InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zonnebank gevaarlijker dan de zon?

Zonnebank gevaarlijker dan de zon?

Zonnebank gevaarlijker dan de zon? Zonnen kan buiten in de zon, maar ook binnen onder een zonnebank. Elke van deze vormen van zonnen is gevaarlijk, wanneer je te lang zont. Wanneer je rood verbrandt vergroot je namelijk de kans op huidkanker. Echter, zonnen is gezond wanneer je het met mate doet. Het zorgt bijvoorbeeld voor extra aanmaak van vitamine D, wat de kans op depressies en bepaalde vormen van kanker verkleint. Zonnen onder de zonnebank is heel gecontroleerd en daarom vaak minder gevaarlijk dan zonnen in de zon.

Zonnebank gevaarlijk?

Als je bruin wilt worden kun je dat doen door in de zon te gaan liggen zonnebaden. Echter, in een land als Nederland is er lang niet elke dag zon om dat te doen. Ook is het vaak helemaal niet warm genoeg om buiten te gaan liggen, zeker niet met weinig of geen kleren aan. Daar komt nog eens bij dat heel veel mensen de tijd niet hebben om regelmatig in de zon te gaan liggen. Een zonnebank lijkt dan een aanlokkelijk alternatief.

Maar van zonnebanken wordt vaak beweerd dat ze gevaarlijk zijn. Je zou er huidkanker van krijgen en eventuele andere aandoeningen. Als je sommige verhalen moet geloven dan is het gebruik van de zonnebank veel gevaarlijker dan zonnebaden in de zon. Dit zijn echter alleen de geluiden die zo nu en dan in de media te horen zijn. Wanneer je gaat kijken naar de onderzoeken die hieraan ten grondslag liggen, dan ontstaat een heel ander beeld.

De zonnebank kan gevaarlijk zijn, maar heeft ook erg gezonde effecten

Het klopt dat de zonnebank gevaarlijk kan zijn. Onderzoek heeft niet onomstotelijk vastgesteld dat er een direct verband bestaat tussen zonnen onder de zonnebank en huidkanker, maar overmatig gebruik van de zonnebank lijkt het risico op deze vorm van kanker wel degelijk te vergroten.

Echter, dit geldt alleen bij overmatig gebruik. Wanneer je een half uur per week onder de zonnebank gaat lijkt dit geen schadelijke effecten te hebben. Onder de zonnebank gaan is in dat geval juist gezond: je krijgt niet alleen een gezonde kleur, maar je lichaam komt ook tot rust, wat leidt tot een hogere weerstand. En een zonnebad zorgt voor extra aanmaak van vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten. Daarnaast verkleint een gezonde dosis vitamine D de kans op borstkanker, prostaatkanker, multiple sclerose, depressies en psoriasis-achtige aandoeningen.

Zonnen in de zon gevaarlijker dan de zonnebank

Eigenlijk is er geen verschil tussen zonnen in de zon en zonnen onder de zonnebank als het om risico's voor je lichaam gaat. Wat gevaarlijk is, is rood verbranden. Wanneer dat gebeurt kan het risico op huidkanker namelijk wel vergroten. In een professionele zonnestudio staan mensen die je kunnen adviseren over de zonnebank die jij het beste kunt kiezen, hoe lang je hieronder moet, en hoe je dit in de loop der tijd eventueel op kunt bouwen. Door verantwoord te zonnen kan het eigenlijk niet vóórkomen dat je rood verbrandt. In het geval van zonnen in de zon is dat heel anders. Jaarlijks verbranden duizenden mensen op het strand, bij het zwembad of in de tuin, omdat ze te lang in de zon blijven liggen.

Zonnen onder de zonnebank is heel gecontroleerd, doordat de tijd dat je eronder ligt netjes is afgebakend. Ook is de straling gedurende het zonnen steeds van gelijke sterkte. Zonnen is niet geheel ongevaarlijk, maar heeft ook voordelen voor je gezondheid: het stimuleert de aanmaak van vitamine D, verlaagt de kans op een depressie en zorgt voor een betere doorbloeding. Wanneer je kunt kiezen tussen zonnen in de zon en zonnen onder de zonnebank, is de zonnebank vaak een betere keuze. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je in kortere tijd bruin kunt worden.

Lees verder

© 2011 - 2019 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Zonnebank: gezond of ongezond?Zonnen onder de zonnebank wordt vaak gezien als ongezond. Van zonnen krijg je namelijk huidkanker. De kans op huidkanker…
Tips voor verantwoord gebruik van de zonnebankTips voor verantwoord gebruik van de zonnebankZonnen onder de zonnebank kan positieve effecten opleveren voor de gezondheid, maar dan moet je het wel op een verantwoo…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnebank gevaarlijker dan de zon?"

Reactie

Cindy, 24-02-2015 11:33 #1
Https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2014/september/Zonnebank-verhoogt-risico-huidkanker/

Wel degelijk onderzoek, hoor. Reactie infoteur, 25-02-2015
Beste Cindy,

Dank voor je reactie. Gebruik van de zonnebank kan inderdaad de kans op huidkanker vergroten. In het wetenschappelijk onderzoek wat je aanhaalt staat echter dat dit het geval als er veel gebruik wordt gemaakt van de zonnebank en bij hoge stralingsniveaus. Het onderzoek is uitgevoerd in Engeland, waar 90% van de zonnestudio's zich niet aan de Europese normen houdt. Voor zover ik weet wordt hier in Nederland behoorlijk streng op gecontroleerd, en is hier nauwelijks sprake van normoverschrijdingen. Dat maakt het onderzoek in Engeland niet erg representatief voor de Nederlandse situatie. Ook wordt hier enkel gekeken naar de relatie met huidkanker; uit andere onderzoek blijkt dat gebruik van de zonnebank juist een positief effect heeft op andere soorten kanker.

Mijn conclusie blijft daarom dat je voorzichtig moet zijn met gebruik van de zonnebank, maar dat verantwoord gebruik eerder gezond dan schadelijk is.

Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Laatste update: 25-02-2015
Subrubriek: Leven
Special: Zonnebank
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!