt u ziek worden, omdat het uw weerstand ondermijnt. Doe de stresstest.

Stress is goed, maar niet te veel stress en geen langdurige stress

Stress is niet altijd slecht, maar te langdurig stress is slecht. Sterker nog stress kan van nature zeer nuttig zijn om u uit netelige situaties te redden. Anders wordt het wanneer u door te veel aan stress allerlei klachten begint te ervaren. Dan is er alle reden om bepaalde stressfactoren te verminderen. Het is zo wie zo voor een ieder goed om eens na te gaan met welke stress hij of zij te maken heeft en hoe hiermee om te gaan. De één gaat veel luchtiger door het leven dan een ander. Dat komt niet alleen door de hoeveelheid stress waarmee iemand wordt geconfronteerd, maar vooral ook door de wijze waarop iemand met stress omgaat. Vaak ervaart u stress omdat u dat zo toelaat. Bij eenzelfde gebeurtenis raakt de één volledig in de stress en de ander niet. Stress management kunt u namelijk leren.

Veranderingen die veel stress opleveren

Over het algemeen ervaart u stress als u uit uw comfort zone moet treden. Dit kan door allerlei gebeurtenissen, fijne maar ook zeer verdrietige. Holmes en Rahe hebben onderzoek gedaan naar dergelijke gebeurtenissen die stress veroorzaken en hebben hiervoor een schaal opgesteld. Die schaal wordt nog steeds gebruikt om te bepalen in hoeverre iemand zich in de gevarenzone dreigt te begeven. Hoewel de exacte scores die ze hanteerden zich in de loop der tijd wijzigen is hun schaal en interpretatie daarvan nog steeds zeer illustratief.

Holmes en Rahe stresstest

Zij ontwikkelden een lijst met 43 gebeurtenissen, met boven aan de lijst de dood van een partner en onder aan de lijst wat relatief kleine dingen als een kleine verkeersovertreding. Ze lieten de lijst eerst aankruisen door een aantal vrijwilligers. Vervolgens gaven ze dezelfde lijst aan mensen die op een Eerste hulppost kwamen. Daarna werden de scores vergeleken. De conclusie deed psychologen en geneeskundigen opschrikken. De scores gaven duidelijk aan dat zieke mensen veel meer gebeurtenissen uit de lijst hadden meegemaakt in het jaar voorafgaand aan hun ziekte dan gezonde mensen. Niet alleen was de interactie met een toegenomen kans op ziekte opvallend, maar ook dat de lijst gebeurtenissen bevat die we niet zonder meer als negatief en vervelend ervaren, zoals een huwelijk of een huis kopen. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze stress veroorzaken en niet dat ze allemaal treurig zijn.

Stress-score, de cijfers

De lijst van Holmes en Rahe is in de loop der tijd verder uitgebreid tot 120 gebeurtenissen. De essentie is echter nog steeds juist. Daarom geef ik een verkort lijstje gebeurtenissen uit hun schaal. De gedachte daarbij is dat als u de afgelopen tijd gebeurtenissen hebt meegemaakt die optellen tot minder dan 150 punten, u veilig en stabiel leeft. Dat wordt minder onder de 200 punten en min of meer gevaarlijk boven de 200 punten. Tussen de 200 en 300 punten loopt u 50% meer kans op ziekte of een ongeluk, boven de 300 is het helemaal oppassen. Ik toon ze ter illustratie en niet als absolute waarheid. Een ieder kan er verder zijn voordeel mee doen:

RangordeGebeurtenis Score
1Overlijden van partner of kind100
2Echtscheiding73
3Stoppen met roken71
4Einde duurzame relatie65
8Huwelijk50
9Ontslag45
39Vakantie13

Te veel stress is niet goed

Te veel en te lang overmatige stress is niet goed voor de mens. De stress kan op allerlei lichaamsdelen neerslaan met allerlei klachten:
  • De spijsvertering: last van maag en darmen. Het kan ook leiden tot een slechte stoelgang.
  • Blaas: denk aan onnodig urineverlies, blaasontsteking en andere klachten met de blaas.
  • De mond wordt vervelend droog, aften, ontstekingen.
  • Hersenen: geheugenverlies en vergeten van zaken, zaken niet goed kunnen regelen.
  • Haren worden grijs en dun.
  • Verergering van een astmatische aandoening, hyperventileren.
  • Stress verdubbelt de kans op hart- en vaatziekten, kan u druk op de borst bezorgen en hartkloppingen.
  • Hartproblemen en een overmatige vermoeidheid.
  • U hebt last van duizeligheid.

Slot

Stress is niet slecht, maar te lang en te veel stress wel. Houd uw gezondheid dus in de gaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
recensieFilmrecensie Sherlock HolmesSherlock Holmes, het bekende personage beschreven door Sir Arthur Conan Doyle in de laat 19e en vroeg 20e eeuw. De verha…
Filmrecensie Sherlock holmesrecensieFilmrecensie Sherlock holmesEr is veel geschreven over de Engelse detective Sherlock Holmes, maar de Engelse regisseur Guy Ritchie maakte er in 2009…
Persoonlijke confrontaties met verliesPersoonlijke confrontaties met verliesVerliezen vormen de fundamenten van je psychische beleven. Gebeurtenissen die in je hart gekerfd worden. Verlies is een…
Wat veroorzaakt stress?Wat veroorzaakt stress?Wat is stress en waar komt het vandaan? De oorzaken van stress zijn soms moeilijk te bestrijden, omdat de niet iedereen…

Reageer op het artikel "Hoeveel stress kunt u aan?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-06-2016
Subrubriek: Leven
Special: Mooi en gezond
Medische informatie…
Schrijf mee!