InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarieven

Tandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarieven

Tandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarieven De meeste mensen gaan niet voor hun plezier naar de tandarts maar raadzaam is het wel. En mede daarom is het extra belangrijk dat je weet waarop je moet letten bij het kiezen van een nieuwe tandarts. Waaraan voldoet de beste tandartspraktijk? Waaraan moet een tandarts voor jou persoonlijk voldoen? En hoe kun je online transparant de tarieven van verschillende tandartsen in jouw woonplaats of omgeving met elkaar vergelijken in 2013?

Waarom is het belangrijk om de beste tandarts te kiezen?

Medische dienstverlening wordt steeds meer transparant en dat is ook belangrijk. Je hoeft geen genoegen te nemen met een tandarts die onvriendelijk is, ruw met je gebit omspringt of onredelijke tarieven hanteert voor ingrepen, die achteraf niet eens nodig bleken te zijn. Dat het tegenwoordig mogelijk is om inzicht te krijgen in wat een goede tandarts doet en tegen welke tarieven maakt het gemakkelijker voor jou als consument om je keuze voor een tandarts meer bewust te maken dan in het verleden en zet je aan het denken over wat je zelf nu eigenlijk het liefste wilt op tandheelkundig gebied.

Hoe herken je een goede tandartspraktijk?

Wanneer je op Internet zoekt vind je eenvoudig informatie over tandartsen en tandheelkundige praktijken in jouw regio of woonplaats. Je kunt nagaan hoe groot de tandarts is, wat hij of zij aan specialismen aanbiedt en wat de tarieven van deze specifieke praktijk zijn. Ook kun je online via Google al veel recensies vinden van particuliere klanten, die een bepaalde tandarts hebben bezocht. Dit is een prima manier om de tevreden en minder tevreden verhalen van mensen te kunnen lezen en kunnen jou helpen om een keuze te maken voor een bepaalde tandarts.

Wat is de beste tandarts voor jou persoonlijk? Waar moet een tandarts aan voldoen?

Denk zelf goed na over wat voor jou belangrijk is, wil je dat je je emotioneel veilig kunt voelen bij een tandarts? Moet hij of zij met name vriendelijk zijn en goed kunnen omgaan met jouw kinderen? Zoek je enkel een tandarts voor controles en gaatjes vullen of wil je aanvullende dienstverlening zoals porseleinen facings of schildjes, het laten bleken van je tanden of een beugel in dezelfde praktijk? Wil je lage tarieven of een tandarts met een uitzonderlijke beoordeling wanneer het gaat om kwaliteit? Kun je overdag gaan of wil je een tandarts waar je ook in de avond mag langsgaan?

Waar vind je recensies en ervaringen van anderen met tandartsen in jouw regio?

Online vind je gemakkelijk reviews van andere patienten over een bepaalde tandarts. Vaar er niet blind op maar doe er wel je voordeel mee, wanneer je objectieve en meer subjectieve informatie afweegt in je beslissing voor een nieuwe tandarts. Ga liefst altijd een kennismakingsgesprek aan met een mogelijke nieuwe tandarts, zodat je voelt of de persoonlijkheden een beetje klikken. Houd er wel rekening mee dat een tandarts niet altijd patienten aanneemt, soms is een praktijk vol en neemt een tandarts (tijdelijk) geen patienten aan die nieuw in een plaats zijn komen wonen.

Hoe kun je online tarieven van tandartsen met elkaar vergelijken?

Het experiment met de vrije tandarts tarieven is vanaf 2013 voorbij. Het leek zo aanlokkelijk en had er toe moeten leiden dat je niet teveel betaalt als consument. De werkelijkheid was echter anders want veel tandartsen gooiden hun prijzen radicaal omhoog en het gevolg was dat consumenten vaak niet alle kosten terug kregen van hun ziektekostenverzekering. Want de zorgverzekeraars weigerden belachelijke tarieven te compenseren. Vanaf 2013 zijn de tarieven dus weer vast en moeten tandartsen zich daaraan houden en het is dus met name belangrijk om bij het vergelijken na te gaan of de tarieven correct zijn. Online vind je de tandarts tarieven voor 2013 voor alle tandarts behandelen en diensten .
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarieven"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 26-03-2013
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!