Vetzucht: Hoe ontstaat overgewicht?

Vetzucht: Hoe ontstaat overgewicht? Honger is niet langer het grootste probleem in de wereld, vetzucht is daarvoor in de plaats gekomen. Waarom zijn hamburgers zo verleidelijk en waarom krijg je aan het einde van de middag weer honger?

Waarom eten wij?

Bij eetgedrag zijn 2 processen betrokken: onze spijsvertering en allerlei sensoren in ons lichaam die in de gaten houden hoe de energiebalans in ons lichaam is. Is er te weinig energie in ons lichaam, dan moet je eten. In de wand van de maag zitten zogenaamde 'rekreceptoren' die signalen afgeven wanneer de maag leeg is. Dit signaal gaat naar de hersenen toe. Wanneer daar meer signalen, ook uit andere delen van je lichaam, zoals uit de lever, aankomen,vertellen de hersenen aan jou dat je moet eten.

Als je genoeg gegeten hebt geven diezelfde sensoren in je lichaam dat aan. Ondertussen is er voedsel vanuit de maag naar de dunne darm gegaan. Voedingsstoffen worden daar opgenomen in het bloed en via de lever gaat het naar alle plaatsen in je lichaam waar energie nodig is. Na een poos krijg je weer honger en begint het hele proces weer van voor af aan.

Niet alleen processen die te maken hebben met de energiehuishouding in het lichaam regelen wanneer je gaat eten. Veel van ons eetgedrag is aangeleerd. Waarom heb 's ochtends trek in koffie en krijg je om 4 uur in de middag trek? Aangeleerd gedrag! Net zo geconditioneerd als de hond in de experimenten van de Rus Pavlov waarbij onderzocht werd wanneer een hond speeksel gaat produceren: bij het zien van eten of het horen van een bel vooraf aan het eten. Iedere keer voordat de hond te eten kreeg liet Pavlov een belletje rinkelen. Na een poos, al bij het horen van de bel, met geen eten in de buurt, liep de hond het water in de bek.

Hoe ontstaat overgewicht

Per dag heeft een volwassen man met een niet al te actieve levensstijl ongeveer 2500 kilocalorieën per dag nodig. Voor een volwassen vrouw zijn dat 2000 kilocalorieën. Eet je meer, dan kom je aan. Eet je minder, dan val je af. Overal om ons heen zien we hamburger tenten, snack's overal te krijgen. Dit voedsel heeft een hoge energiedichtheid, het bevalt veel vetten en koolhydraten. Gezien de hoeveelheid mensen die te zwaar zijn nemen we massaal meer energie in dan we verbruiken. We nemen te vaak een snack of een Mac en dan zouden we natuurlijk stom zijn wanneer we die supersized burger of xxl of 50 procent extra verpakking laten staan!

Mensen met een grotere vetmassa hebben meer vetcellen in hun lichaam dan mensen met een kleinere vetmassa. Deze cellen geven het hormoon 'leptine' af dat de hersenen vertelt dat er minder gegeten hoeft te worden. Ook gaat de verbranding in het lichaam omhoog, net als de hoeveelheid insuline in het bloed wat de eetlust remt. Gevolg: je valt af. Wanneer het lichaam minder vetcellen heeft krijg je honger en ga je weer wat zuiniger om met voedsel.

Mooi geregeld toch? maar waardoor is vetzucht dan zo'n probleem aan het worden? Deze regulatie is niet helemaal gelijk. Te veel vet vindt het lichaam niet zo erg dan een tekort. Als je minder eet zorgt het lichaam dat je honger krijgt, maar wanneer je te veel eet is dat geen probleem voor het lichaam.

Doordat onze voorouders enkele miljoenen jaren aan voedselschaarste hebben meegemaakt, is het menselijk lichaam zo ingesteld dat wanneer het voedsel binnen keeg, het dit zo goed mogelijk vast probeerde te houden. Dit doet ons lichaam nu nog steeds en een waarschuwing dat we te veel eten hoeven we dus niet te verwachten.

Een hamburger, of een gebakje bij de koffie vinden we allemaal veel lekkerder dan een appel of een wortel. Waarom? we raken er verzadigd van. Je moet veel meer wortelen of appels eten om dat zelfde gevoel te krijgen.

Oorzaak

Er wordt onderzoek gedaan naar de reden waarom mensen met vetzucht meer eten. Het is niet zo dat de stofwisseling en de regulatie daarvan anders is.(op enkele afwijkingen na, m.b.t. stofwisseling ziektes) Er zijn maar minime verschillen tussen mensen met overgewicht en mensen zonder overgewicht. Wat wel een reden kan zijn is het gevoeliger zijn voor de beleving en het gevoel bij het eten. Mensen met overgewicht reageren wat sterker op het plezier dat ervaren wordt bij het eten en hierdoor eten ze er meer van.

We eten gewoon te veel. Elke kilo die we te zwaar zijn komt door ons eetgedrag. We hoeven maar 7000 kilocaloriën extra in te nemen voor een kilo vet erbij. Dat zijn 20 kilocalorieën per dag oftewel een snoepje. Er wordt verder onderzoek gedaan of dit de echte oorzaak is of dat de dagen waarop we veel meer dan anders eten daar meer mee te maken hebben. In ieder geval zijn de feestdagen altijd goed voor wat extra's!

Wat doen we met onze energie?

De meeste energie, ongeveer 75 procent, gebruiken we voor onze grond-stofwisseling oftewel rustmetabolisme. Het zijn de dingen die we doen om in leven te blijven. Onze ademhaling, bloed moet worden rondgepompt en ons lichaam moet op temperatuur blijven. De hoeveelheid energie die we daarvoor nodig hebben is bij iedereen wat verschillend. Dit hangt af van je spiermassa, je leeftijd en of je man of vrouw bent. Ongeveer 15 procent energie wordt gebruikt om je voedsel te verteren. De overige 10 procent gebruiken we voor de bewegingen die we maken.

Wat kunnen we doen tegen overgewicht?

Het is helemaal in om te dieeten. Sonja bakker en de tegenhanger SAS zijn bijna synoniemen geworden van het dieeet. Drinks en shakes, het is allemaal volop te krijgen. Belangrijker is het afwisselend te eten (dit is dan ook het geheim van een dieeet) en voldoende lichaamsbeweging. Geef je lichaam het gevoel dat je gegeten hebt zonder die hamburger te nemen. Yoghurt met weinig vet doet het wat dat betreft heel goed. Gebruik je verstand! Beweeg en eet afwisselend!

Gevolgen van vetzucht en overgewicht voor ons lichaam

  • vetzucht verhoogt de bloeddruk: Grotere kans op een beroerte
  • Grotere kans op suikerziekte en daardoor vervroegde blindheid en nierfalen
  • Vetzucht verhoogt het cholestorolgehalte: grotere kans op aderverkalking met als gevolg: een hartinfarct, beroerte of andere vaatziekten

  • 45 procent van nederland heeft overgewicht, waarvan 11 procent ernstig.
  • 5 procent van de totale jaarlijke sterfte in Nederland komt door overgewicht.
  • In 2025 zal 15 tot 20 procent van de jaarlijkse sterfte in Nederland door overgewicht komen wanneer deze lijn voortgezet wordt.
© 2007 - 2020 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…
Hoe moet je de body mass index waarde wel toepassen?Hoe moet je de body mass index waarde wel toepassen?Iedereen die heeft het erover. Je moet gezond leven en daartoe moet je afvallen. Een goede indicator van hoeveel je kunt…
BMI meting bij getalenteerde jeugd handballersBMI meting bij getalenteerde jeugd handballersIn juli 2009 is er een 0-meting gedaan bij getalenteerde jeugdhandballers van de leeftijd 11 t/m 17 jaar voor lengte en…
Misvatting en strategieën over vet in de buikstreekVeel mensen hebben last van een vetmassa. Rond de buikstreek, bij de heupen, het achterwerk. Echter bestaan er misvattin…

Reageer op het artikel "Vetzucht: Hoe ontstaat overgewicht?"

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 28-03-2008
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!