Alcoholisme onder ouderen kan tot alcoholverslaving leiden

Alcoholisme onder ouderen kan tot alcoholverslaving leiden In Nederland neemt het aantal ouderen met een alcoholverslaving toe. Onderzoek heeft uitgewezen dat in Nederland in 2019 méér dan 5% van alle ouderen een drankprobleem heeft. Sedert 1998 is het aantal ouderen dat hulp vraagt verdubbeld. Alcoholverslaving heeft tot tot gevolg dat er gezondheidsproblemen ontstaan en soms valpartijen die voorkomen hadden kunnen worden als er geen alcohol in het spel was. De toename van het aantal ouderen met een alcoholverslaving is te wijten aan een aantal factoren. Het is een sluipend proces. Wat kunnen we doen om de consumptie van alcohol te verminderen als daar aanleiding toe is?

Het ontstaan van alcohol verslaving onder ouderen

De ouderen van nu zijn opgegroeid in een tijd waarin alcohol nauwelijks een rol speelde. Slechts op een verjaardag of bruiloft werd er een drankje geschonken. Voor de heren een borrel, jenever of een biertje en voor de dames een glaasje advocaat of boerenjongens. Een glaasje zoete Spaanse wijn was al een bijzonderheid. Na de tweede wereldoorlog ontstond er een grotere welvaart en ook kwam het massatoerisme op gang. Al in de zestiger jaren gingen mensen naar Zuidelijke landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal of Italië en daar leerde men al snel genieten van een lekker glas wijn aan tafel. Ook de sherry deed haar intrede en menige huisvrouw zat dan ook in de zestiger jaren met haar vriendinnen in de middag lekker aan een glas sherry. Film en reclame speelden een grote rol en alcohol werd steeds gemakkelijker verkrijgbaar in de supermarkten.

Alcohol als geaccepteerd product

Grote supermarkten gingen na de tweede wereldoorlog hun collectie wijnen uitbreiden met wijnen uit veel verschillende landen. Ook de slijterijen lieten zich niet onbetuigd en het aanbod werd steeds groter. Alcohol werd een geaccepteerd product in het dagelijks leven van de Nederlander. Hierbij spreken we niet over gezinnen waar alcoholmisbruik het gehele leven al speelde en wat veel leed veroorzaakte. Deze gezinnen zijn er altijd geweest en deze mensen zullen dan ook blijven drinken als ze ouder worden. Zij vormen hiermee wel een gedeelte van het aantal mensen met een alcoholprobleem. We kunnen vaststellen dat na de tweede oorlog er geleidelijk aan een patroon is ontstaan waarbij we diverse fases kunnen onderscheiden en die veel ouderen zullen herkennen:
  • Men had geen alcohol in huis
  • Men had alcohol in huis bij feestdagen
  • Alcohol moest in huis zijn voor het geval er visite kwam
  • Bij het boodschappenlijstje werd gekeken naar de voorraad alcohol en aangevuld
  • Alcohol ging behoren bij de wekelijkse boodschappen
  • Er wordt dagelijks alcohol geconsumeerd

Het gebruik van alcohol onder ouderen

Het gebruik van alcohol onder ouderen neemt vanaf de eeuwwisseling sterk toe. De mensen hebben méér vrije tijd en méér sociale contacten. Men gaat vaker op een terras wat gebruiken en veel ouderen zijn gewend om 's avonds een slaapmutsje te nemen. We denken vaak dat dat enkele biertje of wijntje toch geen kwaad kan. Regelmatig drinkt men een glas wijn aan tafel. Er zijn veel ouderen die met vakantie gaan of gaan overwinteren in zuidelijke landen. Ouderen kunnen langer verblijven op de camping of op een vakantie-adres vaak met leeftijdsgenoten. Een drankje hoort dan bij het dagelijks leven. Tot zover is er eigenlijk nog niks mis, mits het geen dagelijkse gewoonte geworden is met een teveel aan alcohol. Het kan echter een probleem worden wanneer mensen geen maat weten te houden. Een toenemende consumptie van alcohol in welke vorm dan ook kan al problemen veroorzaken als het dagelijkse patroon gaat bestaan uit:
  • Een of twee drankje voor het eten
  • 2 drankjes tijdens het eten
  • slaapmutsje

Van sociale drinker tot probleemdrinker

Bij verjaardagen of feestjes wordt er ook nog een extra glaasje gedronken. Krijgen we bezoek dan is het gebruikelijk om na de koffie toch een drankje te presenteren. Zo doorloopt men zonder zich bewust te zijn de fases van waaruit men haast ongemerkt van een sociale drinker een probleemdrinker kan worden.

Wat is een sociale drinker

Sociale drinkers zijn mensen die in gezelschap een glas drinken. Zij vallen meestal onder de categorie van matige drinkers. Dit kunnen wel gemakkelijk gewoontedrinkers worden. Voor ouderen is de alcohol al snel problematisch omdat ouderen minder vocht in het lichaam hebben. Gewicht en lichaamsvocht zijn bepalend voor de hoeveelheid alcohol die men kan verdragen zonder problemen.Een enkel glas alcohol is juist goed voor hart- en bloedvaten maar teveel is zonder meer slecht.

Probleemdrinker

In deze fase kunnen mensen niet meer zonder alcohol. Men is verslaafd geraakt. Ook kan het zijn dat men is gaan drinken uit eenzaamheid of tijdens een depressie. Men probeert de problemen weg te drinken wat niet zal lukken. Er is dan steeds meer alcohol nodig om zich goed te voelen. Hiermee zal men schade toebrengen aan zijn of haar gezondheid.

Gevolgen voor de gezondheid

Een enkel glas alcohol is juist goed voor hart- en bloedvaten maar teveel is zonder meer slecht. De stofwisseling van ouderen verloopt trager dan wanneer men jong is. In totaal zijn ongeveer 3% van alle gevallen van kanker veroorzaakt door alcohol. Te denken valt aan leverkanker, alvleesklierkanker, slokdarmkanker en andere ziektes. Daarnaast zijn er een aantal klachten die veroorzaakt worden door een teveel aan alcohol. Te denken valt aan:
  • Hoge bloeddruk
  • Hoofdpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Vergeetachtigheid
  • Vallen
  • Hartklachten
  • Slaapproblemen
  • Problemen met lever en nieren

Alcohol binnen de perken houden

Doe een zelftest op de website alcohol onder controle. Het is belangrijk dat men juist bij het ouder worden het gebruik van alcohol gaat aanpassen. Dit kan alleen als men beseft dat er teveel gedronken wordt. Ook de omgeving kan hierbij een rol spelen. Vaak merken de kinderen of de naaste omgeving dat het niet goed gaat met de oudere. Dan is het belangrijk om het probleem bespreekbaar te maken.

Hulp bij alcoholverslaving

Het is mogelijk om hulp te zoeken via de website alcohol de baas. Men wordt intensief geholpen en het probleem kan onzichtbaar blijven voor de buitenwereld. Voor veel mensen kan dit juist de drempel verlagen. De basisverzekering vergoedt de behandeling. Wel is een verwijzing van de huisarts noodzakelijk en het eigen risico dient te worden betaald. Tenslotte kan men zich in verbinding stellen met de Anonieme Alcoholisten. Dit is een vereniging van mensen die elkaar op basis van eigen ervaring steunen en begeleiden om te stoppen met alcoholmisbruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholmisbruik bij ouderenAlcoholmisbruik bij ouderenMet het toenemen van de welvaart is het alcoholgebruik onder ouderen de afgelopen jaren flink toegenomen. Een groot perc…
Alcoholisme en biologieAlcoholisme en biologieAlcohol wordt al eeuwenlang in het grootste gedeelte van de wereld gebruikt. In gematigde hoeveelheden helpt alcohol je…
Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)In alle lagen van de bevolking wordt alcohol gedronken. De leeftijd waarop dat gebeurt wordt steeds lager. Op 15-jarige…

Wandelen, gebruik je zintuigenWandelen, gebruik je zintuigenWandelen om lekker te bewegen is een, en een die zeker niet slecht is. Maar wandelen kan je voor veel meer zaken gebruik…
Mediteren is accepteren wat er gebeurtMediteren is accepteren wat er gebeurtAls je geest rustig is, sta je open voor alle geluiden om je heen zonder daar enige gedachte aan te verbinden, laat staa…
Bronnen en referenties
  • Trimbosch Instituut
  • Alcohol en gezondheid.nl
  • Alcohol de baas.nl
  • Vereniging Anonieme alcoholisten.

Reageer op het artikel "Alcoholisme onder ouderen kan tot alcoholverslaving leiden"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-01-2020
Subrubriek: Lifestyle
Special: Ouderen
Schrijf mee!