InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houden

Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houden

Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houden De hersenen zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam. Ze sturen het lichaam en slaan herinneringen en beelden op. Als de hersenen niet meer honderd procent naar behoren functioneren, kunnen er ziektes ontstaan zoals bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer. Je brein trainen en je hersenen oefenen kan helpen om je tegen dergelijke ziektes te wapenen. Ook voedingssupplementen met een positief effect voor de hersenen en het geheugen kunnen eventueel nuttig zijn. Welke tips zijn nog zoal efficiënt om je brein fit en soepel te maken en dat zo te houden?

Hersenen oefenen tegen ziektes

De hersenen zijn een heel complex onderdeel van het menselijk lichaam. Er wordt dan ook veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ziektes die te maken hebben met de hersenen zoals bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer of de ziekte van Parkinson. Door middel van de MRI-scan wordt nagegaan welke hersenzones actief zijn bij het uitvoeren van taken. Deze scan is van groot belang bij het onderzoek naar ziektebeelden in de hersenen.

Soepel brein

Wetenschappers zijn onder meer tot de conclusie gekomen dat het trainen van je hersenen zijn voordelen kan hebben. Het brein op jonge leeftijd oefenen met taken van verschillende aard, kan op latere leeftijd de hersenen soepel houden. Het kan ze met andere woorden beter bestand maken tegen aftakeling. Een muziekinstrument spelen, je geheugen trainen, een vak studeren, technische hobbies uitoefenen: het is allemaal goed om de hersenen te onderhouden en soepel te maken.

Brein fit houden: tips

Slaap

Een goede slaap is noodzakelijk om de volgende dag weer fit op te staan. Je lichaam kan rusten en zal na een goede recuperatie weer actief kunnen zijn de volgende dag. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je hersenen vermoeid worden doordat ze je lichaam al te veel moeten sturen. Als je je moe voelt, geven je hersenen je aan dat je best gaat slapen. Slapen zorgt er ook voor dat herinneringen aangemaakt worden. De gegevens die overdag worden onthouden, worden tijdens de slaap verder ontleed.

Gezonde voeding

Een goede voeding is nodig voor een goed functioneren van het lichaam. Ook de hersenen verbruiken een groot deel van onze lichaamsenergie. Wanneer deze energie op geraakt, dan komen de hersenen in opstand door signalen te geven. Denk maar aan hoofdpijn, duizeligheid, of het gebrek aan concentratie. Om het brein voldoende energie te geven hou je je best aan gezonde, uitgebalanceerde maaltijden met groenten, fruit, vlees, vis en graanproducten. Het overmatig gebruik van alcohol en tabak is uiteraard uit den boze.

Lichaamsbeweging en sport

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat er meer bloed naar de delen van het lichaam gepompt wordt. De bloedcirculatie wordt dus gestimuleerd waardoor de bloedtoevoer naar de hersenen vlotter verloopt. De hersenen krijgen op die manier meer zuurstof dan wanneer je stil op je stoel blijft zitten. De soepelheid van het brein wordt door beweging bevorderd alsook de aanmaak van nieuwe zenuwcellen. Wandelen is een ideale manier om tegelijk je lichaam te bewegen en je hersenen meer ademruimte te geven.

Voedingssupplementen voor hersenen

Omega-3

Hersenen zijn net als andere lichaamsdelen gebaat met een evenwichtige voeding met vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn er ook bijzondere stoffen die positieve effecten hebben op je brein, zoals Omega 3-vetzuren. Omega 3-supplementen kunnen ervoor zorgen dat je brein een zekere fitheid en gezondheid bewaart in de loop van de tijd, waardoor aftakeling tegengegaan wordt. De kans dat je hersenen snel verouderen wordt dus kleiner.

Geheugen

Voorts kan je je hersenen een extra steuntje in de rug geven om fit te blijven, en dit dankzij supplementen voor het geheugen. Deze supplementen hebben positieve effecten voor het brein en vertragen de aftakeling van het geheugen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende vormen van dementie kunnen soms voor verwarring zorgen. Er is immers geen groot verschil tussen Alzheimer…
Waarom is vis zo gezond?Veel mensen vragen zich af: 'Waarom is vis nou zo goed voor mij?' Het geheim zit hem in de vetten van de vis, die zorgen…
Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen!Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen!Het drinken van koffie stimuleert lichaam en geest zodanig dat de hersenen er wakker van worden. Cafeïne is voor velen i…
Bronnen en referenties
  • http://www.abcgezondheid.be/nl/news/omega-3_houdt_hersenen_fit/ (geraadpleegd op 06/06/2016).

Reageer op het artikel "Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-03-2017
Subrubriek: Leven
Special: Studeertips
Medische informatie…
Schrijf mee!