InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomen

Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomen

Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomen We hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachten tot je er al midden inzit? Voorkomen is beter als genezen. Wat kan je doen in de aanloop naar de winter om die nare dip te voorkomen? Ik zet de belangrijkste nieuwe inzichten hier voor je op een rijtje. En pas op, de winterdip maakt dat je gewicht stijgt! Lees hoe je dat kunt voorkomen.

Wat is dat nou, een winterdip?

De winterdip ,ook wel herfstmoeheid of winterblues. Winterdepressie is een verschijnsel waarbij mensen de neiging hebben steeds in het winterseizoen, als de dagen kort zijn, depressief te worden (in de medische wereld Seizoensafhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder, kortweg 'SAD', genoemd). Dit betreft een medisch ziektebeeld. De winterdip (sub-syndromale winterdepressie), is eigenlijk de zachte variant hiervan die bijna alle mensen in meer of mindere mate ervaren als ze wonen in een land met duidelijk kortere dagen in de winter. Het is duidelijk verbonden aan de verminderde aanwezigheid van daglicht. Grappig is wel dat grote delen van de IJslandse bevolking niet lijden aan Seizoensafhankelijke Depressie. Ze hebben er niet de genetische aanleg voor: IJslanders buiten IJsland lijden ook niet aan SAD, terwijl immigranten in IJsland wel aan SAD kunnen lijden.

Makkelijke oplossing

Als minder daglicht de oorzaak is van de winterdip, dan is meer daglicht (dus) de oplossing! Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gebruik van daglichtlampen in de winter een enorme vlucht genomen heeft. Het is ook onomstotelijk bewezen dat dat goed werkt. Ook zijn deze lampen voor thuis gebruik door grootschalige productie zeer betaalbaar geworden.

Gewicht onder controle!

Gevaarlijke bijwerking van de winterdepressie, en dus ook in mindere mate van de winterdip; Je eetpatroon raakt verstoord. Je zal meer en koolhydraat rijk willen gaan eten. In combinatie met je verminderde lust om te bewegen, en meer behoefte aan slaap kun je wel nagaan dat dit maar zo een paar kilo de verkeerde kant op kan gaan.

Voorkomen is beter als genezen

Wat kan je bijvoorbeeld vlak na de zomer, en aan het begin van de herfst ondernemen om die winterdip voor te zijn? Hoe rol je wat soepeler de winter in? De beste tips op een rijtje;
  • Start op tijd met de daglichtlamp
  • Gebruik de daglichtlamp in de ochtend
  • Gebruik melatonine
  • Gebruik 5 HTP
  • Eet je depressie weg!
  • Blijf bewegen

Start op tijd met de daglichtlamp

Wacht niet tot de winter. Zodra de dagen korter worden, bij aanvang van de herfst kan je beginnen met de lamp.

Gebruik de daglichtlamp in de ochtend

Bij een winterdip is het verstandig de lichttherapie vroeg in de ochtend te doen. Als een letterlijke wake-up call voor je lichaam. Om die reden werkt een goede wake-up light ook zeer goed tegen de winterdip. Je komt in een natuurlijke ontwaak cyclus. De reden dat je meer energie krijgt van de lichttherapie is dat dat het de aanmaak van Melatonine (je slaaphormoon) onderdrukt.

Gebruik melatonine

Ondersteun je slaap/waakritme met melatonine, het helpt je ook om niet aan te komen in de winter.

Gebruik 5 HTP

5 HTP als hulpmiddel tegen een winterdip. De winterdip veroorzaakt ook een serotonine tekort. Serotonine is een neurotransmitter die voor de mens broodnodig is voor een heleboel processen die te maken hebben met ons slaapritme en tekort uit zich op verschillende manieren die nauw verwant zijn aan de winterdip.

Eet je depressie weg!

Doordat voeding van invloed is op de neurotransmitters in onze hersenen, kan voeding onze stemming beïnvloeden. Neurotransmitters zijn betrokken bij onze gevoelens. Om op een natuurlijke manier je serotonine niveau op te krikken kan je met je eten rekening houden met het volgende; melk, kwark, vlees, schaal- en schelpdieren, ei, banaan en (pecan) noten zorgen dat je tryptofaan binnen krijgt. Om serotine te vormen uit tryptofaan heb je ook voldoende vitamine B (o.a. foliumzuur) en vitamine C nodig. Maar ook de mineralen ijzer, zink en magnesium heb je nodig. Naast gezonde voeding is dis ook een goed samengestelde multivitamine van groot belang.

Blijf bewegen

Ja ook al is dat zomers zoveel leuker en makkelijker; Blijf in de winter bewegen!
© 2013 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Winterdepressie, symptomen en behandelingWinterdepressie, symptomen en behandelingEen winterdepressie, winterblues of winterdip. Dit ontstaat wanneer de dagen korter en de nachten langer worden. De hoev…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winterdip: symptomen en tipsWinterdip: symptomen en tipsDe winterdip, ook wel de winterdepressie genoemd: in de maanden dat het weer buiten kouder en guurder wordt, het 's avon…
Bronnen en referenties
  • http://www.lichtbehandeling.nl, http://www.winterdepressie.nu, http://www.goodlite.nl, http://missnatural.nl/

Reageer op het artikel "Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomen"

Reactie

Frits, 24-09-2018 04:57 #1
Beste.
Sowieso heb ik een relatief laag energieniveau maar nu de dagen korter worden word ook nog eens mijn nachtrust verstoord.
Ik haal nu amper nog 21.00 uur en ga dan al naar bed met als gevolg dat ik soms al om 03.00 uur klaarwakker ben en maar aan het ontbijt ga.
Hoe kan ik me wapenen tegen deze omstandigheden?
Vriendelijke groet, Frits.
(man 57 jaar)

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 03-09-2013
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!