InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebank

Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebank

Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebank Zonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans dat je verbrandt, wanneer je je huid blootstelt aan de zon. Daarnaast zorgt zonnen onder sommige speciale zonnebanken ervoor dat je extra vitamine D aanmaakt. Vitamine D is goed voor je botten, hart en bloedvaten. Ook verkleint voldoende vitamine D de kans op borstkanker, prostaatkanker, darmkanker, MS en depressie. Daarnaast is zonnen onder de zonnebank ontspannen; ook goed voor je gezondheid.

Zonnen onder de zonnebank: gezond of ongezond?

In de media is in de afgelopen jaren nogal eens beweerd dat zonnen onder de zonnebank niet goed is voor je gezondheid. Het klopt dat overmatig gebruik van de zonnebank een verhoogd risico geeft op huidkanker, maar ditzelfde geldt voor zonnen in de zon. Wanneer je rood verbrandt is dat een teken dat je lichaam te veel straling in korte tijd heeft gekregen. In dat geval wordt het risico op huidkanker inderdaad vergroot. Te veel zonnen - of dit nu in de zon is of onder de zonnebank - is dan ook ten zeerste af te raden.

Maar wanneer je regelmatig en niet te lang onder de zonnebank gaat zijn de negatieve gevolgen voor je gezondheid erg klein. Sterker nog, er zijn diverse redenen waarom zonnen gezond is. En wanneer je verantwoord omgaat met zonnen onder de zonnebank is het vooral gezond in plaats van ongezond.

Zonnen voorkomt verbranden

Door te zonnen kun je verbranden (rood kleuren). Wanneer dat gebeurt betekent dit dat je huid beschadigd is. Je huid herstelt zich hier vrij snel van, maar elke keer dat je rood verbrandt vergroot je het risico op huidkanker een beetje. Dat moet je dus zien te voorkomen. Opvallend genoeg kan de zonnebank hier een belangrijke rol in spelen.

Elke zomer verbranden er namelijk duizenden mensen terwijl ze op het strand, aan het zwembad of in hun tuin liggen. Hun huid is niet gewend aan de straling en raakt daardoor makkelijk beschadigd. Daarom wordt er ook geadviseerd om de lengte van de zonnebaden kort te houden en langzaam op te bouwen. Op die manier kan je lichaam langzaam aan de zon wennen. Het is echter ook mogelijk om voor te bruinen onder de zonnebank. De straling van de zonnebank is namelijk hetzelfde als de straling van de zon. Voorbruinen zorgt er dan ook niet alleen voor dat je de eerste dagen niet spierwit op het strand ligt, maar het verkleint ook de kans dat je verbrandt. Het blijft echter zaak om je goed in te smeren als je in de felle zomerzon gaat liggen en om niet te lang achter elkaar te zonnebaden.

Vitamine D voor sterkere botten, en tegen borstkanker, prostaatkanker, MS en depressies

Zowel de zon als bepaalde zonnebanken produceren UV-B straling. UV-B zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor je lichaam. Het vervult verschillende functies. Regelmatig zonnen onder de zonnebank (maximaal 30 minuten per week) is daarom voornamelijk in de winter aan te raden. Dan heeft je lichaam namelijk moeite om voldoende vitamine D uit het zonlicht te halen. In het algemeen hebben de zonnebanken met UV-B-straling geen bruinend effect.

Vitamine D (en dus zonnen onder de zonnebank) heeft de volgende effecten:
  • Vitamine D zorgt voor sterke botten
  • Vitamine D is goed voor het immuunsysteem
  • Vitamine D helpt om hart en bloedvaten gezond te houden
  • Voldoende vitamine D verkleint de kans op depressies
  • Vitamine D draagt bij aan het voorkomen en afremmen van bepaalde soorten kanker en andere ziektes: borstkanker, prostaatkanker, darmkanker, MS (multiple sclerose) en psoriasis-achtige aandoeningen

Zonnen onder de zonnebank ontspant

Zonnen onder de zonnebank is erg lekker. Door de lampen wordt het lekker warm, zodat je je even helemaal kunt ontspannen. Ook dit heeft positieve effecten voor je gezondheid. Het maakt dat je minder gestrest bent en verhoogt je weerstand.

Lees verder

© 2011 - 2019 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Feiten over zonnen, zonnen is gezondFeiten over zonnen, zonnen is gezondTeveel zon is schadelijk voor de huid, maar zonnen met mate is heel gezond voor je lichaam. Je moet je wel goed insmeren…
Zonnebank, goed of slecht?De zonnebank, een leuk uitje met veel voor- en nadelen. Is het nu gezond of ongezond om onder de zonnebank te gaan? Krij…
De voordelen van de zonnebankIn de media hoor je vaak alleen maar negatieve verhalen over de zonnebank: het is slecht voor je huid, zorgt voor vroegt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebank"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Leven
Special: Zonnebank
Medische informatie…
Schrijf mee!