InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?

Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?

Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou? Hoe belangrijk zijn relaties voor jou? Contacten en relaties met je partner, familie, vrienden, collega's, buren etc. Hoeveel tijd, aandacht en energie besteed je aan het ontwikkelen en onderhouden van sociale contacten. Heb jij een goed sociaal leven of heb je het steeds te druk met je werk, verwaarloos je contacten. Uit onderzoek is gebleken dat sociale contacten of relaties bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Doe de test om een beeld te krijgen hoe het met sociale contacten bij jou zit.

Hoe Belangrijk zijn Relaties voor jou Test

Sociale relaties of contacten hebben een positief effect op je gezondheid en zijn bevorderlijk voor je welzijn en levenskwaliteit, zo blijkt uit onderzoek. Toch hebben mensen soms de neiging om sociale contacten te verwaarlozen, omdat ze het druk hebben met hun werk of andere bezigheden. Hoe zit dit bij jou? Heb jij een rijk sociaal leven, besef jij het belang van relaties of verwaarloos je je sociale leven eigenlijk een beetje? Maak deze test om erachter te komen hoe dit bij jou zit, welke plaats relaties in je leven innemen,

Kies telkens 1 van de 3 antwoorden (a, b of c), welke voor jou (het meest) van toepassing is. Als je dit testje direct van beeldscherm doet, is het handig om de antwoorden even op papier te noteren.

Vragen - Hoe Belangrijk zijn Relaties voor jou Test

Hoe belangrijk zijn sociale contacten in het algemeen voor jou ? (familie, vrienden, buren, collega's etc.)
a. zeer belangrijk
b. middelmatig belangrijk
c. tamelijk onbelangrijk

Hoe bewust heb je in de afgelopen 6 maanden aan de relatie met je levenspartner gewerkt? Denk hierbij b.v. aan attent zijn, echte aandacht geven, teder zijn voor elkaar, samen op knusse of intieme manier tijd met elkaar doorbrengen, uitgebreid en goed over (positieve of negatieve) gevoelens praten e.d.
a. zeer intensief
b. tamelijk intensief
c. niet of nauwelijks

Heb je in de afgelopen 6 maanden regelmatig (gemiddeld eenmaal in de 2 weken) contact met je ouders gehad? (bezoek, telefonisch, per mail of anders)
a. ja
b. regelmatig
c. nee
d. (n.v.t. mijn ouders zijn overleden)

Heb je in de afgelopen 6 maanden regelmatig (gemiddeld eenmaal in de 2 weken} contact met andere familie gehad? (bezoek, telefonisch, per mail of anders)
a. ja
b. onregelmatig
c. nee

Heb je gedurende de afgelopen 3 maanden regelmatig (gemiddeld eenmaal in de 2 weken) contact gehad met vrienden of vriendinnen (bezoek, telefonisch, per mail of anders)
a. ja
b. onregelmatig
c. nee

Heb je graag gasten c.q. bezoek bij jou thuis?
a. ja
b. een enkele keer
c. nee

Ga je regelmatig bij andere mensen thuis op bezoek (gemiddeld eenmaal in de 2 weken)
a. ja
b. onregelmatig
c. zelden of nooit

Ben je geïnteresseerd in de opvattingen, levensomstandigheden en gevoelens van andere mensen en vraag je daar ook naar?
a. in sterke mate
b. soms
c. zelden of nooit

Hoe lang blijf je in het algemeen op feestjes van je werk, recepties, jubilea of dergelijke aangelegenheden?
a. zeer lang
b. het hangt er vanaf
c. zo kort mogelijk

Neem je zelf deel aan of ben je lid van verenigingen of maatschappelijke organisaties (b.v. sportvereniging, club, politieke partij, groep of actiegroep)
a. daar neem ik zeer intensief aan deel
b. daar neem ik aan deel, maar niet zo intensief
c. niet of nauwelijks

Hoe Belangrijk zijn Relaties Test - Betekenis resultaten

Reken voor ieder a antwoord 2 punten, voor ieder b antwoord 1 punt en voor ieder c antwoord 0 punten. Tel alle punten vervolgens bij elkaar op.

Je hebt 16 - 22 punten : Aandacht voor sociale relaties

Je besteedt veel aandacht en tijd aan het onderhouden van sociale relaties. Je beleeft ook plezier aan contacten met anderen, vindt het belangrijk en beseft ook het belang van sociale relaties in je leven. Als je een score van 20 - 22 punten hebt, ben je waarschijnlijk te afhankelijk van relaties en besteed je wellicht te veel tijd aan contacten. Dit zou eventueel tot gevolg kunnen hebben dat je niet voldoende toekomt aan dingen op andere levensgebieden, wat mogelijk een punt is voor je om op te letten.

Je hebt 8 - 15 punten : Je beseft het belang wel

Je beseft het belang van sociale contacten en weet de betekenis en waarde die het heeft voor je levenskwaliteit en je gezondheid, maar komt er niet altijd aan toe op de manier die je zou willen of goed voor je zou zijn. Je beseft wel dat er ook aandacht en energie naar andere levensgebieden moet gaan, maar kan de balans tussen de verschillende gebieden niet altijd vinden. Als je meer naar de 10 of 8 punten gaat, is het mogelijk dat je echt niet genoeg aan sociale contacten toekomt. Of dat je aan bepaalde contacten steeds maar niet toekomt, die eigenlijk wel belangrijk zijn. Als je de vragenlijst nog eens doorloopt, zie je wellicht welke van de sociale contacten er wel eens (te veel) bij inschieten.

Je hebt 0 - 7 punten : Te weinig sociaal contact

Je beseft wellicht wel het belang van sociale contacten, maar hebt ze niet of onderhoudt ze niet voldoende. Je sociale leven staat op een laag pitje. Als het echt een keuze is en je voelt je er lekker bij, is er niet veel aan de hand. Maar als je je eenzaam of niet happy voelt, is het belangrijk om actief te investeren en zoeken naar contacten. Jij kunt het initiatief nemen om oude of al bestaande contacten weer nieuw leven in blazen. Is dit niet mogelijk, dan is het belangrijk om nieuwe contacten op te doen en het tot een centraal aandachtspunt te maken. Je kunt je b.v. aanmelden voor een cursus of praatgroep, een sportvereniging, hobbyclub of iets dergelijks. Zeker als je in je relatie met je levenspartner of naaste familie niet echt prettig contact ervaart is het erg belangrijk om stappen te ondernemen. Want een arm sociaal leven is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Lees verder

© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Is vriendschap meer dan een illusie?Is vriendschap meer dan een illusie?Interpersoonlijke relaties (= relaties tussen mensen) zijn zelden neutraal of kleurloos. Vaak hebben we na de eerste sec…
Bijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten hebben: volgens het CBS voelt ruim 22 procent van de mensen zich eenzaam. Een sociaal isole…
Vermijdende of Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis (OPS)OPS wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mense…
Bronnen en referenties
  • Weiler. P. Test uzelf. Kosmos

Reageer op het artikel "Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 03-09-2007
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!