InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Kopen van een rollator

Kopen van een rollator

Kopen van een rollator Er zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (oudere) mensen om zich makkelijker voort te bewegen. Er zijn verschillende soorten rollators, bijvoorbeeld voor het gebruik binnenshuis of buitenshuis. Sinds 2011 maakt de rollator geen deel meer uit van het basispakket van de zorgverzekering. Wellicht dat u de rollator nog wel via de gemeente of de AWBZ vergoed kan krijgen. Een rollator is een hulpmiddel voor oude mensen die op die manier beter kunnen lopen. Wanneer iemand ouder wordt gaat zijn of haar gezondheid achteruit. Iemand kan lastiger bewegen en de botten worden broos. Ook worden oude mensen sneller moe wanneer zij langere afstanden moeten lopen. Met behulp van een rollator zijn (oude) mensen flexibeler en hebben zij meer bewegingsvrijheid. De rollator is niet alleen bedoeld voor oude mensen. Het kan soms ook voorkomen dat jongere mensen- al dan niet tijdelijk - moeilijker bewegen. Ook voor hen kan de rollator dan uitkomst bieden.

Ontwikkeling van de rollator

De rollator werd in 1978 door Aina Wifalk uitgevonden. Deze Zweedse dame was zelf gehandicapt doordat zij polio had opgelopen. Zij ging op zoek naar een manier waardoor zij zich toch nog kon verplaatsen. Daarbij kwam ze uit bij de rollator. Ze maakte tekeningen en kwam uiteindelijk via het Zweedse Ontwikkelingsfonds uit bij een fabrikant die het eerste prototype maakte. Dit bleek zo'n succes dat de rollator al snel in de massaproductie werd gebracht. In de loop van de tijd vonden er verschillende aanpassingen plaats aan de rollator. Zo zijn er tegenwoordig bijvoorbeeld rollators met handremmen. De naam rollator zelf heeft geen speciale betekenis, al is -ator een typische Latijnse uitgang. Waarschijnlijk is de naam bedacht als hip neologisme.

Rollator kopen

Er zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator gaat kopen. Zo zijn er verschillende soorten modellen en verschillende kosten verbonden aan de keuzes die u maakt. U moet bijvoorbeeld bepalen of u de rollator vooral zult gebruiken binnenshuis of buitenshuis. Het soort wielen kan namelijk invloed hebben op de snelheid waarmee u zich voortbeweegt. U zult bijvoorbeeld een ander type wielen willen wanneer u tapijt in huis heeft liggen. Ook heeft u de mogelijkheid handremmen te bevestigen op de rollator. Dit is vooral handig wanneer u in een heuvelachtig gebied woont. Verder kunt u een dienstblad of boodschappenmandje op uw rollator laten bevestigen. Op die manier hoeft u niet alle spullen te dragen. Het is echter ook mogelijk om deze afhankelijk van de gelegenheid te bevestigen. Zorg er ook altijd voor dat de rollator op de juiste hoogte wordt afgesteld.

Vergoeding van de rollator

Sinds 2011 wordt de rollator niet meer aangeboden in het basispakket van de zorgverzekering. Er is veel kritiek geweest op deze beslissingen, maar de regering besloot hiertoe, omdat de zorg steeds duurder wordt en daardoor moet er om bepaalde zaken bezuinigd worden. Ouderen kunnen nog steeds op advies van hun huisarts een rollator krijgen, maar moeten zich daar wel voor bij verzekeren of anders zelf de kosten dragen. Soms is het ook mogelijk om een rollator via het AWBZ vergoed te krijgen en in andere gevallen heeft de gemeente een potje voor ernstige gevallen. Als u in een bejaardentehuis woont, dan kunt u ook daar navraag doen. Veel verzorgingstehuizen hebben rollators te leen. Wanneer u slechts tijdelijk een rollator nodig heeft kunt u deze ook huren via de thuiszorgwinkel. Via de winkel is het ook mogelijk een rollator te kopen. Een andere mogelijkheid is om dat online te doen. Het voordeel daarvan is dat het mogelijk goedkoper is. Een eventueel nadeel is dat u pas ziet wat u krijgt als u de rollator al betaald heeft en thuis ontvangt. Onder andere de ANWB biedt rollators aan,
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/rollator

Reageer op het artikel "Kopen van een rollator"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!